Fick tyvärr dessutom detta som svar:
  • Bilens trafikförsäkring ersätter skador på annans egendom, inte på din egen egendom. Om både bilen och Automowern ägs av dig brukar trafikförsäkringen därför inte ersätta roboten.
Möjligen att drullen på hemförsäkringen täcker den med några tusenlappar.

Redigerat:
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
C carlfredrik skrev:
Fick tyvärr dessutom detta som svar:
  • Bilens trafikförsäkring ersätter skador på annans egendom, inte på din egen egendom. Om både bilen och Automowern ägs av dig brukar trafikförsäkringen därför inte ersätta roboten.
Möjligen att drullen på hemförsäkringen täcker den till viss del.
Stämmer. Det var en bekant som körde på min robot.

• IMG_0996.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
Vad tror vi om att han inte vill stanna i laddstationen då? Får detta på info nu. Har rengjort både laddbleck och kontakter på laddaren, lite lätt med stålborste och sandpapper.

IMG_9911.jpeg
Skapa konto
IMG_9912.jpeg
Skapa konto
IMG_9913.jpeg
Skapa konto

E etompau skrev:
Dockningsproblemet är väl det minsta problemet just nu. Motorfäste och ev motor är ju krossat.

Som tidigare har diskuterats så är det viktigt att ström och spänning justeras på en tredjepartsnätdelen. Kanske är det något med detta som gör att
klipparen inte godkänner laddströmmen och då lämnar laddstationen.

Har du mätt upp spänning och laddström när klipparen laddar med ett urladdat batteri och sedan justerat in rätt ström/spänningsvärde?
Jag har justerat till rätt spänning och laddström men inte när roboten varit helt urladdad. Kanske får pilla lite än en gång.

På de senaste bilderna står det att spänningen ligger på 17.2 men på min multimeter får jag 28. Kanske får justera upp den något.

Kollade snabbt med ChatGPT som tyckte det såg bra ut. Mer sannolikt att batterierna är kassa och att dom inte tar emot laddningen effektivt nog.

IMG_9916.jpeg
Skapa konto

Redigerat:
Gjorde testet och batterierna fick mer än godkänt så nu lutar vi åt att laddkort eller laddregistrering i roboten är det mest sannolika felet.

Spänningen från trafo och vidare till laddblecken och in i maskinen är högre än batterispänningen. Det måste vara så, annars går det inte någon laddström till batterierna.

Batterierna tar laddström, det ser du på dina bilder, 2897 mA, (2,9 A), Vet ej vilka gränsvärde som klipparen har för att avgöra felaktig laddström etc.
Ev. är det inställningen på din "pirattrafo" som nu orsakar att klipparen inte vill stanna kvar i laddaren.

Trötta/dåliga batteri brukar bara ge kortare klipptid och eventuell stopp ute på gräsmattan vid hemgång.

Något "laddkort" finns mig veterligen inte, utan det är huvudkortet som hanterar laddning/övervakning.

• Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
E etompau skrev:
Spänningen från trafo och vidare till laddblecken och in i maskinen är högre än batterispänningen. Det måste vara så, annars går det inte någon laddström till batterierna.

Batterierna tar laddström, det ser du på dina bilder, 2897 mA, (2,9 A), Vet ej vilka gränsvärde som klipparen har för att avgöra felaktig laddström etc.
Ev. är det inställningen på din "pirattrafo" som nu orsakar att klipparen inte vill stanna kvar i laddaren.

Trötta/dåliga batteri brukar bara ge kortare klipptid och eventuell stopp ute på gräsmattan vid hemgång.

Något "laddkort" finns mig veterligen inte, utan det är huvudkortet som hanterar laddning/övervakning.
Bytte huvudkortet förr- förra sommaren så det räknar jag med är intakt.

Inte heller säker på gränsvärdena. Tog fram gamla original transformatorn och på den står det faktiskt 7000mA. 4.1 hade jag skrivit ner från en tråd här på BH men det måste ha gällt en annan modell då. Ska testa att skruva upp till 7A så får vi se vad som händer!

C carlfredrik skrev:
Bytte huvudkortet förr- förra sommaren så det räknar jag med är intakt.

Inte heller säker på gränsvärdena. Tog fram gamla original transformatorn och på den står det faktiskt 7000mA. 4.1 hade jag skrivit ner från en tråd här på BH men det måste ha gällt en annan modell då. Ska testa att skruva upp till 7A så får vi se vad som händer!
OK, det kan nog vara roten till ditt problem, för låg laddström.
Hoppas det löser sig.

• Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.