1 546 läst · 26 svar
2k läst
26 svar
Husqvarna 325R röjsåg eller trimmer?
Men det blir ju jä...gt klumpigt med tråd/treudd skyddet med sågklinga, men kanske smidigare på en HQ jämfört med Stihl.Johan Gunverth skrev:Jag har en 325 RDx och den har både röjklinga (fyruddig som på din bild) och sågklinga. Man skall egentligen byta sågskyddet för sågklingan för att undvika kast, men är man tränad och vet hur den beter sig funkar den bra. Maskinen är kanske i underkant för grova stammar med sly upp till 20-25 mm är inga problem.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 772 inlägg
…eller så kör man helt utan skydden. 😉A AndersS skrev:
Det är som sagt ett annat skydd när man har sågklinga. Röjklinga och tråd har standardskyddet. Har tyvärr ingen bild på sågskyddet för det sitter just nu på min andra 325 på lantstället. Så här set det ut på bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok, samma lösning som Stihl.Johan Gunverth skrev:
Där det finns ett tredje för "kompostklingan" som används i t.ex. björnbärssnår.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 772 inlägg
Den där är intressant, för det står ”godkända tillbehör” och sågklingan med skydd räknas inte dit trots att den är ett originaltillbehöver som jag köpte till runt 2006. På fråga till Entreprenadbutiken om en ny skyddsplåt sa de att 325 inte har möjlighet att använda såg om man utgår från listan med tillbehör. Läser man däremot ”baklänges” utifrån sågklingan med skydd och reservdelslistor är dessa även avsedda för 325.K Kane skrev:
Kan det vara så enkelt att olika marknader tillåter sågklinga med vissa premisser och att Sverige inte är en av de marknaderna?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 772 inlägg
Ja, jo. Vad jag menar är att du har en 325RDx och till Rx och RDx är den ju enligt tillbehörslistan ett officiellt tillbehör. Hade du däremot haft en 325C, 325Cx, 325RJx, 325Lx eller 325LDx passar den officiellt sett inte. Eller för den delen någon av batterimaskinerna 325iR, 325 iL, 325iLK, 325iLX osv....Johan Gunverth skrev:
Poängen är att bokstäverna efter modellnumret har väsentlig betydelse i sammanhanget. 325iB är t.ex. inte ens en röjsåg, utan en lövblås.
Sen kan det så klart vara så att den 1) passar fysiskt men av marknadsföringsmässiga skäl passar den inte officiellt, 2) passar fysiskt men av rent tekniska skäl passar den inte officiellt, 3) passar inte fysiskt.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 772 inlägg
Jag tror precis som du att det är för lite information med ”325 röjsåg”. Har inte ens tänkt på det själv. 325R och 525R var när jag köpte min bara olika ”duty cycles” och att jag gott klarade mig med ”3” istället för ”5”. I övrigt verkade de ha aamma kapacitet.
Såg för övrigt att det nya skyddet heter 5440442-10. Ser ut som om plåten är utbytt mot alu gjutgods.
Såg för övrigt att det nya skyddet heter 5440442-10. Ser ut som om plåten är utbytt mot alu gjutgods.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför stannar vår batteriröjsåg Husqvarna 535ifr?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Röjsågssele KÖPES - gärna Husqvarna Balance XT [se bilder]
Köpes, Hyres & Bytes -
Vilken är bäst av röjsågarna STIHL FS 131 eller Husqvarna 336FR?
Trädgård allmänt -
Husqvarna combo bensintrimmer/röjsåg FR336?
Trädgårdsmaskiner -
Röjsåg Husqvarna 140R delar
Trädgårdsmaskiner