frjo7205 skrev:
[länk]
Tröttsamt att höra folk kommentera händelser i efterhand att "man borde inte gjort si och så". Trovärdigt? Nej, inte särskilt. Dessutom är det fortfarande långt mellan de bolån som delades ut i US jämfört med de svenska bolånen. Dom amerikanska bolånen liknade mera EL-Gigantens "köp nu, betala i vår"-kampanjer.

Nej, fattig artikel som inte gav något i debatten.
 
Idag blev räddningspaketet nedröstat i USA och 4 banker i Europa räddades av myndighterna (Fortis, B&B, Hypo Real, Glitnir)... Fortsatt blodbad imorgon på börsen.

Totala skuldsättningen i USA och Sverige i förhållande till BNP är rekordhög så en tsunami är inte utesluten. 1929 var också skuldsättningen hög men den är ännu högre idag.
 
Redigerat:
Japp, lär nog vara en nersida på ytterligare 20% på börsen och bostadspriserna har minst 35-40% kvar innan vi når botten. Detta ser riktigt allvarligt ut nu.
 
Deven skrev:
Japp, lär nog vara en nersida på ytterligare 20% på börsen och bostadspriserna har minst 35-40% kvar innan vi når botten. Detta ser riktigt allvarligt ut nu.
Om bopriserna skall falla ytterligare så innebär det alltså at en villa som i våras kostade säg 3 mkr, nu kostar ca 2.5 mkr - och låt oss då säga att detta inte är en väldigt tillfällig psykologisk reaktion - då skall sedan priserna ned ytterligare 1 mkr -> objektet kommer kosta alltså nedåt 1.5 mkr, dvs hälften ?

Den prisnivån tror jag i så fall kommer chockhöjas inom ett par år. På 10-20 års sikt så har priserna ständigt gått upp - ja på 20 år dubblas de i princip.

Så går de ned så mycket nu så kommer det bli en rush utan dess like (möjligen med undantag för 90-talet) om ett par år - läge för investering om man har tillfälle ?

Nu börjar jag också undra hur denna finansbubbla egentligen ser ut ?
Att ett antal amerikanska låneinstitut pga regler och tillfällen har lånat ut för stora lån till för hög risk är e sak. Dessa lån är ju också av typen att låntagarna bara lämnar nyckeln till banken så är dom skuldfria - och med sjunkande priser får banken inte tillbaka pengarna.

Men när man nu börjar titta på totalsummorna i denna finanskris så är beloppen betydligt högre än dessa förfallna sub-primelån !??! Mycket pga hävstänger, blankningar osv som haft sin bar i dessa - som jag har förstått det. Dvs det är en riktig bubbla - som ligger i finansvärlden.
Jag kan ju då intuitivt känna att finansinsittuten gärna får gå omkull om man gjort sådana riskabla investeringar !!? Ett antal människor kanske förlorar jobben ,vilket inte är bra. Men tex basindustrin säger också upp folk.

Att boräntorna/låneräntor går upp för att även Europeiska banker dras med i dessa riskabla investeringar är ju inte så kul, men i slutändan: Varti ligger substansen ? Detta är ju mer än bara en bubbla - det är en bubbelbubbla !? Iaf ett par tiotals miljarder torde gå att få in från de som skyndat att kvitter ut bonusar och prestandabaserade löner på olika finansinstitut - det dom har sysslat med är ju rent bedrägeri !

Varför skall vi betala för bankernas högriskinvesteringar om vi inte själva investerade direkt i sådana aktier/fonder/derivat ?
Finns det bara någon bank, som inte har överbelånat sina tillgångar i jakten på lyckträffarna, som kan låna ut pengar, efter den värsta orkanen med misstro och låsta pengar har dragit förbi, så har dom chansen att ta väldigt många kunder genom att erbjuda lite bättre räntor. Hur lång tid det tar är däremot den stora frågan...

/K
 
Redigerat:
Är inte så insatt i husprisernas utveckling men bostadsrätter har gått upp med ca 350% senaste tioårsperioden så känns ganska normalt med en nedgång nu när det blir lågkonjunktur.
 
Efter den här dagen så känns det som att precis vad som helst kan hända med värden och pengar.

Jag satt och såg alla röda siffror och tänkte att man kanske skulle investera i konservburkar och en vapenarsenal att försvara dem med...

Problemet är att den här finanspesten påverkar hela näringslivet, alla grenar. Och naturligtvis också huspriserna.

Jag vill inte vara någon domedagsprofet, men jag börjar få svårt att se vad som skall kunna få stopp på den där snöbollen som kommit i rullning. Fordonsindustrin, som redan var i kris, börjar få det väldigt jobbigt, eftersom det inte går att låna pengar till en ny bil på samma sätt som för 6 månader sedan.

Får vi se GM och Ford söka konkursskydd nästa vecka? Vad är en villa i Trollhättan, Uddevalla eller Göteborg värd då? Håll i er är mitt råd.
 
Fordonsindustrin är global, men det hjälper knappast GM Ford i trollhättan... nu vet jag inte vilka produktionslinjer som finns i sverige, men den inhemska försäljningen av tex volvo kommer gå i backen. För många bilmärken har försäljningen redan gått ned på privatsidan, och inom kort kommer företagssidan efter. Dvs tjänstebilar... som volvo v70...

Konstaterar att min fars inköp av en beggad v70 av privatperson för ca 18 mån sedan hade kunna ge en 5 år nyare v70 med nära hälften så många mil för samma peng på en bilfirma idag. Oprutat.
 
I diskussionen om huruvida "vi" ska vara med och ta smällen för bankernas risktaganden bör man ju också ha i åtanke att om bankerna inte skulle ta lika stora risker, exempelvis genom att hålla en högre täckningsgrad för utgivna krediter (vilket i praktiken innebär att de kan låna ut mindre pengar) så måste de tjäna pengar på något annat sätt. Med en mindre utgiven kredit så kan banken bara göra detta genom att ta mer i ränta för de krediter de ger ut. Kontentan är att även utan direkta investeringar i banker så har vi haft tjänat på deras risktagande genom en lägre räntenivå. Då skulle man kunna resonera att det är mer ok att vi också får ta en del av smällen.
 
Problemets kärna ligger förborgat i det lilla försåtliga ordet "vi"!

"Vi" har faktiskt inte blivit särskilt rika på att sätta in barnens veckopeng på banken under de år som varit. "Vi" har förvisso inte heller fått låna samma veckopeng helt gratis. Samtidigt har "vi vant oss vid att betala allt högre avgifter. Att "vi" också äger några B-aktier i "vår" bank är bara en klen tröst ifall "vi" hann kränga dem i förrgår. Om "vi" dessutom ska stå för fiolerna i "vår" egenskap av skattebetalare är det minsta man kan begära att staten (c´est "vous") tar över både samtliga "våra" A- och B-aktier och befriar "oss" från "våra" synder...

Amen :)
 
En sak är säker ( tror jag...) är att den närmsta tiden framöver så är det så att cash is king verkligen gäller.

Bilmarknaden verkar rasa fortare än temperaturen gjort inatt ( -5grader!!! ) vilket ger goda möjligheter till en mindre dålig bilaffär för den med pengar över. Bra är ju aldrig en bilaffär...
Står handlaren med överlager som inte blir sålt så är det bara att ramla in på affären och vifta med tusenlapparna framför näsan på honom. Garanterat svider det duktigt i likviditeten hos de flesta handlarna idag. Guldläge om du har kontanter.

Detta gäller ju även i privata affärer. Folk har förköpt sig och helt plötsligt slår räntehöjningarna igenom i privatekonomin och pengarna räcker inte till för att betala räkningarna. Vad gör Svensson då? Säljer bort dyra bilen såklart för att rädda situationen för tillfället. Sen ryker allt möjligt iväg för struntsummor via blocket för att åtminstone rädda bostaden.

Fyndläge igen alltså. Till sist ryker dyra villan då banken tröttnat på att kunden inte kan betala för sig. Gissa om villan denna gång är dyrare eller billigare än vid inköpet?

Med andra ord har vi i princip sub-primelån även i Sverige även om vi inte kan lämna in nyckeln till banken och gå därifrån skuldfria. Här snor fogden nyckeln och får efter försäljningen en ny kund att ta hand om som förlorat en våldsamt massa pengar. Hur nu fogden ska kunna göra det med tanke på deras egna urusla ekonomi.

Håll i hatten Svensson!
 
Ja det ser dystrare ut nu - fattar fortfarande inte varföre detta tillåts sprida sig utanför finansvalparnas territorium - jag har faktiskt ganska stor förståelse för att "räddningspaketet i Usa" röstades ner.

Det kan mkt väl bli en jobbig period för allmänheten, men att låta marknaden ta hand om sin egna problem är nog mer sunt på lång sikt tror jag - även om det ett tag blir rea på investmentbolag och uppköp av skulder s.a.s

Det torde räcka med att försöka garantera att medelamerikanen inte råkar i för stora trångmål genom individuella rtäddningsinsatser. Tex kanske man kan ge tillfälliga (5-10 år?) lån till dom som riskerar personlig konkurs pfga ockerräntor eller om ngn uppköpare kräver in garantin (bostaden) - torde bli mkt billigare iaf än att köpa halva finansmarknaden. Särklit i Usa där staten traditionellt sett inte är ngn storägare av sådanan institut !?

/K
 
klaskarlsson skrev:
Ja det ser dystrare ut nu - fattar fortfarande inte varföre detta tillåts sprida sig utanför finansvalparnas territorium - jag har faktiskt ganska stor förståelse för att "räddningspaketet i Usa" röstades ner.

Tex kanske man kan ge tillfälliga (5-10 år?) lån till dom som riskerar personlig konkurs pfga ockerräntor eller om ngn uppköpare kräver in garantin (bostaden) - torde bli mkt billigare iaf än att köpa halva finansmarknaden. Särklit i Usa där staten traditionellt sett inte är ngn storägare av sådanan institut !?

/K
Och det motsäger ju sig faktiskt, att man först ska låta banker och investmentbolag ta hand om sina egna förluster, men eftersom privatpersoner inte har råd att betala sina skulder så ska staten ta hand om dessa. Ja, då har ju staten iaf gått in som finansiär och rört "hederlig mark". Någon form av åtgärd måste staten komma fram med och jag tror den kommer, problemet är att det nu är val och dom idelogiska frågorna viktigare än någonsin.

Jag tror för övrigt att många här, överdriver krisen. Visst sitter vi på samma hav och det är inget snack om att vi får känna på ringarna på vattnet. Vi sitter dock inte i samma båt.
 
klaskarlsson skrev:
Det torde räcka med att försöka garantera att medelamerikanen inte råkar i för stora trångmål genom individuella rtäddningsinsatser. Tex kanske man kan ge tillfälliga (5-10 år?) lån till dom som riskerar personlig konkurs pfga ockerräntor
Nu handlar det dock inte om "ocker" utan högst normala räntor runt 6%. Precis som marknaden bör ta hand om sina problem så får väl privatpersoner ta hand om sina ;-)

Visst har situationen i USA varit extrem, men om par med låga inkomster i Sverige hade köpt bostadsrätter för 10 miljoner belånade till 100% när räntan var 1.5% - skulle vi verkligen tycka att det var rimligt att nu ge dem lån subventionerade med skattepengar för att de ska slippa flytta?
 
Visade just på rapport ett par som köpt ett nybyggt parhus för 3,6 i januari, nu hade peab svårt att kränga dom sista i området så dom hade sänkt priset till3,2.......
Kan säga att det paret som köpte i januari var måttligt nöjda.
 
Nu har Mäklarsamfundet har fått nog av Boligan:
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...onomi&menusection=Privatekonomi;PrivatNyheter

Påminner mig om i höstas då andelen objekt till fast pris steg till skyarna. Då gick mäklarsamfundet ut med ett brev till sina medlemmar med rådet att inte använda det begreppet då det var "falsk marknadsföring". I år är det andelen objekt till "Acceptpris" som stiger till skyarna. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.