Grundfrågan i denna tråd är "Tror du på stigande eller sjunkande priser och varför?" Om man nu inte kan jämföra 1978 och 2008 års priser; hur i all världen ska det då vara möjligt att förutsäga prisutvecklingen fram till 2038 grundat på det vi vet år 2008? Det är bara genom att lära oss av historien som vi skaffar oss skymten av en chans att förutspå framtiden.

frjo7205 reser välmotiverade invändningar. Det var precis denna typ av eftertanke jag ville väcka: "Pris på VADÅ?" och "Vadå PRIS?" En byggnad med äldre standard kostar idag mindre i realpris att återuppföra. Men i raka belopp har priset ökat, på grund av inflation. 1908 års indexserie för knäppkängor blev irrelevant när folk slutade slita knäppkängor. Om åttio år är det sannolikt meningslöst att hålla koll på råoljepriset, helt enkelt därför att vi ( i bästa fall ) har andra energikällor på den tiden.

Om jag tror på stigande eller sjunkande priser? Jo, jag tror på kraftigt stigande priser ifall vi hamnar i superinflation. Nej, jag tror inte på kraftigt stigande priser ifall vi talar om byggpriser. Om lönerna pressats neråt eller om arbetslösheten stiger har konsumenterna en tendens att minska efterfrågan på både nya och begagnade bostäder. När efterfrågan på lite längre sikt ökar har priserna en vana att öka oproporitonellt snabbt därför att byggbranschens kapacitet till stor del fasas ut under varje lågkonjunktur.

That´s it.
 
Jag tror på kraftigt stigande priser om det går upp. Om det går ner tror jag på kraftigt sjunkande priser. Annars tror jag på priser i sidled.
 
Hahaha ... ja, så kan man begåvat sammanfatta mäklarstatistik. :)
 
Vad menar du? Att ens få publicera en sån atrikel är helt otroligt.

Vilka idioter som skriver kommentarer på DI.

Och ja, jag har hus. Och ja, jag har insett att priserna har gått ner.
 
Känns jättebra att ha ett hus klart om ca ett år och nu sitta i en bostadsrätt som man måste bli av med :(
 
Kolla med din BRF om du kan hyra ut din lägenhet under 1-2 år istället för att sälja den om du känner att marknadsläget inte är det rätta.
 
Bedömer ni prisutvecklingen på bostäder efter tidningsartiklar?
 
Deven skrev:
Den här artikeln från DI känns ganska självklar när det gäller att beskriva prisutvecklingen närmaste två åren skulle jag tro. På lång sikt > 10 år går så klart priserna alltid upp.

[länk]
Men ärligt talat Deven. Tycker du själv att artikeln är seriös?
 
Anders, det är ju sant det har stått i tidningen! :)
 
gustavk skrev:
Kolla med din BRF om du kan hyra ut din lägenhet under 1-2 år istället för att sälja den om du känner att marknadsläget inte är det rätta.
Jo men då får vi dras med en extra räntekostnad och det har vi inte råd med när vi flyttat in i huset.
 
Niteowl >> Marknadshyran (bruksvärdet) bör ligga en bit över vad ni betalar i månadsavgift för bostadsrätten? Mellanskillnaden räcker säkert till åtminstone en del av räntan.
 
billy_baver skrev:
Marknadshyran (bruksvärdet) bör ligga en bit över vad ni betalar i månadsavgift för bostadsrätten?
En parentes i sammanhanget, och de gällde ju inte ens mig, men i mitt område (stor-stockholm) så ligger hyror och månadsavgifter hyfsat lika.
 
Nyfniken >> Det gällde inte ens mig heller, men Niteowls bostadsrätt verkar finnas i någon av Östergötlands städer. Ett gammalt beprövat stockholmsknep lär väl annars vara att hyra ut lägenheten möblerad med hatthylla. :)
 
Vi försöker nog sälja den nu och är vi inte nöjda väntar vi till sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.