Gutch@ skrev:
............
Den arkitekten som slutligen anlitas kommer
väl antagligen få spader på mig!   ;) ;D 8)
Ett tips är att kontakta någon redan nu och blla lite idéer med. Vi har hittat en kille i Skåne som verkar vettig. Vill du ha lite uppgifter - let us know!

Tjena Calle !

Var inne och kollade på din hemsida där du har
din planlösning m.m.

En vettig och bra planlösning - speciellt gillar jag
tre saker : bron från allrummet å att grov- entre
är beläget nära ytterdörrn " bra att ta in ungarna å
spola av dem med högtrycksspruta!" innan ingång , och
vinrummet "alla borde ha ett" - zippar ett glas nu ;D

-Vad förslags kyla har du tänkt dig i vinrummet?

Vidare gillar jag att du bygger i sten - fast att jag själv
nog kommer att bygga i trä - är klyven!.

Det bästa av allt var att jag redan har hittat "mitt hus"
nämligen ett på din sida under rubriken: vackra skånska
hus , det längst ner till höger ;D.

Det huset är göörsnyggt!!!" .

Typ så vill jag att det ska se ut! får se om jag kan utgå
från det å kanske krympa ner det till 120-140 kvm ?

Det blir nog att ta ett snack med en arkitektvän om det.

Mvh ;)

Tjena Calle!

Vidare såg jag att vi har något gemensamt! nämligen :

-Elliot wave
-ABC - correction
-Bar - charts
-Parabolic
-RSI
-Scalp
-Key reversal
-P/ce
-Hedger
-Stochastics
-Breakaway gap
-The art of tape reading ;D ;D 8)

Om du känner igen dig så förstår du vad jag fuskar med
som hobby! ;D.

Mvh

Hej och tack för berömmet! :D

Vi är inte klara ännu men det börjar närma sig the final solution. Håller på med fasader samt planering av TV-rum/kontor. Pga vår gemensamma "hobby" måste jag sitta uppkopplad hemmavid en del dagtid, normalt sett så jag måste lägga en del kraft på mitt arbetsrum.
Visst känner jag igen uttrycken och nu känns det som det ljusnar i horisonten 8)!

Vad gäller vinkylen blir det nog ett inbyggt aggregat från ex ProWine Nordic etc. Vi har en naturlig lösning idag i huset där vi bor eftersom den ligger i källaren mot yttervägg och temperaturskillnaderna blir minimala vilket är det viktigaste. För de vita rariteterna har vi dock en liten separat kyl. Men eftersom vi råder brist på förråd i nya huset kanske vinkylen blir ett förråd och så trycker vi in samlingen någon annanstans. Frågan är bara var! Angenämnt problem.

Som sagt om du vill ha namn och tel på en driftig arkitekt så hör av dig!

Gutch@ skrev:
....Det bästa av allt var att jag redan har hittat "mitt hus"
nämligen ett på din sida under rubriken: vackra skånska
hus , det längst ner till höger  ;D.

Det huset är göörsnyggt!!!" .

Typ så vill jag att det ska se ut! får se om jag kan utgå
från det å kanske krympa ner det till 120-140 kvm ?
....
Ja du det ligger i Åhus utmed kanalen och är mycket välbyggt. De som bor där har visst inget annat intresse!!!

Det är säkert 400 kvmstort med många vinklar och vrår i form av en kvadrat. Skall se om jag hittar några fler bilder från vår eriksgata när vi letade inspiration i Skåne.

Jag lyckades visst hitta en bild till på ditt drömhus:

ahus.jpg

Som sagt - stort är det!

Vilken superbra tråd! Kul med idéer utöver det vanliga, även om jag fortfarande letar efter hus med ingång på kortsidan... "Calle Anka", hur mycket arbete utförde er arkitekt och vad kostade det? Funderar själv på att anlita en arkitekt (det har helt låst sig för oss).

Han utför!

Det är inte riktigt klart än. Just nu ritar han planritningar och fasader.

Kostnaden varierar beroende på storlek av hus och komplexitet. Räkna med 40 000 kr för ett stort hus på 220 kvm. Du kan säkert hitta en som tar 30 000 och en som tar 100 000 kr. 2-4% av produktionskostnaden är inte orimligt.

Egentligen anlitar vi en arkitekt av flera skäl:

1) Han tänker i helt andra banor som vi aldrig skulle fundera på
2) Det blir billigare än om huset går via en typhusleverantör
3) Vi kan ändra allt vi vill utan en massa fördyringar

Calle Anka, hoppas du ursäktar att jag bombar dig med frågor, men era tankar verkar helt i linje med våra. Hur många arkitekter kontaktade ni innan ni bestämde er? Hur fick ni nys om dessa (ref, länkar...)? Jag har varit i kontakt med endast en från Gbg och skulle gärna vilja kolla av marknaden något mer. Har du någon arkitekt som du kan rekommendera får du hemskt gärna meddela mig (med meddelande om du inte vill gå ut med namn på forumet). Tacksam för all hjälp!

No worries- det är ju det forumet är till för. Vi har varit i kontakt med 6 st innan vi bestämde oss. Den som vi hittat nu verkar dock på annan ort men han mailar ritningar till oss och vi kommenterar och han justerar så det går bra.

Referenser hade jag ett par stycken men främst pga det hus vi ritar påminner mycket om ett skånskt hus vi hittade på en liten tour "nedåt" landet.

Det var en ren händelse. Hittade huset i en tidning, via en liten annons på takpannor från Benders, sedan kontaktade jag Benders, fick tag på husägaren, träffade husägaren och fick se kåken och sedan tog jag kontakt med arkitekten.

Nummer och namn via ett privat meddelande till dig! Annars står det på vår hemsida.

www.arkitekt.nu har annars de flesta arkitekterna, man kan söka och kolla på deras hemsidor.

Lycka till och ställ gärna mer frågor....barnet sover och frugan är bortrest så keep on rocking! 8)

Calle Anka

du skriver att:

2) Det blir billigare än om huset går via en typhusleverantör.

Beror det på att ni gör mycker av jobbet själva? För annars är det väll dyrare?

mvh// NK

Nej mina kalkyler gör gällande att huset blir lika "dyrt" eller billigare med egen lösning. Det som skiljer är att engagemanget från oss blir större. Men det är OK.

Man skall komma i håg att påläggen från husleverantörerma ligger på min 10% på allt som de samordnar och detta kan jag vara utan. Dessutom så tycker jag det finns för många oseriösa hussäljare, dvs inte byggarna utan de som kränger. De har bara en sak i första rummet, sin egen profit, jag har fått dålig erfarenhet vid ett par tillfällen men det kanske beror på att jag ifrågasatt så mycket av deras beräkningar?

Ett normalt case är ju att kunden inte bryr sig, man köper ett nyckelfärdigt hus och litar sedan på att detta är kostnadseffektivt samt kvalitativt.

Glömde påpeka att vårt arbete ligger i:
- projektering
- upphandling
- kontakt med myndigheter
- kvalitetsansvar mha arkitekt

etc

Mitt eget fysiska arbete kommer jag nog lägga på trädgården!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.