nanowire nanowire skrev:
”Pysslargrogg” är, förutom att vara både billigt och bra, ett fantastiskt namn på företeelsen. Blandade mig en senast igår :D
Kan någon här lägga upp det fullständiga receptet på pysslargroggen?
Jag har aldrig förstått hur den är sammansatt.

(Har själv varit på Jula idag och köpt en "rostätare", Hagmans Carosol:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...paration-och-farg/rostskydd/rostatare-504764/
Skall testa den i morgon på lite rostiga verktyg, tänger mm.)

Resistor Lotnam skrev:
Har testat en hel del olika metoder när det gäller rostborttagning. Elektrolys är definitivt en av de mest effektiva metoderna, men kan vara lite bökigare än annat.

När det gäller ketchup, vinäger, ättika, kalkbort, cola och allt vad det innebär har de en ting gemensamt: lågt PH-värde.

Personligen har jag två favoriter: Citronsyra och fosforsyra. De flesta magiska kalkborttagningsmedel innehåller förövrigt fosforsyra blandat med vatten och en droppe tensider.

Föredrar klart citronsyra över allt annat. Det är billigt. Kan inhandlas på matvarubutik (finns oftast i en påse bland alla kryddor). Luktar inte som t.e.x ättika. Och kan enkelt blandas ut med vatten till önskad koncentration.

Fosforsyra: pH 1,5
Citronsyra: pH 2,2
Ättika: pH 3
Coca-Cola: pH 3

Helt klart bästa metoden att få bort kalkavlagringar i toaletten. Häll i en deciliter citronsyra och låt verka.

När det gäller verktyg: Glöm inte att återställa PH-värdet direkt när du badat verktyget i syra eller ättika genom att t.ex. hälla på bikarbonat eller tvätta med diskmedel.

Duscha sen med wd40 eller liknande för att skydda temporärt mot blixtrost. För mer beständigt skydd kan jag rekommendera en värmebehandling med linolja.

Länkar även till min absoluta favoritvideo gällande ämnet! [media] riktigt bra video!
Håller med om fosforsyra, väldigt effektivt och luktfri. Hade tidigare en yrkesmässig kontakt som försåg mig med 85%-ig på 5L dunkar, huvudsyftet var kalklösning men nyttjades även till rostlösning. 85% är kanske inget för hemmabruk dock.. Samma kontakt köpte jag ugnsrengöring som låg på ph14, inte ens den mest inbrända ugn var ett problem att få rent med den.

Kolla in hur denna kille gör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.