Jag har en äldre Huskvarna motorsåg som inte vill starta längre
Vi hade fällt några träd och en annan person kapade bitar men jag såg att kedjan nog blev slö för det gick sakta att komma igenom till slut, så han tog nästa såg vi hade med oss och fortsatte.
Efter det så har sågen ej gått att starta. Jag köpte ett nytt tändstift och tänkte att nu hoppar den igång, men icke. Tar jag loss tändstiftet och lägger mot cylindertoppen så kommer det gnistor när jag drar. Jag har provat med att spraya startgas i tändstiftshålet, tänder återmontera stift och dra, men helt dött. Även testat att hälla i lite bensin, men den tänder inte till.
Pratat med en som säljer och repar sågar men han tyckte inte det var lönt att lägga något krut på en 20 år gammal såg. Så då gör jag ett sista försök här innan jag måste handla ny. Kan det vara så att kompressionen är för dålig? Eller vad tusan beror det på?
Vi hade fällt några träd och en annan person kapade bitar men jag såg att kedjan nog blev slö för det gick sakta att komma igenom till slut, så han tog nästa såg vi hade med oss och fortsatte.
Efter det så har sågen ej gått att starta. Jag köpte ett nytt tändstift och tänkte att nu hoppar den igång, men icke. Tar jag loss tändstiftet och lägger mot cylindertoppen så kommer det gnistor när jag drar. Jag har provat med att spraya startgas i tändstiftshålet, tänder återmontera stift och dra, men helt dött. Även testat att hälla i lite bensin, men den tänder inte till.
Pratat med en som säljer och repar sågar men han tyckte inte det var lönt att lägga något krut på en 20 år gammal såg. Så då gör jag ett sista försök här innan jag måste handla ny. Kan det vara så att kompressionen är för dålig? Eller vad tusan beror det på?
Är du säker på att det inte är något som stoppar bränsletillförseln? Om du flödar den extra mycket - blir tändstiftet blött då?
Jag erkänner att jag inte är expert på just denna typ, men det brukar ju finnas någon form av choke, antingen i form av luftstrypning in till förgasaren eller en gummiblåsa att trycka på för att trycka bensinen. Båda varianterna brukar väl ge en "sur" motor efter ett antal misslyckade startförsök, vilket syns på tändstiftet? Det är ju ett sätt att försäkra sig om att det inte "fastnat nåt skit i förgasaren", som stoppar bränsletillförseln.Maskintok skrev:
Nja men det är inte säkert.HasseTeknik skrev:Jag erkänner att jag inte är expert på just denna typ, men det brukar ju finnas någon form av choke, antingen i form av luftstrypning in till förgasaren eller en gummiblåsa att trycka på för att trycka bensinen. Båda varianterna brukar väl ge en "sur" motor efter ett antal misslyckade startförsök, vilket syns på tändstiftet? Det är ju ett sätt att försäkra sig om att det inte "fastnat nåt skit i förgasaren", som stoppar bränsletillförseln.
choke finns på en Hva 42a men det är oftast annat som skapat detta problem..
med tanke på hur spånet inte är spån utan damm så är det väldigt vanligt med att filtren blir fulla och även filtret i förgasaren.
tändspolen och förstärkaren brukar åka på stryk när de blir för heta.
stiftet kan även tappa gnistan när det överhettas, gnista finns utanför cylindern men inte när bränsle kommer dit..
kolven brukar även bli skrot på dessa modeller...
Som du mycket riktig trodde då var filtret tätt. Får ändå inte igång den efter renblåsning. Bilder på kolven, i olika lägen, med början uppifrån:Maskintok skrev:Nja men det är inte säkert.
choke finns på en Hva 42a men det är oftast annat som skapat detta problem..
med tanke på hur spånet inte är spån utan damm så är det väldigt vanligt med att filtren blir fulla och även filtret i förgasaren.
tändspolen och förstärkaren brukar åka på stryk när de blir för heta.
stiftet kan även tappa gnistan när det överhettas, gnista finns utanför cylindern men inte när bränsle kommer dit..
kolven brukar även bli skrot på dessa modeller...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Halland
· 4 099 inlägg
Kolven ser ju rejält skuren ut. Men en annan sak, hur har du ställt förgasaren? På min 242XPG som tjurade kom jag på att skruvarna hade vibrerat ut sig när den inte vill gå så jag grundinställde och den gick igån, sedan fininställning.
Kan vara ide att skruva in dom i botten och räkns varven, 1.5-2 varv från stängt brukar vara en bra startpunkt. Sedan skall du alltid felsöka med färsk bensin, har Aspen stått ett par år blir den kass, vanlig 95 mycket fortare än så.
Kan vara ide att skruva in dom i botten och räkns varven, 1.5-2 varv från stängt brukar vara en bra startpunkt. Sedan skall du alltid felsöka med färsk bensin, har Aspen stått ett par år blir den kass, vanlig 95 mycket fortare än så.