100000 känns inte mycket när man skall köpa hus. Jag förstår inte varför det är säljarens ansvar. Inför högre krav på besiktningsplikten. Och ge säljaren rätt att köpa tillbaka. Och sälja vidare.

Är det inte sånt här man skall vara skyddad mot, av mäklaren? Men det har vi sett hur bra det funkar...

Fattar inte hur sånt här kan gå till domstol? Bakfall mm är ju inga dolda fel i min mening, men oavsett så varför går man till säljaren i det här fallet? Det är väl en försäkringsfråga med sitt försäkringsbolag?

Vi fick ett samtal från köparen av vårt hus för några år sen. Det var fuktskador i badrummet och eftersom vi gjort renoveringen så tyckte han att det var dolt fel. Vi stod på oss eftersom vi är ganska insatta både min fru och jag och vi har inte hört av honom sen dess.

Ett kompispar till oss köpte ett hus med ett badrum som såg rent för jävligt ut. Hemmasnickrat å de grövsta av en med tummen mitt i handen. Upptäcktes relativt omgående att allt inte stod rätt till. De ringer sitt FÖRSÄKRINGSBOLAG och inte en kommentar om hur badrummet är utfört. De får ett nytt badrum.

G
Säljes i befintligt skick heter de.. skulle aldrig sälja ett hur utan att skriva något annat i mitt säljkontrakt. Skulle även lägga till att härmed ifrånsäger sej köparen allt anspråk mot säljaren och sen en signatur på de. Husaffärer verkar ju aldrig bli klara annars.

Gilla #18

Som Odjuret skrev, det är ett ex på köpare som vill missbruka lagen och få lite pengar av säljaren.
Vad trodde de att fuktskadan beror på ?! Det var inte percis så att katten hade kissat vid tröskeln!

gäst skrev:
Säljes i befintligt skick heter de.. skulle aldrig sälja ett hur utan att skriva något annat i mitt säljkontrakt. Skulle även lägga till att härmed ifrånsäger sej köparen allt anspråk mot säljaren och sen en signatur på de. Husaffärer verkar ju aldrig bli klara annars.
Visst kan man sälja med friskrivningsklausul, men då lär man få bud därefter också.

Om en säljare skulle propsa på friskrivningsklausul vid en vanlig försäljning skulle jag misstänka att det fanns något dyrt fel som säljaren ville dölja. Friskrivningsklausul används ju annars mest av dödsbon och kronofogden.

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
pmm skrev:
100000 känns inte mycket när man skall köpa hus.
Det beror ju på vad huset kostar. Häromkring ligger många "normala" hus på 300 000 - 600 000 kr. Då är 100 000 ganska mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.