De takskivor som har jämn yta ser ut som typisk gips. De säljs även nu som takgips. De skivorna brukar innehålla en del glasfiber, så bli inte orolig om du hittar fibermaterial i dem.
 
Rörinkapslingarna av träfiberplattor ser ut som masonit, och är helt safe.
 
Isolermattan runt expansionskärlet ser ut som en rockwool matta, inte asbest.
 
Tack för alla bra svaren! Så det enda jag kan vara rätt så säkert på att det innehåller asbest är rörisoleringarna och eterniten i pannrummet. Sen knackade jag loss lite kakel i badrummet. Kaklet sitter på en väggbeklädnad av gula plastskivor. Limmet är rätt så ljust men den mörka fogen ser ut att innehålla små sten- eller glasfibrer som glittrar i ljus. Tänkte lämna in prover på aanalys när jag har vägarna förbi huvudstaden. Det var mycket billigare än Previa här i lkpg. Jag utgår ifrån takskivorna i sovrummen är av ren trämaterial. Dessa känns väldigt mjuka när man trycker in någon skruvmejsel eller liknande.
 
If it ain't broke, don't fix it :)

Men jag kan rekommendera att låta en saneringsfirma ta bort kakel, fix och fog. Resten fixar man själv om du läser på lite.
 
oavsett vad det är för material så är det alltid lämpligt att ha andningsmask vid rivningsarbeten. Det blir alltid en massa damm, och det är inte nyttigt att andas även om det inte är asbest.
 
S
Jag skickade in till A analys med brev och fick svar efter 2, 3 dagar för 500 kronor. Verkar jobbigt att lämna in proverna personligen..
 
Har nu fått svar från A-analys och endast (!) eternitskivorna i pannrummet innehåller asbest. Tack vare all hjälp här på BH hade jag ju redan innan listat ut att de tunna skivorna i resten av källaren är oljehärdat masonit och samtliga innertak (antagligen) tretex. Till min stora förvåning så var inte heller fiberisoleringen i rören asbest (se bild). Där var jag nästan helt säkert på. Isoleringen runt expansionskärlet på vinden skickade jag inte in eftersom jag hittade en logga där det stod "original rockwool". Kan verkligen rekommendera A-analys där jag fick kanon gratisrådgivning i telefon och jättesnabbt svar. Förutsatt att provsvaren verkligen stämmer :)
Rörisolering_Asbest.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Jag tror det är det vita i rörböjen som innehåller asbest, inte själva isoleringen.

Jag tyckte också A analys var snabba.
 
Jäkligt konstigt att rörböjen inte innehöll asbest. Det inringade på bilden är förstås inte asbest, det hade man inte ens behövt ta prov på. Men det till höger om din röda ring skulle jag som gammal asbestsanerare kunna ta gift på att det är gurmassa - som innehåller asbest. Men säger provet något annat så får jag väl backa.
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
Jag tog endast prov på det ringade. Trodde det var den där fiberliknande isoleringen som var asbest. Vad menar du med du till höger om det ringade? Det vita längst ut (trodde det var gips) eller det gråa däremellan? Skulle någon kunna markera det på bilden? Tackar
 
Jag menar det gipsliknande pulvret.
 
Så du menar den massan som användes för att lägga på bandaget?
Trodde det var gips längst ut (det snövita) men det kanske är samma (asbest-)material hela vägen ut och bara målat på?
I så fall sitter det ju på samtliga rör även på raksträckorna:(
 
gungunsen skrev:
Så du menar den massan som användes för att lägga på bandaget?
Trodde det var gips längst ut (det snövita) men det kanske är samma (asbest-)material hela vägen ut och bara målat på?
I så fall sitter det ju på samtliga rör även på raksträckorna:(
Det som är under gasbindan i böjen, som är lite rosa/hudfärgat. Dammar som satan och sitter bara i böjen. Vill du inte sanera köper du gipsbinda på apoteket och lägger på, och målar med en heltäckande färg efteråt. Då är det bundet och riskfritt till den dagen någon ska börja kapa i systemet.
(En "kaka" inringad med blått.)
 
  • Rörisolering_Asbest.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ropia
  • Laddar…
Toppen, tackar för markeringen i bilden :)
Då återstår bara en sista fråga:
Vi har en del raka rör som har samma gipbinda på utsidan. Ser ganska utjämna ut och som att det gjordes på plats precis som böjen.
brukar det vara något annat under där eller det risk för asbest där också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.