K
oceanis skrev:
Det verkar ju vara fel på fler hus eller så har tomtgränserna ändrats.
För om man tittar på huset bredvid på tomt D(4) och tittar först på nybyggnadskartan och sedan på kartan som lantmäteriet har gjort så har ju tomtgränsen flyttats mot TS hus. Om man använder husets bredd på tomt D(4) som referens så har ju tomtgränsen flyttats ca 20% närmare TS hus i det senare fallet, dvs ca 2 meter närmare. Huset på D(4) verkar ligga rätt mot gatan med samma beräkning och avståndet från gatan längs D(4) långsida har ju också ökats fram till TS tomt...så kanske D(4) har fått lite för stor tomt??

Då kan man ju undra om det är referenspunkterna som är fel/har ändrats eller ett fel har begåtts av lantmäteriet.

Note: printa ut kartorna och lägg dom ovanpå varandra så syns det ju tydligt att D(4) har större tomt på lantmäteriets karta

Detaljplan med markerade tomter där ett hus ligger avvikande från de andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, gränsen ser ut att ha flyttats lite. Men det är ändå främst TS hus som ligger helt off jämfört med hur husen ska ligga...

• Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
Nja,
Under förutsättning att hus och garage inte blivit mindre:
4.5+4.5 = 9.0
7.75+ 1.02 = 8.77

Det är inte några 2m, snarare 2dm. Då har jag iofs inte tagit hänsyn till att huset står längre bak, det kan göra lite skillnad till, men inte 2m

EDIT: Kallebos bild säger ju förvisso att jag har fel :x.

Redigerat:
13th Marine skrev:
Nja,
Under förutsättning att hus och garage inte blivit mindre:
4.5+4.5 = 9.0
7.75+ 1.02 = 8.77

Det är inte några 2m, snarare 2dm. Då har jag iofs inte tagit hänsyn till att huset står längre bak, det kan göra lite skillnad till, men inte 2m.
Va snackar du om???? Hur kan du bedömma om tomtgränsen på tomt D(4) har flyttats närmare genom att addera TS angivna avstånd.

Om vi antar att huset på D(4) ligger rätt i förhållande till gatan på dess långsida, vilket verkar vara ganska lika på både nybyggnadskartan och lantmäteriets karta, så ser du att tomtgränsen flyttats och sen har också TS andra gräns flyttats lika mycket. Och om dessa två tomtgränser flyttas till nybyggnadskartans läge på dom så börjar det bli mer rätt men det är fortfarande fel mot gatan.

• Gilla
Helena S
  • Laddar…
Jag tog de utsatta måtten i nybyggnadskartan (4.5+4.5) och jämförde med de i lantmäteriets karta (7.75 + 1.02)

Medan jag skrev mitt inlägg gjorde Kallebo bilden ovan, och enligt den stämmer ditt inlägg, vilket jag även skrev i uppdateringen av mitt inlägg.

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
Kallebo skrev:
[bild]

Ja, gränsen ser ut att ha flyttats lite. Men det är ändå främst TS hus som ligger helt off jämfört med hur husen ska ligga...
Visst är huset "off" och framförallt mot gatan.
Men bedömningsvis så ser det ut att bli ca 2 m fel mellan nybyggnadskarta och lantmäterikarta, som jag skrev, i tomtgränsen mot D(4) vilket då också måste anses som märkligt.
Och igen det måste vara mer fel än på utsättaren av huset eftersom det verkar vara fel vid flera olika mätningar och därför min undran om det inte är någon referenspunkt som flyttats eller har angivits fel.

Men en tillrättning av tomtgränsen till nybyggnadskartans läge skulle ju kunna hjälpa en del för TS då det kanske kan bli ett par meter till istället för den ynka meter som det är just nu.

Kallebo skrev:
[bild]

En grej som jag kom på nu är att efter att avstyckningarna vunnit laga kraft så minskade min tomt från 1076m2 till 1015m2. Flera grannar fick sin tomt mindre medans D4 tomt blev större

K
Jag är nyfiken på vilket håll som är norr. Det framgår inte utav kartorna (som jag roterat för att lägga dem på varandra).

Hus G7 ligger också annorlunda. Vad beror det på?

G7 skulle jag tro på grund av garaget som hamnade på andra sidan och blev fristående.

Hektor66: Då har du delar av svaret där. Huset har hamnat ~2m fel, och tomtgränsen har flyttats mot dig.
Ligger huset rätt i höjdled?

13th Marine skrev:
G7 skulle jag tro på grund av garaget som hamnade på andra sidan och blev fristående.

Hektor66: Då har du delar av svaret där. Huset har hamnat ~2m fel, och tomtgränsen har flyttats mot dig.
Ligger huset rätt i höjdled?
Men bredden på tomten Är totalt 8.77m. Finns inget försvar till att lägga det 7.75 från ena gränsen och 1.02 från andra.
Jag bryr mig inte om att tomten blivit mindre utan bara att min möjlighet till parkering jämte garaget gått upp i rök

Något har ju helt klart blivit fel.
Dels har man använt fel underlag när man stakat ut huset, och utöver detta så har tomtgränsen justerats till din nackdel.

Frågan är vad som kan göras nu, och vad som är rimligt.
Det är ju inte rimligt att riva hela huset och bygga nytt. Utan det finns väl ett par lösningar:
- Acceptera läget och ta eventuell kompensation.
- Få till en justering av tomtgränserna (det tror jag inte grannen uppskattar)
- Byggfirman köper loss huset och bygger ett nytt åt er.
- Byggfirman köper loss huset och ni köper ett någon annan stans helt.

Hur många meter behöver du för att parkera? Om gränsen kan rättas till och placeras där den var tänkt att vara skulle det kanske trots allt gå att få in en bil/släp där. Det borde ju vara något att diskutera med kommun och lantmäteri om för det är ju inte bara huset som är fel utan även tomtgränsen.

Hektor66 skrev:
En grej som jag kom på nu är att efter att avstyckningarna vunnit laga kraft så minskade min tomt från 1076m2 till 1015m2. Flera grannar fick sin tomt mindre medans D4 tomt blev större
När skedde denna minskning av tomten. När ritades nybyggnadskartan.

Kallebo skrev:
Jag är nyfiken på vilket håll som är norr. Det framgår inte utav kartorna (som jag roterat för att lägga dem på varandra).

Hus G7 ligger också annorlunda. Vad beror det på?
Norr är höger på första bilden jag postade på sidan 3

Dvs norr är uppåt i lantmäteribilderna?

13th Marine skrev:
Något har ju helt klart blivit fel.
Dels har man använt fel underlag när man stakat ut huset, och utöver detta så har tomtgränsen justerats till din nackdel.

Frågan är vad som kan göras nu, och vad som är rimligt.
Det är ju inte rimligt att riva hela huset och bygga nytt. Utan det finns väl ett par lösningar:
- Acceptera läget och ta eventuell kompensation.
- Få till en justering av tomtgränserna (det tror jag inte grannen uppskattar)
- Byggfirman köper loss huset och bygger ett nytt åt er.
- Byggfirman köper loss huset och ni köper ett någon annan stans helt.
Precis som du skriver så är jag enbart intresserad av en lösning på problemet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.