Instämmer att norrläge är underskattat. Bara man har tillgång till kvällssol och helst morgonsol så ser jag också att hus och utsikt mot norr är bäst. Har själv haft ett par hus med syd/sydvästläge med stora fönsterpartier och det vill jag inte ha igen

• Gilla
alexandermosquera och 1 till
  • Laddar…
O Ola1 skrev:
1) Hade varit bättre om det funnits plats i hallen att hänga av sig ytterkläder, ställa alla skor, paraplyer mm.
2) Borde funnits en klk vid entrén där man kan ha sina vinterkläder, ställa in barnleksaker, barnvagn, sportutrustning mm.
3) 3 sovrum men bara ett badrum som då även gäster måste använda. Kanske inte så trevligt att gästerna har koll på personliga hygienartiklar mm som står uppställda.
4) Borde fått plats med en gästtoa i ett hus på över 200 m2.
5) Ingen invändig förbindelse till rummet (?) i souterrängvåningen.
6) Om de haft ett fönster i ytterdörren hade de kunnat se vem som knackar på
7) De indragna (10 cm?) fönstren i fasaden är grogrund för fuktproblem särskilt som fönsterblecken har för<
liten lutning. Hade kunnat undvikas om fönstren i stället placerats i liv med fasaden
8) Med det utsatta läget finns risk för att träfasaden måste underhållas/målas kanske vart 7:e år.
9) Ingen vindskyddat uteplats. Ett orangeri, som dessutom förlänger sommaren, hade inte varit fel..
... men fantastiskt läge med den fina utsikten!
Tror det är ett litet badrum bredvid klädkammaren inne i master suite.

Vad hade de sutteräng plan till?

F ErlandJ skrev:
Undrar vad det skulle vara i suterrängvåningen. Var det bara ingång utifrån till den?
Sedan undrar jag hur man gör när man ska putsa utsidan på de där glasräckena.
Jättefint blev det dock hela huset.
Precis vad händer i suterrängvåningen, pool? varför talades det inte om den. ang glasräcket så är det väl glas som "rengör sig själv"-typ - inget problem.

Y Yonaz skrev:
Instämmer att norrläge är underskattat. Bara man har tillgång till kvällssol och helst morgonsol så ser jag också att hus och utsikt mot norr är bäst. Har själv haft ett par hus med syd/sydvästläge med stora fönsterpartier och det vill jag inte ha igen
Jag bor i suterräng med norrläge. Mycket praktiskt då det håller borta värmen på sommaren. Även vi har en bra utsikt på bägge våningarna tack vare detta.

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Ett fint hus och som vanligt ett avsnitt med väldigt mycket frågor

1) Uppvärmningen, FTX, bergvärme? Hur j-vla svårt kan det vara SVT.... :)
2) Vad händer på nedre plan, jag minns inte att man öht tog upp detta..? Jag gissar allrum/tvrum, gästrum, toalett, kanske bastu?
3) Vem gjorde konstruktionsritningarna? Det är ju inte bara att skissa i sketchup...
4) Vart byggdes garderoben han ritade? Jag trodde den skulle vara i deras hem...
5) Ingen pool?
6) Varför tog det en sån evig tid att få väck det gamla huset? Det känns ju knappast som om deras kalkyl byggde på att de kunde sälja det. Känns extremt krångligt att dela det och frakta bort det. Enklast att riva med en grävskopa.
7) Huset kändes inte det minsta barnvänligt runt köket, med de där trappstegen ner mot utsiktsplatsen. Där blir det till att sätta en lång grind så att inte den lille trillar och slår sig.
8) Var fanns tv, familjerum/mysrum? Två fåtöljer i utsiktsrummet kändes mer som en plats för två vuxna med varsitt glas vin i handen
9) Inga spottar under den utskjutande takfoten som lyste ner på terrassen?
10) Hur stor var prisskillnaden Mentafönster kontra fönster med trä/alukarm? Knappast 4 miljoner.

Ett väldigt fint hus med ett avsnitt som lämnar ovanligt många frågor obesvarande. Sen var det verkligen strongt gjort av killen att medverka i ett tv-program med kameror i ansiktet trots hjärntrötthet. Jag har själv drabbats av detta i omgångar på jobbet, då kan jag prata aktivt med en person kanske 2 minuter innan jag blir svimfärdig, speciellt om det görs stående. Det jobbiga med den sjukdomen är att det inte finns någon enkel fix, att knapra piller funkar inte. Motion är bra och hjälpte mig till viss del, vilket var kul att se att han fortsätter träna och hålla sig aktiv.

/S

• Gilla
alexandermosquera och 1 till
  • Laddar…
L
Vilket härligt par och att otroligt vackert hus. Får dock inte ihop hur Gert kan vara så nöjd när budgeten spräcks med nästan det dubbla. Är inte halva grejen med att bygga att hålla sig till prisbilden? Hoppas inte de valde alla dyrare alternativ för att de kände sig tvungna att välja det bästa i varje läge. Bäst mot sin plånbok bör det vara. Då kan det vara lite olyckligt att dubbla budgeten för att få lite bättre utseende.

L Lewdis skrev:
Vilket härligt par och att otroligt vackert hus. Får dock inte ihop hur Gert kan vara så nöjd när budgeten spräcks med nästan det dubbla. Är inte halva grejen med att bygga att hålla sig till prisbilden? Hoppas inte de valde alla dyrare alternativ för att de kände sig tvungna att välja det bästa i varje läge. Bäst mot sin plånbok bör det vara. Då kan det vara lite olyckligt att dubbla budgeten för att få lite bättre utseende.
Var det inte snarare budgeten det var fel på? Ett sådant hus för 4.5 hade jag blivit lite förvånad över om de lyckats.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vad har hänt med programmet? Detta är naturligtvis ett fantastiskt fint hus och själv har jag levt i tron om att det är ett husprogram men numera går halva tiden åt till att hitta en snyfthistoria som man kan dra ut på i evigheter. Om fråga doktorn sköter dessa ämnen så kan väl husintresserade få 1 timme i veckan som just fokuserar på hus. Tråkigt att denna amerikaniserade idiotförklaring av tittarna ska bli vanligare och vanligare i Sverige.

• Gilla
Appeplan och 16 till
  • Laddar…
L Lewdis skrev:

Man får dock förstå skillnaden mellan vad som är bäst för budgeten just nu eller i framtiden och om alternativet var polska plastfönster så är det ju en lättnad att husägare som förstår och har möjlighet investera i kvalité framför illusionsmaterial.

Detta påpekas ju i varje tråd om husdrömmar. Husdrömmar är inget byggporrprogram där man får se varje enskilt moment av ett bygge in i absurdum. Programmet handlar om människor som har ett husprojekt som vi får följa samtidigt som vi lär känna människorna. Detta avsnittet handlade om en målvakt som skadats för livet och vi får följa hans väg tillbaka genom ett husbygge som terapi.
Att bygget blev dubbelt så dyrt sa dom ju själva berodde på att de skulle hålla en enklare standard från början med billiga plastfönster, säkert ett IKEA kök och blocketfynd. Nu blev det ju inte så. Kan säkert tänka mig att den ökade glasytan efter Gerts första besök kostade rätt mycket extra.

Jag gillar upplägget, man får inspiration på vad man ska och inte ska göra. Man får möta en hel del mysiga människor som bjuder på sig själva.
Men ni som önskar mer byggporr får väl skriva till TV-bolagen och ge dom en programmide som ni tycker fungerar, för att ni gnäller här i varje tråd lär inte ändra något.

• Gilla
  • Älska
alexandermosquera och 22 till
  • Laddar…
Brynäs.. jag höll på att sluta läsa direkt. ;D Glad att jag fortsatte iaf. Blev ett väldigt fint hus tycker jag.

L Lewdis skrev:
Budget var nog minsta problemet för paret, har man varit hockeyproffs är nog minsta bekymret pengar.

Fint hus med magnifik utsikt, och färdigställande inom rimlig tid. Dessutom verkar de inte haft några problem med hantverkarna, som annars ofta verkar vara ett problem i många byggen i denna programserie.

• Gilla
oliva
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Tråkigt bara att man läst byggtråden här innan man såg programmet, för man visste ju redan slutresultatet

Bra jobbat säger jag! Måste ju vara omöjligt att lägga en budget som amatör på ett sådant stort projekt. Vore kul att få se fler bilder på badrummen också. Produktionsteamet slarvar eller så var inte allt klart just då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.