10 850 läst · 55 svar
11k läst
55 svar
Husdrömmar - Trollar fram funkisdröm i Saltsjöbaden
förstår inte riktigt vad det är du menar, men i min värld är det så att bara för att man tidigare släppt igenom ny- och ombyggnader som förvanskar ett område så är det inte en ursäkt att fortsätta göra det. Vill man bygga något väldigt speciellt kanske det är bättre att välja en annan plats.M maria01 skrev:
har du vart där nån gång?krillek skrev:
Nej, men i andra liknande områden som förvanskats under åren där kommunerna kommit till insikt att om man inte tar det lite varligt så kommer snart inget av den gamla ursprungliga bebyggelsen finnas kvar.M maria01 skrev:
Och som sagt, det hade ju inte gjort något om man hade utvecklat vad det var man hade svårt att acceptera i de tidiga ansökningarna.
använd google street view så ser du att det väldigt få hus som ser ut som dom expel i programet dom visa den stora delen av husen är inte av nåt byggnads kultur intresse googla fisksätra som exmpel sen är Saltsjöbaden ful av radhusområden och massa 70 och 80 tals byggen som bara är så trista och har renoverats och byggts ut för maxa kvadrat prisetkrillek skrev:Nej, men i andra liknande områden som förvanskats under åren där kommunerna kommit till insikt att om man inte tar det lite varligt så kommer snart inget av den gamla ursprungliga bebyggelsen finnas kvar.
Och som sagt, det hade ju inte gjort något om man hade utvecklat vad det var man hade svårt att acceptera i de tidiga ansökningarna.
Ok, men du har fortfarande inte sagt hur du tycker att det ska hanteras. Ska byggnadsnämnden släppa igenom vad som helst?M maria01 skrev:använd google street view så ser du att det väldigt få hus som ser ut som dom expel i programet dom visa den stora delen av husen är inte av nåt byggnads kultur intresse googla fisksätra som exmpel sen är Saltsjöbaden ful av radhusområden och massa 70 och 80 tals byggen som bara är så trista och har renoverats och byggts ut för maxa kvadrat priset
Man kan jämföra med Kneippbaden i Norrköping. Relativt få av de ursprungliga husen är kvar men det vore för sorgligt om någon fick för sig att bygga om t ex det stora pensionatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag håller med dig att det hade vart synd men nu handla det inte om sånt huskrillek skrev:Ok, men du har fortfarande inte sagt hur du tycker att det ska hanteras. Ska byggnadsnämnden släppa igenom vad som helst?
Man kan jämföra med Kneippbaden i Norrköping. Relativt få av de ursprungliga husen är kvar men det vore för sorgligt om någon fick för sig att bygga om t ex det stora pensionatet.
[bild]
det där huset har säker byggts om mycket igenom åren med olika nya bygg regler och vidare tyvär specielt om det är för almännytan
Ja det kanske du har gjort, bara du som vet.AndersPS skrev:
Jag ska också riva en del av mitt hus snart, 1/3, för jag kan inte kalla det för renovering när jag måste bygga upp det sen igen. Fast jag kommet inte att slänga nå, ungefär allt går att använda igen. Men det låter kanske bättre att säga att man renoverar
hade vart värre ombyggt om det fortfarande var pensionat på insidankrillek skrev:
var med en vän och kolla på ett hotel för några år sen om han hade köpt det så skulle hela insidan behövas rivas på grund av krav på brandklasser hela vitsen för han var ju att bevara det gamla så det vart inget av det
handikapp anpassning och så vidare
Liknande trådar
-
Bygger hus på styltor och sparar berget i Trångsund - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Bygger nytt hus av timmerstommen på släktgård - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Premiär Husdrömmar 2024 - återbesök hos deltagare som blivit klara
Artikelkommentarer -
Så bygger Andreas Forsberg sitt drömhus på Fårö - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Husdrömmar - A-frame med återbruk och handverktyg