M maria01 skrev:
fast han visa ju futuristiska hypermoderna hus just där dom är ju lika ett nyt hus fast dom är byggda på 60 talet

och om du åker runt i området kommer du se att många av husen inte är av byggnads intresse visa är ju totalt ombyggda med har inget orginal kvar alls från 1800 talet
förstår inte riktigt vad det är du menar, men i min värld är det så att bara för att man tidigare släppt igenom ny- och ombyggnader som förvanskar ett område så är det inte en ursäkt att fortsätta göra det. Vill man bygga något väldigt speciellt kanske det är bättre att välja en annan plats.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
förstår inte riktigt vad det är du menar, men i min värld är det så att bara för att man tidigare släppt igenom ny- och ombyggnader som förvanskar ett område så är det inte en ursäkt att fortsätta göra det. Vill man bygga något väldigt speciellt kanske det är bättre att välja en annan plats.
har du vart där nån gång?
 
M maria01 skrev:
har du vart där nån gång?
Nej, men i andra liknande områden som förvanskats under åren där kommunerna kommit till insikt att om man inte tar det lite varligt så kommer snart inget av den gamla ursprungliga bebyggelsen finnas kvar.

Och som sagt, det hade ju inte gjort något om man hade utvecklat vad det var man hade svårt att acceptera i de tidiga ansökningarna.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Nej, men i andra liknande områden som förvanskats under åren där kommunerna kommit till insikt att om man inte tar det lite varligt så kommer snart inget av den gamla ursprungliga bebyggelsen finnas kvar.

Och som sagt, det hade ju inte gjort något om man hade utvecklat vad det var man hade svårt att acceptera i de tidiga ansökningarna.
använd google street view så ser du att det väldigt få hus som ser ut som dom expel i programet dom visa den stora delen av husen är inte av nåt byggnads kultur intresse googla fisksätra som exmpel sen är Saltsjöbaden ful av radhusområden och massa 70 och 80 tals byggen som bara är så trista och har renoverats och byggts ut för maxa kvadrat priset
 
M maria01 skrev:
använd google street view så ser du att det väldigt få hus som ser ut som dom expel i programet dom visa den stora delen av husen är inte av nåt byggnads kultur intresse googla fisksätra som exmpel sen är Saltsjöbaden ful av radhusområden och massa 70 och 80 tals byggen som bara är så trista och har renoverats och byggts ut för maxa kvadrat priset
Ok, men du har fortfarande inte sagt hur du tycker att det ska hanteras. Ska byggnadsnämnden släppa igenom vad som helst?

Man kan jämföra med Kneippbaden i Norrköping. Relativt få av de ursprungliga husen är kvar men det vore för sorgligt om någon fick för sig att bygga om t ex det stora pensionatet.

Ståtligt, grönt trähus med kupoler, röda fönsterluckor, snö, bil, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
emmjo och 3 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Ok, men du har fortfarande inte sagt hur du tycker att det ska hanteras. Ska byggnadsnämnden släppa igenom vad som helst?

Man kan jämföra med Kneippbaden i Norrköping. Relativt få av de ursprungliga husen är kvar men det vore för sorgligt om någon fick för sig att bygga om t ex det stora pensionatet.

[bild]
jag håller med dig att det hade vart synd men nu handla det inte om sånt hus

det där huset har säker byggts om mycket igenom åren med olika nya bygg regler och vidare tyvär specielt om det är för almännytan
 
M maria01 skrev:
det där huset har säker byggts om mycket igenom åren med olika nya bygg regler och vidare tyvär specielt om det är för almännytan
Nej, det är väldigt intakt.

Historiskt svartvitt foto av "Stora Pensionatet, Kneippbaden" med torn, balkonger och öppen terräng runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
emmjo och 2 till
  • Laddar…
utsidan ja jag menar insidan
 
Ja eftersom det inte är pensionat längre utan bostadsrätter så är det självklart förändrat invändigt, men det invändiga har väldigt lite att göra med ett områdes karaktär.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Oj, då får jag lägga till det på mitt CV, att jag rivit mitt hus jag med… (y)
Ja det kanske du har gjort, bara du som vet.

Jag ska också riva en del av mitt hus snart, 1/3, för jag kan inte kalla det för renovering när jag måste bygga upp det sen igen. Fast jag kommet inte att slänga nå, ungefär allt går att använda igen. Men det låter kanske bättre att säga att man renoverar :rofl:
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Ja eftersom det inte är pensionat längre utan bostadsrätter så är det självklart förändrat invändigt, men det invändiga har väldigt lite att göra med ett områdes karaktär.
hade vart värre ombyggt om det fortfarande var pensionat på insidan

var med en vän och kolla på ett hotel för några år sen om han hade köpt det så skulle hela insidan behövas rivas på grund av krav på brandklasser hela vitsen för han var ju att bevara det gamla så det vart inget av det

handikapp anpassning och så vidare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.