11 229 läst · 39 svar
11k läst
39 svar
Husdrömmar: Strömsbergs kapell blir sommarbostad
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 114 inlägg
I det tredje avsnittet av Husdrömmar 2021 får vi följa när Josefin och Ilias från Malmö köper ett kapell från förra sekelskiftet i småländska Strömsberg, som de ska renovera och inreda till sommarbostad.
Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Strömsbergs kapell blir sommarbostad
Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Strömsbergs kapell blir sommarbostad
Jag skulle ta bort innertaket och jag skulle behållit guldramarna på predikstolen. Gerts tjat om religiös byggnad kunde man varit utan.
Medlem
· Västra götaland
· 495 inlägg
Vad hette stället där de bytte till sig dubbeldörrarna? Såg ut som man kunde göra fynd där!
Jag funderar alltid, behöver yngre människor (20-40 år) verkligen över 300 kvadratmeter till sommarstuga? Trots heminredning kändes "rummet" eka. Ikea-köket hade jag inte heller valt. Visst hade de gjort ett fint jobb. Men om jag ska vara ärlig, det finns så många fler hemlösa idag än det var för 40 år sen, jag hade gärna velat behålla det som Wingård nämnde. Inte för Kyrkans och religionens skull utan för alla människor som inte längre får hjälp när de får sparken, inget nytt jobb, kan inte betala hyra och familjer även med småbarn blir vräkta och hamnar på gatan. Trevliga människor som alltid gjorde sitt jobb och levde ärligt.
https://sv-se.facebook.com/therecykalle/G Gallianoman skrev:
Om dom hemlösa sökte sig till de småländska skogarna så hade jag väl tyckt samma. Men nu är ju dom fri att välja vart dom vill vara hemlösa, tydligen lockar städerna mer.T tarevarg skrev:Jag funderar alltid, behöver yngre människor (20-40 år) verkligen över 300 kvadratmeter till sommarstuga? Trots heminredning kändes "rummet" eka. Ikea-köket hade jag inte heller valt. Visst hade de gjort ett fint jobb. Men om jag ska vara ärlig, det finns så många fler hemlösa idag än det var för 40 år sen, jag hade gärna velat behålla det som Wingård nämnde. Inte för Kyrkans och religionens skull utan för alla människor som inte längre får hjälp när de får sparken, inget nytt jobb, kan inte betala hyra och familjer även med småbarn blir vräkta och hamnar på gatan. Trevliga människor som alltid gjorde sitt jobb och levde ärligt.
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Får blir några dammsugarrobotar om man inte bara vill städa på semestern...
Eftersom innertaket inte var isolerat så var det nog inte för att spara energi, byggnaden hade ju inte något värmesystem mer än kakelugn i lärarbostaden, så det var nog mer den allmänna känslan att det blev för högt, eller att huset höll på att bågna ut
Jag hade inte tackat nej till 350 m2 för 270 tkr! Annars håller jag med dig generellt att det överdimensioneras när det byggs hus nuförtiden...T tarevarg skrev:Jag funderar alltid, behöver yngre människor (20-40 år) verkligen över 300 kvadratmeter till sommarstuga? Trots heminredning kändes "rummet" eka. Ikea-köket hade jag inte heller valt. Visst hade de gjort ett fint jobb. Men om jag ska vara ärlig, det finns så många fler hemlösa idag än det var för 40 år sen, jag hade gärna velat behålla det som Wingård nämnde. Inte för Kyrkans och religionens skull utan för alla människor som inte längre får hjälp när de får sparken, inget nytt jobb, kan inte betala hyra och familjer även med småbarn blir vräkta och hamnar på gatan. Trevliga människor som alltid gjorde sitt jobb och levde ärligt.
Problemet är inte att hitta husrum det finns en uppsjö här nere i Småland där det rivs hela hyreshus i tätorter med bättre isolering, värmesystem, bättre anpassade, etc, än vad de här gamla kapellen/missionshusen är ute på landsbygden. Bara ett exempel men de finns på nästan alla småorter https://www.hemhyra.se/nyheter/hultsfred-har-ska-150-lagenheter-lamnas-med-marken/T tarevarg skrev:Men om jag ska vara ärlig, det finns så många fler hemlösa idag än det var för 40 år sen, jag hade gärna velat behålla det som Wingård nämnde. Inte för Kyrkans och religionens skull utan för alla människor som inte längre får hjälp när de får sparken, inget nytt jobb, kan inte betala hyra och familjer även med småbarn blir vräkta och hamnar på gatan. Trevliga människor som alltid gjorde sitt jobb och levde ärligt.
Vi ska vara glada över att de här personerna finns som ger sig på de här lite galna projekten. Det finns mängder av små illa medfarna, lite mindre, men inte använda missionshus runt om landet. Ta gärna en sväng på landsbygden och håll utkik så kommer ni att se dem stå där tomma. Var och varannan by, lite generaliserad, ute Smålandsbygden har de här byggnaderna för det mesta övergivna. Så det finns ett stort överskott av dem säkerligen till enbart markpriset om någon är intresserad.
Nja, en mysig sommarbostad är det väl tveksamt om man kan få det till. Helt klart är det spännande att omvandla en byggnad som byggts för ett speciellt ändamål till att bli något helt annat, verkstadslokaler som blir vanliga boenden t ex.
Allt är väl i förhållande till de tänkta idéerna om en hypermodern semesterlägenhet i Dubai, då ses nog kapellet som mysigt. Allt är i betraktarens ögon. Jag som inbiten smålänning har kanske andra referenser.
Jag har svårt att tro att det finns särskilt många hemlösa som skulle behöva ett övergivet kapell som fristad i denna by. Sedan kan man tycka vad man vill om principen, men vi pratar om en mindre ort "ute på landet".T tarevarg skrev:Jag funderar alltid, behöver yngre människor (20-40 år) verkligen över 300 kvadratmeter till sommarstuga? Trots heminredning kändes "rummet" eka. Ikea-köket hade jag inte heller valt. Visst hade de gjort ett fint jobb. Men om jag ska vara ärlig, det finns så många fler hemlösa idag än det var för 40 år sen, jag hade gärna velat behålla det som Wingård nämnde. Inte för Kyrkans och religionens skull utan för alla människor som inte längre får hjälp när de får sparken, inget nytt jobb, kan inte betala hyra och familjer även med småbarn blir vräkta och hamnar på gatan. Trevliga människor som alltid gjorde sitt jobb och levde ärligt.