17 943 läst · 67 svar
18k läst
67 svar
Husdrömmar - Case Study i Hällingsjö
Blev lite nyfiken. Hur glättar man 10 000m2 betong? Som jag förstått det så har man bara en viss tid att göra glättningen innan den har bränt och blivit för hård?F falkn skrev:Intressant att nämna kan vara att jag byggde ett P-hus förra året där hela stommen var platsgjuten. Glättade spännarmerade valv. Allting behandlades med Lithurin (dense + seal). Totalt ca 10 000 m2. Betalade 21 kr/m2 för behandlingen. Ser fortfarande väldigt bra ut ett år senare. Ger betongen än tätare yta samt att den även blir något hydrofob vilket underlättar städning.
Ja, troligen tänker de solpaneler senare.A Autodidak1 skrev:Dagens papptak är inte papp och håller länge.
Sedumtak är också dyrt, nästan lika dyrt som bandfalsad plåt. Och det här huset byggdes med en ganska snål budget. Men det går att komplettera senare. Fördelen med Sedumtak är livslängden (typ som bra bandfalsad plåt) förutom miljöaspekterna
Sen påverkar det inte husets utseende heller eftersom sedumtaket inte syns.
Bättre att lägga pengarna på solpaneler senare i stället.
Men jag gillar Sedumtak och har det själv, men inte överallt.
Grattis till ett fint hus! Linoljeimpregnerad furu - hur lång tid innan den grånar? Var har ni köpt den? Annan info? Svårt hitta info o bygghandeln vet inte mycket! Mvh EvaV Villa_annelund skrev:Hej! Kul att läsa kommentarer om vårt hus. Såg att det kommit en del frågor här och tänkte försöka besvara dem. Har ju själv använt Byggahus-forumet många gånger genom åren för att få tips om hur jag ska komma vidare i snickrandet. Så jag delar gärna med mig av det tankar vi hade med vårt hus.
Ambitionen med vårt hus var egentligen inte främst att bygga ett LA hus, även om vi verkligen gillar Case study husen i Kalifornien. Vi ville mest av allt bygga ett hus som är lätt att bo i och äga, underhållsfritt, energisnålt och till ett ok pris. Lite exklusiv och lyxkänsla ville vi förstås ha och därför hade vi en strategi för valen vi gjorde.
Vi gjorde en lista på vad vi kunde leva med i standardutförande och plockade fram några saker vi verkligen ville satsa på. En sån sak var t ex bänkskivorna i köket där vi valde en dyrare skiva från Jetstone. Innerdörrar och golv var några andra saker vi prioriterade. Vi var väldigt hårda med listan och höll oss till planen. Erfarenheter vi hade från tidigare var att det är väldigt lätt att hamna i ”vi bygger ju bara en gång” träsket och då plockar det ju lätt på.
Några har ju uppmärksammat att vi har ett sovrum för lite. Vårt förra hus var jättestort och vi ville att detta huset ska ”överleva” att våra barn flyttar ut. Därför har vi byggt precis så stort att vi får plats nu och att huset känns lagom även om 10 år. Vi har 2-3 möjliga lösningar för den temporära platsbrist som kommer uppstå de närmsta åren.
Sedumtak valde vi bort då i princip ingen ser taket (pga hur huset är placerat) om man inte sitter i ett flygplan eller filmar från drönare. Eftersom vi ville hålla ner kostnaderna så valde vi bort det. Men tycker själv att det är riktigt fint med Sedum.
Energilösning är En Nibe F730 och Golvvärmeslingor. Beräknad total elförbrukning är 7700 kwh per år. Vi kommer att installera solpaneler så fort garaget är klart.
Har ni mer frågor så svara jag gärna. Mer info på villaannelund.se eller Insta @villaannelund.
Svårt att säga hur lång tid det tar, men det verkar som väldigt solutsatta delar blir grå ganska fort. Skulle tippa på ca 1 år. Vår fasad är beställd av byggaren, men de sa till mig att om jag vill köpa mer så säljer XL bygg. Övrigt att tänka på är att all metall som ligger mot trät ska vara rostfritt eller målat. T ex skruv, spik, fönsterbleck osv. Dold skruvning funkar inte heller.E Eva Rudberg skrev:
Tack för svar! /Eva
Jag tycker det är ett konstigt argument, att lägga till ett rum hade varit enkelt och billigt i byggskedet och hade kunnat inredas senare vid behov. Även senare när barnen är utflugna kommer de (förhoppningsvis) hem ibland och hälsar på, antagligen samtidigt till högtider som Jul, och troligen även med framtida pojk och flickvänner - ge det 20 år så är inte barnbarn otroliga heller. I det läget skulle det extra rummet vara mycket värdefullt. Innan dess är väl inte ett kontor/hobbyrum/förråd/övernattningsrum för gäster dåligt. Och om det används sällan behöver det inte mycket städning heller....yonna skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Peters shotgunhus i Husdrömmar - med ALLT om konstruktionen
Artikelkommentarer -
Liten avvikelse (kanske) - har jag ett bra case?
Bygglov -
Bygger hus på styltor och sparar berget i Trångsund - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Bygger nytt hus av timmerstommen på släktgård - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Premiär Husdrömmar 2024 - återbesök hos deltagare som blivit klara
Artikelkommentarer