I ärlighetens namn ser jag liten praktisk skillnad mellan andra BRFer med gemensamhetsanläggning, så som pool. Skulle vara folket som flyttar in pga att det kallas just kollektiv.

Som projekt tycker jag dock det var intressant. Jag tycker absolut man kan utmana den tråkiga, mörka innergården med lite roligare grejer för gemenskap i huset. Ett Oscar Properties-hus i Hammarby Sjöstad har bio, det är typ samma sak som en samkvämslokal.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det undrar jag också. Jag hade gärna bott så, men att vara med och starta ett sånt projekt verkar jobbigt.

Rörande avsnitt! ❤️
Inte konstigare än att nybilda BRF vilket sker dagligen i Sverige Skillnaden här var att de ville renovera en gammal byggnad som inte var anpassad för bostadsändamål samt att de ville ha speciallösningar på gemensamma ytor. Till det tillkommer, vad man förstod mellan raderna, begränsade resurser och okunnighet om byggnation.

Är man ett gäng som kommer någorlunda överrens och med finanserna på det torra så är det inte svårare än något annat nybyggnadsprojekt. Allt beror på hur mycket man är villig att lägga ut på entreprenad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Verkar lättare att hålla budgeten om man gör som uppsalakollektivet, satsar på ett nybygge, även om det blir en högre insats. Här har man fortfarande en nittio år gammal institutionsbyggnad med renoverade lägenheter och gemensamhetsytor. Vad är utbytt av det som uppnått sin tekniska livslängd? Är källaren klar och sanerad?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K kardborren skrev:
Verkar lättare att hålla budgeten om man gör som uppsalakollektivet, satsar på ett nybygge, även om det blir en högre insats. Här har man fortfarande en nittio år gammal institutionsbyggnad med renoverade lägenheter och gemensamhetsytor. Vad är utbytt av det som uppnått sin tekniska livslängd? Är källaren klar och sanerad?
Om man tänker "tekniska livslängd" på samma sätt som att det mesta ska skrivas av på 50 år som i nyproduktionskalkyler så ser det naturligtvis ogynnsamt ut att renovera jämfört med att bygga nytt. Men med tanke på att Sveriges äldsta, daterade tegelbyggnad Gumlösa kyrka invigdes redan 1192 så finns det värden som inte tas upp i nämnda kalkyler, samt att man gör en kulturgärning genom att hitta användning för gamla, tomma hus. Det är ju mer hållbart att återanvända än att riva det och bygga ett nytt, och det låter som att hållbarheten var en viktig parameter (inte sett avsnittet, bara läst). Det blir lite äpplen och päron att jämföra mot nybyggen, oavsett hur man vrider och vänder på det.
 
K kardborren skrev:
Verkar lättare att hålla budgeten om man gör som uppsalakollektivet, satsar på ett nybygge, även om det blir en högre insats. Här har man fortfarande en nittio år gammal institutionsbyggnad med renoverade lägenheter och gemensamhetsytor. Vad är utbytt av det som uppnått sin tekniska livslängd? Är källaren klar och sanerad?
Det jag hört om Uppsalakollektivet är att det inte alls var lätt att hålla budgeten. I det fallet så var alla lägenheter olika stora och med olika planlösningar. Finns en anledning att man ofta gör lägenheterna likadana vertikalt i ett hus även om det blir ensidigt och tråkigt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
engs
M maria01 skrev:
får hoppas på att dom lyckas driva ett kollektiv i sverige har det vart svårt att driva kollektiv lyckat har funnits flera men oftast misslyckats
I Linköping finns ett kollektiv men det är hyresrätter som drivs av det kommunala bostadsbolaget. Så jag gissar på att det förenklar en hel del när man slipper ta jobbiga ekonomiska beslut på stormöten... utan det är en extern part som sköter det.
https://www.stolplyckan.se/
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
De glömde ta upp vad en viss Anders Hansson gjorde på 70-talet på Malmö Östra sjukhus……

För övrigt så gillar jag att de renoverade istället för byggde nytt, och de verkade ha fått bort den institutionella känslan, så bra jobbat!
 
HOBBY ARCHITECT
M Mawe85 skrev:
De glömde ta upp vad en viss Anders Hansson gjorde på 70-talet på Malmö Östra sjukhus……

För övrigt så gillar jag att de renoverade istället för byggde nytt, och de verkade ha fått bort den institutionella känslan, så bra jobbat!
Fast det var ett ålderdomshem va? Kanske en annan byggnad?
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
I ärlighetens namn ser jag liten praktisk skillnad mellan andra BRFer med gemensamhetsanläggning, så som pool. Skulle vara folket som flyttar in pga att det kallas just kollektiv.

Som projekt tycker jag dock det var intressant. Jag tycker absolut man kan utmana den tråkiga, mörka innergården med lite roligare grejer för gemenskap i huset. Ett Oscar Properties-hus i Hammarby Sjöstad har bio, det är typ samma sak som en samkvämslokal.
jag har svårt att kalla det här för kollektiv i klassisk benämning mer som en brf som du säger

gemensamhetsanläggning finns ju flera brf har betydligt mer utrymen en bara pool idag festlokaler och så vidare
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Fast det var ett ålderdomshem va? Kanske en annan byggnad?
Ja det var nog en annan byggnad på sjukhuset. Har för mig att det finns en P3 dokumentär om fallet.
 
Tyckte det var intressant att höra att denna boendeform var vanligare söderöver i Europa och där man fått igång ett stadsliv med lokala mindre affärer i närheten. Lite tvärtemot vad vi har i Sverige just nu känns det som där köpcentrum är det som går varmt.
 
  • Gilla
ute i orrskogen
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Inte konstigare än att nybilda BRF vilket sker dagligen i Sverige Skillnaden här var att de ville renovera en gammal byggnad som inte var anpassad för bostadsändamål samt att de ville ha speciallösningar på gemensamma ytor. Till det tillkommer, vad man förstod mellan raderna, begränsade resurser och okunnighet om byggnation.

Är man ett gäng som kommer någorlunda överrens och med finanserna på det torra så är det inte svårare än något annat nybyggnadsprojekt. Allt beror på hur mycket man är villig att lägga ut på entreprenad.
Hur många nybildade brf startas av boende och bygger nytt? Vanligen är det väl ändå:

- exploatör som bygger för att snabbast möjligt sälja och lämna föreningen
- boende som köper befintlig fastighet
 
AndersPS AndersPS skrev:
Hur många nybildade brf startas av boende och bygger nytt? Vanligen är det väl ändå:

- exploatör som bygger för att snabbast möjligt sälja och lämna föreningen
- boende som köper befintlig fastighet
Jag tänkte främst på ombildningar från hyresrätt till BRF vilket drivs av de boende i grupp själva. Men visst, nybyggnation hör väl inte till vanligheterna men samtidigt inget som direkt krånglar till det.
 
Jag tyckte det blev väldigt hemtrevligt. De fick bort sjukhuskänslan utan problem. Trägolvet gjorde enorm skillnad.

Smakligt "gladtema" på inredningen.
 
Appendix Appendix skrev:
När man hängt på Byggahus ett tag blir man ju alltid intresserad av planhandlingarna. Malmö verkar ha problem att få ut dem på nätet men jag hittade en översiktsbild från markanvisningarna:

[bild]

Får konstatera att kollektivet fått bästa byggnaden att förädla. Där man kommer omges av park och kolonilotter och inte förtätas som sker i resten av området.
Jag hänger inte med på vilken byggnad/kvarter det gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.