I en scen visade han var en kamin ska stå, så det blir nog lite eldning ändå.

• Gilla
snartjul och 2 till
  • Laddar…
J
Här ser vi resulatet av sörlänningarnas evinnerliga slickande i ansiktet. Coronasmitta. Tyvärr fortsätter slickandet i både Åre och andra skidorter. Vi norrlänningar idkar detta otyg bara som en förberedelse inför fortplantning:p

• Gilla
  • Haha
Cykellars och 15 till
  • Laddar…
Taket med platonmatta och två lager färdigt gräs (varav det första uppåner). Kommer det att överleva? Jag hade för mig att en gräsmatta skall ha min 20 cm jord? Kan jag göra likadant på min grusplan?

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag älskar Svens ansiktsuttryck när Gert sammanfattar hur energisystemet funkar. Njaaaaaa tror inte han satte alla detaljer. Gert beskriver det som att han ska energilagra en hel årstid(!) i 50 meter slang och lite jord. Systemet måste ju vara för dygnslagring?

• Två män diskuterar energisystem i ett oavslutat rum, en ser skeptisk ut medan den andra gestikulerar mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
janwide
M mintti skrev:
Jag älskar Svens ansiktsuttryck när Gert sammanfattar hur energisystemet funkar. Njaaaaaa tror inte han satte alla detaljer. Gert beskriver det som att han ska energilagra en hel årstid(!) i 50 meter slang och lite jord. Systemet måste ju vara för dygnslagring?
Precis! Sven! Logga in här på forat och förklara!
(Ursäkta alla utropstecken!)

Har inte sett avsnittet än men är det bara jag som tänker dansrotunda och folkpark när jag ser kåken utifrån?

M maxiq skrev:
Någon på redaktionen som behöver en lektion i matematik... [bild]
Nej, det är korrekt. Då i det mesta ovan plintarna är trä binder huset väldigt mycket mer än vad som gått åt för att bygga det.

Det blir lite komiskt när du svarar utan att begripa maxiqs i lägg.

• Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det blir lite komiskt när du svarar utan att begripa maxiqs i lägg.
Större och mindre än blev kanske inte helt rätt men det kan ändå stämma.

Dvs att det har gått åt mer än 5t CO2 och det lagrar mindre än 60t.

Tanken från red var nog att det gått åt mindre än 5t och att det binder mer än 60t.

Mats-S
Vad är det som är så innovativt att bygga ett hus med en totalt hopplös planlösning?
Bara massa gångar och totalt omöjligt att möblera vettigt. Det finns en anledning att man normalt sett bygger hus med räta vinklar, och dom kan vara minst lika "ekologiska" som det här åttkantiga.

Hoppas han inte behöver sälja huset, det är nog en extremt liten krets som kan vara intresserad av det här speciella huset. Vi har ett liknande objekt i närheten av vårat sommarställe, man har försökt sälja det i över 2 år nu, priset har sjunkit med nära 3milj, men ingen är intresserad ...

• Gilla
twoody
  • Laddar…
A
En gammal mans dröm som han sjösätter för sent. Personligen skulle jag aldrig betala 4,5 miljoner SEK för denna byggnad. Det kan ju förvisso ingå 700 ha mark till denna fastighet (jag har inte studerat skogspriser norrut). Intar en skeptisk inställning till projektet men hatten av för en innovatör som bygger sin dröm.

"Den gamle och havet" vibbar!

R Robert-san01 skrev:
Större och mindre än blev kanske inte helt rätt men det kan ändå stämma.

Dvs att det har gått åt mer än 5t CO2 och det lagrar mindre än 60t.

Tanken från red var nog att det gått åt mindre än 5t och att det binder mer än 60t.
Har du hört talas om Kobolt? Eller Co? Koldioxid betecknas CO2 med stooooort O.

• Gilla
E-L J
  • Laddar…
Väldigt stiligt kök som man fick se alldeles för lite av, någon som vet var det kom ifrån?

• Gilla
Timmerhus2022
  • Laddar…
Tror att Columbo fixat köket: columbo.se

• Gilla
Magnus_A
  • Laddar…
Man kan lära sig mycket av projektet utan att för den skull vilja bo där. En generell stomme av limträ. En öppen krypgrund. Ett runt (nästan) hus där man lever efter dygnets olika ljusförhållanden. Ett atrium i mitten som ger ljusa rum. Ett separat teknikhus för funktioner som skulle förstöra planlösningen. Virke som fått tid på sig att torka. Ett tufft klimat som ställer problemen på sin spets. Bästa programmet hittills i år.

• Gilla
ulfben och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.