Jag hade gärna velat se lite mer av ekonomin bakom varje bygge i detta program. Lite hur folk tänker och så.
 
P polarsson skrev:
Jag hade gärna velat se lite mer av ekonomin bakom varje bygge i detta program. Lite hur folk tänker och så.
Jag håller med .. Och lite mindre dravel om när de träffades och gifte sig .. :geek:
 
  • Gilla
Goelette
  • Laddar…
F Fjällöparn skrev:
Teglet är säkert räfflat med förbättrad "putsbarhet" i åtanke,
Lika lite som annat fasadtegel är designat med tanke på att det ska putsas är detta gjort. Spånat, borstat eller spikdraget, det är ju bara olika designer.
 
Minst åtta miljoner !
Jag brukar inte bry mig om människors ekonomi, eller vad deras hus kostar, men det är ju helt horribelt dyrt!
Hur kan man betala över fyra miljoner för ett sådant ruckel, för att sen planera att renovera det för ytterligare tre, fyra miljoner??
GALET! :)
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
P plutoorjan skrev:
Minst åtta miljoner !
Jag brukar inte bry mig om människors ekonomi, eller vad deras hus kostar, men det är ju helt horribelt dyrt!
Hur kan man betala över fyra miljoner för ett sådant ruckel, för att sen planera att renovera det för ytterligare tre, fyra miljoner??
GALET! :)
Ja, det var en rejält dyr renovering. Priset för det befintliga huset var nog iofs rätt mycket för tomten och läget. Men absolut en tämligen saftig slutnota. Men de verkade ju nöjda så det är väl OK.
 
J jocke31 skrev:
Ja, det var en rejält dyr renovering. Priset för det befintliga huset var nog iofs rätt mycket för tomten och läget. Men absolut en tämligen saftig slutnota. Men de verkade ju nöjda så det är väl OK.
Söker man på hitta.se så verkar ju inte området vara det allra mest flashiga? Snittlön på 24 tkr och snittlånenivå på 2,2 mkr. Vet iofs inte hur br det stämmer ,,
 
Priset på huset var kanske lite väl högt men samtidigt så är det nog där huspriserna ligger i Lund för ett sådant hus. Tror inte de kunnat få det så mycket billigare.

Däremot lejde de ju bort mer eller mindre allt arbete, hade man velat så hade man säkerligen kunnat dra ner den kostnaden rätt friskt genom att göra en del själva. Samtidigt, har man kapitalet för det så varför inte? :)

Tycker dock att det blev lite mischmasch när man säger att man vill behålla husets skäl in i det sista och då har vissa saker som var väldigt karaktäristiska så som innerdörrar, lister, golv, WC där nere och sen där uppe så gör man ett badrum som är allt annat än 30 tals funkis? Inte heller köket skulle jag vilja påstå var speciellt 30-tals funkis. Och att man valde att lägga golvvärme istället för att ha kvar sektionsradiatorerna?

Jag förstår deras val, men om målet var in i det sista att behålla husets karaktär så skulle jag säga att man lyckades sådär! På vissa punkter bra, andra lite tvivelaktigt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Söker man på hitta.se så verkar ju inte området vara det allra mest flashiga? Snittlön på 24 tkr och snittlånenivå på 2,2 mkr. Vet iofs inte hur br det stämmer ,,
Gammalt folk i gamla hus och lite hyreslägenheter i närområdet så blir det så. Alla hus i Lund är löjligt dyra, 50% lägre pris en kvart bort med bilen
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Gammalt folk i gamla hus och lite hyreslägenheter i närområdet så blir det så. Alla hus i Lund är löjligt dyra, 50% lägre pris en kvart bort med bilen
Med den beskrivningen av huspriser låter det nästan som om du bor vid mig :crysmile: Svårt att motivera att bo i Lund när man kan betala så mycket mindre en liten bit utanför men ändå ha så nära :)
 
nimhed nimhed skrev:
Jag bor också i ett hus där fasadteglet (kvartstegel) har denna struktur. Känns inte som man satte kvartstegel för att sedan putsa, och det är som sagt inte putsat idag.
Kan bara hålla med, har sett minst 20 hus med sådant tegel som inte är putsade!

//Calle
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Söker man på hitta.se så verkar ju inte området vara det allra mest flashiga? Snittlön på 24 tkr och snittlånenivå på 2,2 mkr. Vet iofs inte hur br det stämmer ,,
Om det är Hitta du har kollat på så är de siffrorna rätt tveksamma. Om man flyttar sig bara några nummer på en gata så ändras medelinkomsten ofta dramatiskt. På den här adressen är ett hus till salu för drygt 11,2 Mkr. Enligt hitta.se så är medelinkomsten här 20 402 kr/mån. Så jag vet inte om sambandet är så tydligt, egentligen. :)
 
J jocke31 skrev:
Om det är Hitta du har kollat på så är de siffrorna rätt tveksamma. Om man flyttar sig bara några nummer på en gata så ändras medelinkomsten ofta dramatiskt. På den här adressen är ett hus till salu för drygt 11,2 Mkr. Enligt hitta.se så är medelinkomsten här 20 402 kr/mån. Så jag vet inte om sambandet är så tydligt, egentligen. :)
Intressant .. tar man bort tvåan så blir det ~30 kkr för "Krönvägen" .. Vem är intresserad av snittlön på EN adress egentligen? Det borde ju vara kvarter, minst ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Intressant .. tar man bort tvåan så blir det ~30 kkr för "Krönvägen" .. Vem är intresserad av snittlön på EN adress egentligen? Det borde ju vara kvarter, minst ...
Den är rätt missvisande ja :)

Min svägerskas kompis köpte en bostadsrätt inte jättelångt från där dem bor, hon köpte den strax innan de började sitt Bygge och hon gav 1.7m för den, en 2a i originalskick (utom badrum) på 60kvm. Så drygt 4mille är normalt där, sen kan man alltid tycka att det är ett hutlöst högt pris ändå :crysmile:
 
Det är bra jobbat att bränna ca 3,2-3,5, eller kanske mer på den ytan i renovering! För 8 mkr får man nog en bra tomt och lyxigt hus inte långt därifrån. Dom kanske fick bra pris på fastigheten om totalkostnaden återspeglar marknadsvärdet?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.