M maria01 skrev:
huset borde ju ha gåt att flyta på lastbil minus skortstenen
Jo det skulle man teoretiskt kunna göra. De fd. husägarna hade fått en uppskattning på flytta huset när vi kom in i bilden. Jag tror det skulle kosta någonstans mellan 300-350,000kr.

Men Ljunghusen är ett gammalt sommarstugeområde område med många smala grusvägar fortfarande, och detta huset låg längst in på en sån väg med en hel del träd runtom. Så det känns tveksamt till att det faktist hade gått att genomföra.

Oavsett så var det aldrig relevant för oss då vi visste att vi ville göra ändringar och framförallt modernisera isoleringen som var 100mm mineralull.

Vi har sparat kvitto och skrivit ner kostnaderna men inte sammanställt allt än, men jag tror det kostade oss någonstans runt 10,000kr att plocka ner det själva. Det är väldigt stor skillnad i pengar tycker vi.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
De pratade rätt mycket i öppningen om hur bra det kändes att återbruka och värna om miljön, men vad mer återanvände den förutom golvet och takstolarna? Kändes som de mesta av materialet var nytt.

nu var också hela säsongen slut och det var bara ett färdigt hus på alla avsnitt, men som hade ofärdig tomt. Det känns lite antiklimax
Vi har hela tiden varit pragmatiska i återbruket. Vi använder det som går att återanvända istället för att slänga allting.

Det som gick bort är den gamla elen, avlopp och liknande. Vi har behållt sånt som går att använda utav det, t.e.x vattenutkastare och diskbänk. Vitvarorna var äldre men kyl/frys används dagligen där vi bor för tillfället. Isoleringen gick också bort.
Vi har sparat på allt virke då det var fint och bättre kvalitet än det som man hittar på byggvaruhusen idag. Givetvis skadades en del under demonteringen, men inte mycket. Av det vi har på vår ”brädgård” kommer mycket hyvlas och användas till invändiga snickerier.
Då vi ökat isoleringen väsentligt valde vi att använda nytt virke till väggar och golvet.
Takstolarna är fortfarande bärande men vi satte lättbalkar ovanpå för att utöka isoleringen.
Golven som redan nämnts. Innerpanel blir innerpanel igen. Baksidan är slät och ett gång genom planhyveln så är den som ny igen.
Takfönster har renoverats och fått LE glas. Övriga fönster vet vi inte hur vi kommer använda än, men vi har sparat dom iallafall.
Skorstenen har vi rensat från bruk och kommer användas till att mura in vår kamin.

Jag har säkert glömt mycket och vi är som sagt inte klara.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Vill tillägga att ha tid att själv bygga sitt hus är också något av en lyx. Många må bygga dyrare hus men det är mest för att det inte finns någon tid att dels lära sig och sedan bygga det själv som detta paret gjorde. Dessutom blir man klart intresserad av att förstå de moment som man inte kan göra själv, som el exempelvis, hur gjorde de här? Även en sådan post kan springa iväg i kostnad.

Vi kanske kunde införa föräldraledighet men i form av byggledighet när man vill bygga eller renovera sitt hus. Tror många både vill och hade haft nytta av att jobba lite med sitt eget boende.
Människor prioriterar sin tid olika i livet, vi valde att prioritera detta och då har vi gjort avkall på annat såklart.
 
B BobbyMel skrev:
Vill tillägga att ha tid att själv bygga sitt hus är också något av en lyx. Många må bygga dyrare hus men det är mest för att det inte finns någon tid att dels lära sig och sedan bygga det själv som detta paret gjorde. Dessutom blir man klart intresserad av att förstå de moment som man inte kan göra själv, som el exempelvis, hur gjorde de här? Även en sådan post kan springa iväg i kostnad.

Vi kanske kunde införa föräldraledighet men i form av byggledighet när man vill bygga eller renovera sitt hus. Tror många både vill och hade haft nytta av att jobba lite med sitt eget boende.
Angående elen har vi gjort som alla andra antar jag? Vi har haft en elektriker.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Så om man lutar sig mot huset blir man sotig?
Man blir inte sotigare än ett hus målat med slamfärg som färgar av sig. Vill man kan man fixera det med inolja.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
M maria01 skrev:
man undrar ju om det luktar nåt efteråt vet ju själv hur det luktar när man han jobbat på branskadade hus
Det luktar ingenting.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Man la lättbalk utanpå den återvunna takstolen? För att få plats med mer isolering antar jag.
Kunde det inte räckt med lättbalk som takstol då ?
Ang. jobba själv. Nog är det lönt om man inte har tummen mitt i handen? Man får ju jobba rätt många timmar för att ha råd att betala en hantverkare.
Det verkade ju inte som om det var jättemycket som dom kunde återanvända, men vi har ju inte sett slutet än.
Många klagar på att vi inte får se färdiga hus, men nog är det så att man redan kanske ett år innan bestämmer sig vem man skall följa. Det gör man väl på vilka idéer dom verkar ha och hur dom är som personer?
Ibland visar det sig att idéerna inte är å bra som dom verkade eller att dom inte blir färdiga i tid.
Andra gånger blir det stor succé. Det måste vara svårt att veta innan. Det blir som det blir och det är kanske också lite av charmen med det hela att det inte är så överproducerat.
Takstolarna är fortfarande den bärande delen i konstruktionen. Lättbalkarna i sig själv hade inte burit konstruktionen utan hade isåfall behövt vila på stolpar och en limträbalk t.ex.
 
U ujh skrev:
Det luktar ingenting.
får vi en uppdatering på huset nu?
 
Bjor Bjor skrev:
Fint hus :heart:. Men varför inte användas bandkniv när panelen barkades? Den bästa säsongen hitils, inte som tidigare att nästan allt handlade om att skryta med hur dyrt man man kan bygga.
Tack!

Just detta som filmades var ett av de första släpen med panel, så då blev det med kniven. Efterhand testade vi lite olika sätt. Det som funkade bäst var att dra av barken direkt när de sågades hos Michael. Då kunde man få med sig den i ett helt stycke. Sedan bytte vi ut kniven mot en späntkniv som är lite lik en bandkniv. Den funkar bra på brädorna där barken hade hunnit torkat.
 
M maria01 skrev:
får vi en uppdatering på huset nu?
Det kanske kommer snart. På Elise instagram @handhand_arkitektur kommer bilder mer regelbundet.
Från första början tänkte jag egentligen starta en projekttråd men det blev inte av. Jag kanske borde ta tag i det.
 
U ujh skrev:
Det kanske kommer snart. På Elise instagram @handhand_arkitektur kommer bilder mer regelbundet.
Från första början tänkte jag egentligen starta en projekttråd men det blev inte av. Jag kanske borde ta tag i det.
alla har inte instagram ;) du behöver inte starta en ny bara fortsätta på denna
 
engs engs skrev:
Ögnade igenom lite snabbt, vid 9:58 så ser det ut som de monterar kondensskydd mellan tak och isolering om jag inte har helt fel?
Borde inte det börja monteras uppifrån så man får överlappet på rätt sida, eller i vilket fall stickas ner innanför de nedre om man börjar nerifrån. Nu ser det ut som kondensen bara kommer rinna ner i isoleringen mellan varje skarv.
Utan att vara expert så tror jag att det viktigaste är att ha en luftspalt för att förhindra kondens överhuvudtaget. Även om jag kan hålla med om att det skulle vara tryggare, med överlapp åt rätt håll.

Paret har sagt att kommunen de bor i, bryr sig inte om att man håller sig till byggregler eller inte. Men att de själva försöker följa byggnormer och tillverkares instruktioner.

Dessutom är kommentarsfältet ytterligare en instans. När de bröt A-formen och byggde utbyggnaderna, så anmärkte fältet att de valt en strukturellt felaktig modell. Då tog de till sig detta och gjorde om.

Att följa ett amerikansk bygge är intressant, då de använder något annorlunda lösningar, trots att det är ett liknande klimat som i Sverige. Det får en att fundera på varför, svensk norm är kanske inte alltid bäst och rationell.

Nedan avsnittet när de monterar luftspalten.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.