10 816 läst · 32 svar
11k läst
32 svar
Husdröm av pappas sista ritning i Höllviken
För de som bygger kataloghus är nog allt sånt fastlagt från början. Men det är ju inte de husen det här programmet fokuserar på precis, här är det nog mer regel än undantag att lämna in ändringsanmälan.K Kurtivan skrev:
Härligt hus. Stora delar såg ut som ett barnrum från IKEA men på något märkligt sätt fungerade det ändå. Fattar inte varför de inte lyssnade på hans far och kontaktade en arkitekt direkt dock. Oerhört naivt men det fick de ju också äta upp pga byggstoppet.
Till alla som har obehandlad, eller till synes obehandlad, plywood på väggarna: titta på detta avsnitt och dra lärdom. Första gången jag sett plywood se riktigt bra ut inomhus. Vanligtvis brukar det se ut som butikerna i USA när de smäller upp plywood för fönster och dörrar när det vankas tornado eller upplopp men här var det behandlat och fint.
Helt klart mitt favoritavsnitt hittills denna säsong.
Till alla som har obehandlad, eller till synes obehandlad, plywood på väggarna: titta på detta avsnitt och dra lärdom. Första gången jag sett plywood se riktigt bra ut inomhus. Vanligtvis brukar det se ut som butikerna i USA när de smäller upp plywood för fönster och dörrar när det vankas tornado eller upplopp men här var det behandlat och fint.
Helt klart mitt favoritavsnitt hittills denna säsong.
Jag är väldigt förvånad över att de inte redde ut att bygga huset utifrån sina bygglovsritningar. - Vadå att det inte gick att beställa fönster etc? Det är väl bara att mäta på bygglovsritningarna...
Det går bevisligen för många andra så det vore intressant att veta vad det var exakt som gjorde att de plötsligt fick stoppa allt
Edit: Tittade på programmet igen och de pratar alltså om ett avloppsrör som ska komma upp i ytterväggen i "växthuset". Man kan ju undra om de hade ritat in en vask eller något annat där i växthuset som plötsligt ska stå mot ytterväggen istället?
Sen när det gäller fönstren, så handlar det ju om att att de valt en avancerad lösning där de inte vill ha några mellanrum, kombinerat med höga krav så var det kanske lika bra att de köper in en arkitekt. Men jag är fortfarande lite besviken på att de lägger fram det som att man inte klarar sig utan... sen får man betänka att hela programmet är lite av en reklamshow för Wingård
Det går bevisligen för många andra så det vore intressant att veta vad det var exakt som gjorde att de plötsligt fick stoppa allt
Edit: Tittade på programmet igen och de pratar alltså om ett avloppsrör som ska komma upp i ytterväggen i "växthuset". Man kan ju undra om de hade ritat in en vask eller något annat där i växthuset som plötsligt ska stå mot ytterväggen istället?
Sen när det gäller fönstren, så handlar det ju om att att de valt en avancerad lösning där de inte vill ha några mellanrum, kombinerat med höga krav så var det kanske lika bra att de köper in en arkitekt. Men jag är fortfarande lite besviken på att de lägger fram det som att man inte klarar sig utan... sen får man betänka att hela programmet är lite av en reklamshow för Wingård
Redigerat:
Jag har en stark fundering och det är hur fick de startbesked med de tidiga ritningarna ? Vanligtvis ska man redovisa A, K, VS, Vent, energi, brandskyddsdok. Och man ska ha tagit hänsyn till svenska tillgänglighetsmått och alla funktioner ska finnas på markplan. De måste haft startbesked för att få gjuta grunden.
Ett av de få husen i serien som jag skulle kunna tänka mig att bo i själv. Det kändes ritat för att bo i. Gillade att de tog ut svängarna med färgsättningen inne också, även om jag själv inte riktigt kunde förlika mig med badrummen.
Brukar inte heller gilla plywood på innerväggar men här var det otroligt snyggt genomfört
Och riktigt snyggt på utsidan!
Brukar inte heller gilla plywood på innerväggar men här var det otroligt snyggt genomfört
Och riktigt snyggt på utsidan!
Jag uppskattar detaljarbetet. Det verkligen välgjort. Perfektioniskt, som en schweizisk urmakare i arbete.
Och materialvalen. Fasad, väggar, golv.
Sen skulle jag aldrig klara av att bo där. Skulle känna mig som en inkräktare, någon som stör.
Ser mig som barn släpa fram mina leksaker mitt på golvet och sedan försöka störa och förändra omgivningen till mänsklig värme (jag växte upp i ett minimalistiskt väldesignat hem som var måttligt lekvänligt).
En industriell överdesignad fantasimiljö. Färgvalen som är så läckra skulle efterhand driva mig till klotter och vandalism. Men det är ju bara jag.
Och materialvalen. Fasad, väggar, golv.
Sen skulle jag aldrig klara av att bo där. Skulle känna mig som en inkräktare, någon som stör.
Ser mig som barn släpa fram mina leksaker mitt på golvet och sedan försöka störa och förändra omgivningen till mänsklig värme (jag växte upp i ett minimalistiskt väldesignat hem som var måttligt lekvänligt).
En industriell överdesignad fantasimiljö. Färgvalen som är så läckra skulle efterhand driva mig till klotter och vandalism. Men det är ju bara jag.
Årets inne-titel på husbyggena verkar vara Byggledare?
Oklart vilket mervärde de faktiskt tillför i dessa byggen där de mest verkar fylla funktion som snickarens arbetsledare.
En klassisk byggledare ska förutse och lösa de flesta av problemen som beskrivs i programmet, inte pika beställaren för att de inte förstår hur ett bygge fungerar..
Även om det är en avancerad villa så är det ju, ur ett större perspektiv, ett relativt enkelt bygge.
Den projekteringsgrupp som efterfrågas i programmet är ju bra, men troligen väldigt dyr för ett så litet bygge som en villa är. Väldigt många av de problem som beskrivs hade ju gått att lösa på plats med lite praktisk problemlösning.
Om byggledaren faktiskt fyllde den funktion som en byggledare normalt gör så kan man kanske misstänka att de ändringar som gjordes var betydligt större och med problematiska än de framställdes i programmet?
Oklart vilket mervärde de faktiskt tillför i dessa byggen där de mest verkar fylla funktion som snickarens arbetsledare.
En klassisk byggledare ska förutse och lösa de flesta av problemen som beskrivs i programmet, inte pika beställaren för att de inte förstår hur ett bygge fungerar..
Även om det är en avancerad villa så är det ju, ur ett större perspektiv, ett relativt enkelt bygge.
Den projekteringsgrupp som efterfrågas i programmet är ju bra, men troligen väldigt dyr för ett så litet bygge som en villa är. Väldigt många av de problem som beskrivs hade ju gått att lösa på plats med lite praktisk problemlösning.
Om byggledaren faktiskt fyllde den funktion som en byggledare normalt gör så kan man kanske misstänka att de ändringar som gjordes var betydligt större och med problematiska än de framställdes i programmet?
Det hade vi allt - men planritningar var inte med tillräckligt detalj… och k-ritningar missade också detaljer…M Marcus04 skrev:Jag har en stark fundering och det är hur fick de startbesked med de tidiga ritningarna ? Vanligtvis ska man redovisa A, K, VS, Vent, energi, brandskyddsdok. Och man ska ha tagit hänsyn till svenska tillgänglighetsmått och alla funktioner ska finnas på markplan. De måste haft startbesked för att få gjuta grunden.
L Lorenz Isler skrev:
Tack för svaret Lorenz. Hoppas ni trivs i huset även efter avsnittet och att din far mår så bra det går. Det var ett program med mycket känslor. Redaktionen ville ju framstå det som att din fars enkla skisser var allt som fanns. Men precis som du säger så räcker ju inte detta alls på långa vägar så det var ju väl vinklat för publiken. Jag tycker dock att det är lite orättvist mot er att framstå er som naiva.
Önskar dig allt fortsatt gott.