F
Ja köp flaskvatten som är fullt med mikroplaster istället.

• Haha
Grannens Häck och 1 till
  • Laddar…
Känns som en kortsiktig lösning. Är den långsiktiga "vänta och se" eller installation av filter och ersättning till fastighetsägare för kostnaden av filter?

• Gilla
sami_eee och 1 till
  • Laddar…
Intressant.
Kan man duscha i det vattnet?
Och blir det inte spridning av PFAS om man fortsätter att nyttja det som dusch och avloppsvatten?
Men det kanske blir komforthöjande om man kan spola ner "skiten" med bubbelvatten med päronsmak 🙃

• Gilla
  • Haha
Grannens Häck och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
"fullt med" låter för mig som rätt mycket. Har du någon bra källa? För infon alltså. inte vattnet.

• Gilla
Jäven och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
[länk]

[länk]
Se där. Ordagrant till och med. Då får jag dubbla minuspoäng i den här tråden. En för det här och en för att jag är en av de som sprutat rätt mycket släckmedel vid F16.

C
D Dkvist skrev:
Känns som en kortsiktig lösning. Är den långsiktiga "vänta och se" eller installation av filter och ersättning till fastighetsägare för kostnaden av filter?
Med tanke på att ersättningen för flaskvattnet lär vara en struntsumma i sammanhanget är det väl risk för att någon tycker det är en rimlig permanentlösning... 🤔

Får man beställa flaskvatten av foodora varje gång man blir törstig?

• Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
TRJBerg
Om jag hade egen brunn skulle jag skaffa ett effektivt filter av hög kvalitet som tar även annat än PFAS etc.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Gör det nån skillnad?

Gick ju inte att dricka vattnet i Uppsala tidigare heller, smakar gammal mosse...

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Vet inte hur gammal du är, men jag gissar att du inte är så gammal att du minns hur det smakade innan F16 spred släckmedel i rätt stora mängder.

D Dkvist skrev:
Lösningen brukar vara att dra fram kommunalt vatten istället på FMs bekostnad.

P
F Fideliox skrev:
[länk]
Tveksamt vetenskapligt värde, enligt artikeln.
F Fideliox skrev:
[länk]
"Kan innehålla". Var hittar jag en referens till studien som nämns?

F Fideliox skrev:
Det finns norskt källvatten på glasflaska. Bara 75 kr per flaska, men försvaret betalar ju!
Glasflaska med norskt källvatten, märkt "Voss", med grått lock på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
hellem och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.