2 534 läst · 31 svar
3k läst
31 svar
Husägare får böta 70 000 kronor för svartbyggen
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 139 inlägg
Byggde utan bygglov – nu får husägaren böter men också godkänt bygglov i efterhand.
Du kan läsa artikeln här: Husägare får böta 70 000 kronor för svartbyggen
Du kan läsa artikeln här: Husägare får böta 70 000 kronor för svartbyggen
En av mina käpphästar är det där med fönsterbytet. Om man ska byta ut ett trasigt fönster mot ett nytt av samma storlek/material/färg så måste man alltid söka bygglov. Alltid, överallt. Och om man skiter i det där med att söka bygglov för fönstret så får man ändå alltid bygglov för det i efterhand. Rätt så onödig lag.
om bytter till samma typ så behövs ju inte bygglov samma som att man renoverar dom gamlaMorrhår skrev:En av mina käpphästar är det där med fönsterbytet. Om man ska byta ut ett trasigt fönster mot ett nytt av samma storlek/material/färg så måste man alltid söka bygglov. Alltid, överallt. Och om man skiter i det där med att söka bygglov för fönstret så får man ändå alltid bygglov för det i efterhand. Rätt så onödig lag.
G
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 601 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 601 inlägg
Samma storlek/material/färgMorrhår skrev:En av mina käpphästar är det där med fönsterbytet. Om man ska byta ut ett trasigt fönster mot ett nytt av samma storlek/material/färg så måste man alltid söka bygglov. Alltid, överallt. Och om man skiter i det där med att söka bygglov för fönstret så får man ändå alltid bygglov för det i efterhand. Rätt så onödig lag.
Varför behövs det då bygglov? Får man inte heller byta takpannor till nya med samma form, färg och material. Eller byta panel eller måla om huset i samma färg?
du får byta hela huset in i minsta skruv, men att ändra byggnadens yttre utseende kan vara lovpliktigt.
P Pin skrev:
Det där stämmer inte, var har du fått den informationen? Att byta fönster kan kräva bygglov för fasadändring. Men inte alltid, överallt.Morrhår skrev:En av mina käpphästar är det där med fönsterbytet. Om man ska byta ut ett trasigt fönster mot ett nytt av samma storlek/material/färg så måste man alltid söka bygglov. Alltid, överallt. Och om man skiter i det där med att söka bygglov för fönstret så får man ändå alltid bygglov för det i efterhand. Rätt så onödig lag.
först och främst ingen kan svara på frågan om man inte har mer bakgrundsfakta.
Men huvudregeln i PBL är att ändringar av byggnadens yttre utseende kräver bygglov sedan finns det vissa avsteg från denna huvudregel.
men det går inte säkert att säga utan att veta mer för i vissa byggnader får du inte ens måla om i samma kulör utan bygglov.
Men huvudregeln i PBL är att ändringar av byggnadens yttre utseende kräver bygglov sedan finns det vissa avsteg från denna huvudregel.
men det går inte säkert att säga utan att veta mer för i vissa byggnader får du inte ens måla om i samma kulör utan bygglov.
P Pin skrev:
I grunden stör det mig mycket att jag inte har rätt att göra vad jag vill med min egendom utan att fråga om lov.