Varken husägaren eller den som bor i huset hade sökt lov ?

måste ovanligt att nån som inte äger ett hus gör en sån stor investering

• Gilla
jonaz_linder
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Varken husägaren eller den som bor i huset hade sökt lov ?

måste ovanligt att nån som inte äger ett hus gör en sån stor investering
Kan vara familj. Ett barn som ska ärva i framtiden kanske.

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
En av mina käpphästar är det där med fönsterbytet. Om man ska byta ut ett trasigt fönster mot ett nytt av samma storlek/material/färg så måste man alltid söka bygglov. Alltid, överallt. Och om man skiter i det där med att söka bygglov för fönstret så får man ändå alltid bygglov för det i efterhand. Rätt så onödig lag.

Morrhår Morrhår skrev:
En av mina käpphästar är det där med fönsterbytet. Om man ska byta ut ett trasigt fönster mot ett nytt av samma storlek/material/färg så måste man alltid söka bygglov. Alltid, överallt. Och om man skiter i det där med att söka bygglov för fönstret så får man ändå alltid bygglov för det i efterhand. Rätt så onödig lag.
om bytter till samma typ så behövs ju inte bygglov samma som att man renoverar dom gamla

• Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
G
M maria01 skrev:
om bytter till samma typ så behövs ju inte bygglov samma som att man renoverar dom gamla
Handlar väl inte om typ på fönster utan det handlar väl om det ses en fasadändring eller inte.

Alltså mer av estetisk karaktär.

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Handlar väl inte om typ på fönster utan det handlar väl om det ses en fasadändring eller inte.

Alltså mer av estetisk karaktär.
Ja alltså om du byter till lika dana som tidigare är det ju inte en fasadändring.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
G
T TypRätt skrev:
Ja alltså om du byter till lika dana som tidigare är det ju inte en fasadändring.
De kan vara helt annorlunda förutom hur de ser ut från utsidan.

Morrhår Morrhår skrev:
Samma storlek/material/färg

Varför behövs det då bygglov? Får man inte heller byta takpannor till nya med samma form, färg och material. Eller byta panel eller måla om huset i samma färg?

• Gilla
maria01
  • Laddar…
du får byta hela huset in i minsta skruv, men att ändra byggnadens yttre utseende kan vara lovpliktigt.
P Pin skrev:
Samma storlek/material/färg

Varför behövs det då bygglov? Får man inte heller byta takpannor till nya med samma form, färg och material. Eller byta panel eller måla om huset i samma färg?

Morrhår Morrhår skrev:
Det där stämmer inte, var har du fått den informationen? Att byta fönster kan kräva bygglov för fasadändring. Men inte alltid, överallt.

• Gilla
lärjungen och 3 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
du får byta hela huset in i minsta skruv, men att ändra byggnadens yttre utseende kan vara lovpliktigt.
Ja och det påstods att likadana fönster kräver bygglov

först och främst ingen kan svara på frågan om man inte har mer bakgrundsfakta.
Men huvudregeln i PBL är att ändringar av byggnadens yttre utseende kräver bygglov sedan finns det vissa avsteg från denna huvudregel.

men det går inte säkert att säga utan att veta mer för i vissa byggnader får du inte ens måla om i samma kulör utan bygglov.
P Pin skrev:
Ja och det påstods att likadana fönster kräver bygglov

I grunden stör det mig mycket att jag inte har rätt att göra vad jag vill med min egendom utan att fråga om lov.

så du hade accepterat om din granne byggde ett kolkraftverk precis i tomtgräns mot dig?
M MickeMörkö skrev:
I grunden stör det mig mycket att jag inte har rätt att göra vad jag vill med min egendom utan att fråga om lov

• Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.