eleson skrev:
Anledningen till att danskarna bygger utan utsprång är väl att de räknar boarea som den area som täcks när man ser huset fin ovan. (Eller ngt liknande)
Det är alltså en skatte konstruktion...
Är det verkligen skatt som påverkar danska tak?
Jag tror att det är av praktiska grunder som man undviker att exponera takets konstruktionsvirke för väder och vind. Många av husen har en eller fler utstickande tegelrader (gesims?) som man lägger takpannor på och det blir faktiskt en taköverhäng men ej så stor som på ett trähus. Mycket praktiskt och självklart när man bygger av tegel och puts :).
gaia

Sen verkar det standard på äldre danska hus att mura dit åtminstone nockpannorna men ibland även resten av pannorna.
Möjligt alla pannor är murade men syns mer eller mindre bra, men nocken brukar synas tydligt.

eleson skrev:
Anledningen till att danskarna bygger utan utsprång är väl att de räknar boarea som den area som täcks när man ser huset fin ovan. (Eller ngt liknande)
Det är alltså en skatte konstruktion...
Om man tittar på danska semesterhus så finns det nästan inga hus som har så mycket överhäng och takfot som dessa. Så att det skulle vara en skattekonstruktion tror jag inte stämmer. Det är nog bara en ren avskalad designkonstruktion ;-)

verktygsgurun skrev:
Mycket stiligt ! Precis min smak! Grattis till ett fantastiskt fint hus....men hur blev det med taket? Läste tråden att du blev rekommenderad bandtäckt plåt på ditt tak, hoppas du inte du valde det för den rekommdentationen var helt fel för den lutningen du har på taket.
Tack så mycket! Det blev bandtäckning på 2 av 3 huskroppar och papp på den delen där takterassen är.
Det blev mycket fint tycker jag och om det håller återstår att se :)

V
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vår arkitekt ritade in infällda stuprör på vår tillbyggnad och snickaren sa inget om det skulle bli problem, bara att det var dyrare. De har gjort så på ett av husen i Västra hamnen i Malmö, det kanske du har sett? Jag tycker det är snyggt, fast vi ville inte ha det på vår tillbyggnad utan tyckte det var snyggare att ha samma där som på resten av huset.

Jag tillhör dem som tror att det kan kvitta för fasaden om man har takutsprång eller ej. Det mesta regnet blåser in från sidan i alla fall. På huset du har på ritningen tycker jag det blir snyggast utan takutsprång.
Har du möjligtvis någon bild på hur detta blev? :D

Jovisst. På gamla huset har vi murat yttersta pannan. Tillbyggnaden skymtar du till höger:

Vitt hus med rött tegeltak och en tillbyggnad till höger, synligt stuprör framför, och gröna häckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillbyggnaden har pulpettak. Allt regnvatten rinner ner i en stor ränna:

Hus med murade pannor och tillbyggnad med pulpettak vid pool, synligt stuprör.
Skapa konto

Tak med röda tegelpannor och detaljbild av infälld ränna på tillbyggnad med pulpettak.
Skapa konto

Takpannor på ett äldre hus syns närmast, till höger syns tillbyggnad med pulpettak och en infälld ränna.
Skapa konto

Och ut i ett stuprör på framsidan av huset (och ett likadant på baksidan):

Yttervägg med infälld ränna och ett stuprör, höger sidan av en tillbyggnad med pulpettak.
Skapa konto

Här hade arkitekten alltså ritat in en infälld ränna egentligen.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
V
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jovisst. På gamla huset har vi murat yttersta pannan. Tillbyggnaden skymtar du till höger:

[bild]

Tillbyggnaden har pulpettak. Allt regnvatten rinner ner i en stor ränna:

[bild]
[bild]

[bild]

Och ut i ett stuprör på framsidan av huset (och ett likadant på baksidan):

[bild]
Här hade arkitekten alltså ritat in en infälld ränna egentligen.
Snyggt! Ingen luftspalt?

Luftspalt var?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.