Hemmakatten
Hundra gånger av hundra skulle jag välja att ha en pump på vattnet istället för på avloppet.

Enk Projektet skrev:
Är det inget krav på tryck när man är ansluten till kommunalt VA?
Samfälldheten har en förbindelsepunkt.
Kravet blir i förbindelsepunkten till samfälldheten. Alltså inte vid varje enskild byggnad.

10 meters höjdskillnad är en förlust på 1 bar. Normalt tryck kommunen levererar är i storleksordningen 6 bar! " några meter" bör således inte utgöra några som helst problem!

Hemmakatten
Vi har en gäststuga/bastu som ligger 100 m från och 17 m nedanför bostadshuset. I gäststugan finns vatten och avlopp indraget. Avloppet går till en trekammarbrunn med pumpgrop bredvid gäststugan. Pumpen pumpar upp gråvattnet upp till huvudavloppsstammen.

För att ha koll på att pumpen i pumpgropen i trekammarbrunnen fungerar som den ska och att inte pumpgropen svämmar över har vi varit tvungna att installera ett (dyrt) varningssystem. Flera gånger har pumpen inte fungerat och vi har fått starta om.

Om vi inte hade haft pumpgropen som "magasin" hade avloppsvattnet (med toaavloppsskit och allt) trängt upp i golvbrunnarna i gäststugan.

Vill inte ens tänka på hur det skulle vara om bostadshuset låg nederst.

Redigerat:
O
Valet är enkelt.... hellre vattenpump en avloppspump
Avloppspumpen har större benägenhet att gå sönder... då vill inte jag vara där å försöka fixa

Nu så, nästan en månad senare fick jag ett svar av det kommunala vattenbolaget.
Några höjdmeter ska mycket riktigt inte vara några problem. Enligt deras uppgifter är det först när man börjar närma sig drygt 10 meter som det möjligen kan bli problem med trycket.
Troligen klarar vi oss utan både vatten- och avloppspump alltså :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.