5 284 läst · 28 svar
5k läst
28 svar
Hus med elsystem från -36
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
De gamla apparaterna är väl dessutom bara godkända för 6A så om du byter all kabel men behåller apparaterna så har du bara 6A grupper. Kan bli lite snålt i vissa lägen
När bytte man egentligen från 4mm-stift och 6A till dagens 4.8mm-stift och 10A? (bytet till 16A vet jag var rätt nyligen). Om det är moderna 4.8mm-stift (testa om en jordad kontakt går att få in utan att vålda sönder uttaget, i så fall är det 4.8mm) så lär väl uttagen tåla 10A?
Jag skulle nog bytt allt mot modernt iaf
Fördelen med de där svindyra från Nacka byggnadsvård är att åtminstone envägsuttagen, vridströmbrytaren och "snäppbrytaren" lätt skulle kunna lura mig. Renovaserien ser däremot mest bara kitschig ut i mitt tycke. (Givetvis kan ju inte antennuttag för IEC-75ohm-tv-kontakter och nätverksuttag lura någon, och jag tycker att de dubbla vägguttagen ser lite tveksamma ut).
OBS att en del gammel-look-prylar finns även på andra ställen.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/infopage.jsp?item=33-807-70&toc=19217&name=lamphallare_i_porslin_e27
Skulle tro att den här kan vara okej också? Å andra sidan kostar den ungefär som på nackastället
http://www.bygghemma.se/inomhus/el-...hallare-malmbergs-e27-porslin-jordad/p-185078
Jag skulle nog bytt allt mot modernt iaf
Fördelen med de där svindyra från Nacka byggnadsvård är att åtminstone envägsuttagen, vridströmbrytaren och "snäppbrytaren" lätt skulle kunna lura mig. Renovaserien ser däremot mest bara kitschig ut i mitt tycke. (Givetvis kan ju inte antennuttag för IEC-75ohm-tv-kontakter och nätverksuttag lura någon, och jag tycker att de dubbla vägguttagen ser lite tveksamma ut).
OBS att en del gammel-look-prylar finns även på andra ställen.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/infopage.jsp?item=33-807-70&toc=19217&name=lamphallare_i_porslin_e27
Skulle tro att den här kan vara okej också? Å andra sidan kostar den ungefär som på nackastället
http://www.bygghemma.se/inomhus/el-...hallare-malmbergs-e27-porslin-jordad/p-185078
Ni som är elektriker, hur är det med kunskaperna;
hade man sp rör på 30-talet, eller är det blyrör
var det inte OVIR man hade i rören på den tiden, OVIR = oval, vulkaniserad, med 2 trådar
Huset har förmodligen ett vägguttag i varje rum, och strömbrytare på 1.4 meters höjd, detta brukar man fixa till vid renovering, men ett himla jobb med att fälla in nya rör till alla nya vägguttag. Förmodar att det är kloasongväggar, bastmatta som är putsad. Ja, då har ni lite att hålla på med, om man nu inte väljer att bo i det orört, en nostagitripp m a o
var det inte OVIR man hade i rören på den tiden, OVIR = oval, vulkaniserad, med 2 trådar
Huset har förmodligen ett vägguttag i varje rum, och strömbrytare på 1.4 meters höjd, detta brukar man fixa till vid renovering, men ett himla jobb med att fälla in nya rör till alla nya vägguttag. Förmodar att det är kloasongväggar, bastmatta som är putsad. Ja, då har ni lite att hålla på med, om man nu inte väljer att bo i det orört, en nostagitripp m a o
Om nån får för sig att faktiskt använda en såndär (sen länge olaglig) mojäng för att få uttag ur en lamphållare så se till att använda stickproppar med 4mm-stift, antingen tillräckligt gamla vanliga ojordade eller moderna platta euro-stickproppar. De grövre 4.8mm (som på alla jordade och moderna ojorade) kan saboreta uttagen om man ens får in kontakten utan att spräcka bakelit/porslin.
Är det olagligt att använda dessa, om man har inhandlat dem "på den gamla goda tiden"?yxis skrev:Om nån får för sig att faktiskt använda en såndär (sen länge olaglig) mojäng för att få uttag ur en lamphållare så se till att använda stickproppar med 4mm-stift, antingen tillräckligt gamla vanliga ojordade eller moderna platta euro-stickproppar. De grövre 4.8mm (som på alla jordade och moderna ojorade) kan saboreta uttagen om man ens får in kontakten utan att spräcka bakelit/porslin.
saturnus skrev:Ni som är elektriker, hur är det med kunskaperna;
HAHA!
Precis så är det hemma hos mig!
Kommer ta ett rum i taget och byta ut all el, fälla in rören osv osv.
Hur kul är det med ett uttag på 1,5 på ena sidan dörren och en strömbrytare till lampan på andra sidan dörren? q(;^pq(;^p
Ska bli så kul att börja riva ner det gamla skiten!
En personskyddsautomat är en jordfelsbrytare och en säkring ihopbyggda i samma "förpackning".zenobia skrev:
Jag är för tillfället på semester i Finland. Elskadad som jag är så tog jag en titt på elcentralerna i huset vi bor i. Jordfelsbrytaren benäms som just felströmsbrytare. Om detta är den finlandssvenska benämningen eller en halvtaskig översättning från det finska namnet (finns gott om sådana översättningar) vet jag dock inte.
Det rent elektriska lämnar jag åt andra här att besvara.Freddeman skrev:Jag har skrivit kontrakt på ett hus med elsystem från 1936, ja hela huset är från då, stil Funkis.
Att elsystemet var gammalt och att skulle bytas ut vid en totalrenovering är ju tanken. Senaste månaderna har dock tankarna gått mer o mer åt att jag ska vänta 1 år eller 2 med den genomgripande renoveringen.
Min fråga är då; Vågar man överhuvudtaget bo i detta hus?
Jag har väl inte tidigare tänkt att det skulle va så farligt då det ju stått pall i alla år innan. Dock har huset dock alltid nyttjats mest sommartid, ett sommarnöje av det större slaget skulle man kunna säga.
Ledningarna är infällda, strömbrytare och uttag i brun bakkelit typ.. hur det ser ut där innanför har jag ingen aninig om... någon idë?
Elcentralen är svarta gjutjärnsskåp i källaren som säkert skulle intressera något museum Ingeånde elkabel i tyg.....
Står nätägaren för ny kabel ända fram till Elcentralen i källaren? Kanske läge o byta nu?
Samtidigt som elsystemet funkat fram till nu på somrarna med lite lampor och tv, så har jag nu börjat fundera mer och mer på om det här gamla systemet pallar/reagerar på en mer moderna användning fram till min renovering... Dvs datorer, flatscreen-tv, dammsugare och mer modern elektronik... men även hur de enskilda uttagen skulle reagera på t ex ett extraelement som ju kan vara på uppemot 2000w. Givetvis tänker jag installera jordfelsbrytare..
Tips och idéer? Vågar jag flytta in till det befintliga elsystemet?
Men ang elcentralen i järn och gamla bakelitkontakter så behåll! Jag har själv en gammal svart elcentral från 1930, med en modern infälld inuti. Funkar utmärkt, och ser väldigt najs ut. Du kommer dessutom ångra dig om du sliter ut alla orginalbrytare och montarera in andra icke tidstypiska i fyrkantig plast som inte passar in nånstans. Varför krångla till det liksom?
Byt mao det som måste till för säkerheten, dvs ledningar och uttag, samt in med jfb.
Liknande trådar
-
70-talshus vattenläcka från rör i balkong? Kraftigt regn
Byggmaterial & Byggteknik -
Renovera husgrund ( hus från 1910 )
Byggnadsvård -
Anslutningspunkt kommunalt VA, hur långt från bostadshus är ok
Vatten & Avlopp -
Tjutande ljud från Husqvarna 220AC
Robotgräsklippare -
Hur ska jag isolera ytterväggarna inifrån i gammalt hus
Isolering