Konstruktionsritningar ingår inte i bygglovet. Det gjorde det åtminstone inte när jag byggde huset. Det kompletterande vi med efter, när bygglovet var beviljat, innan vi fick startbesked. I min kommun tror jag inte att man behöver lämna in konstruktionsritningar om man ska bygga en enkel tillbyggnad som ett vinterbonat uterum.

• Gilla
Discoman och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då ska ju byggnadsnämnden inte klandras utan man har gjort vad man ska. Det är mer att säljaren och ni som inte har lirat. Synd att ni inte riktigt greppade allvaret i situationen då, ni hade ju nyttjandeförbud för uterummet eftersom slutbesked inte fanns så det var ju en allvarlig sak för er.
Som sagt, då jag själv aldrig hållit på med bygglovsfrågor eller liknande innan så visste jag knappt om vad slutbesked var, och det var ju inte något byggnadsnämnden sa något om heller. Fortfarande så har ju säljaren intygat i köpekontraktet att bygglov och slutbesked ska finnas

• Gilla
Stickansall och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Konstruktionsritningar ingår inte i bygglovet. Det gjorde det åtminstone inte när jag byggde huset. Det kompletterande vi med efter, när bygglovet var beviljat, innan vi fick startbesked. I min kommun tror jag inte att man behöver lämna in konstruktionsritningar om man ska bygga en enkel tillbyggnad som ett vinterbonat uterum.
Jag sökte själv bygglov för garage nyligen, då var k-ritningar på takstolar och betongplatta tvunget att finnas med för att få bygglov. Sen att det kanske inte behövs för en sån här byggnation är en sak. Men lite underligt ändå tycker jag att inga krav finns på det när det är en plintgrund, och över en meter höga stolpar till bärlinan

Claes Sörmland
O Oskar Ekström skrev:
Absolut, men problemet är ju att nu har kommunen börjat kolla närmare och inse att uterummet förmodligen inte uppfyller bygglovet, i utseende samt eventuellt i konstruktion.
Hur kan byggnadsnämndens medarbetare mena det när det inte finns ritningar över konstruktion och bara situationsplan och en planlösning? Stämmer det som har byggts inte ens avseende storlek, placering på tomten och planlösning med bygglovet?

Men egentligen spelar det ingen roll längre. Bygglovet har gått ut så det måste sökas ett helt nytt bygglov i efterhand för vad som nu har byggts. Det ligger på dig som fastighetsägare. Juridiskt sett har säljaren inte uppfyllt sin plikt att meddela situationen kring bygglov och tycks dessutom ha brutit en senare uppgörelse ni hade att ordna detta (när byggnadsnämnden kontaktade er för slutbesked). Frågan är således om säljaren realistiskt sett kan bidra med en lösning framåt? Kanske bättre att försöka begära pengar istället?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck
LaszloToth LaszloToth skrev:
Det är väl inget dolt fel?

Vad jag vet så har köparen undersökningsplikt för bygglov etc. Sen är det väl inte så lätt om säljaren påstår något annat. Rent av avtalsbrott.

Men det finns säkert duktigt folk på forumet som kan hjälpa dig. Eller så pratar du med en fastighetsjurist
Bygglov faller inte under undersökningsplikten har jag lärt mig.

• Gilla
johanxx_ och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Oskar Ekström skrev:
Som sagt, då jag själv aldrig hållit på med bygglovsfrågor eller liknande innan så visste jag knappt om vad slutbesked var, och det var ju inte något byggnadsnämnden sa något om heller. Fortfarande så har ju säljaren intygat i köpekontraktet att bygglov och slutbesked ska finnas
Ja, det är verkligen onödigt krångligt efter PBL-ändringen 2010. Om man jobbar med det är det så klart enkelt men för oss som kanske enstaka gång ska genom detta i livet är det minst sagt klurigt. Ett bygglov är inte ett bygglov länge om man inte får startbesked och slutbesked inom viss tid. Inte så intuitivt. Troligen fattade inte din säljare heller. Jag vet inte hur många grannar jag har fått förklara detta för om och om igen. De tror jag driver med dem vid första dragningen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
O Oskar Ekström skrev:
Jag sökte själv bygglov för garage nyligen, då var k-ritningar på takstolar och betongplatta tvunget att finnas med för att få bygglov. Sen att det kanske inte behövs för en sån här byggnation är en sak. Men lite underligt ändå tycker jag att inga krav finns på det när det är en plintgrund, och över en meter höga stolpar till bärlinan
Då är det olika i olika kommuner. Kan tycka att det är vettigt att man inte behöver lämna in konstruktionsritningar innan bygglovet är beviljat om de inte behövs för att avgöra om bygglov kan ges. Dessa är ju ofta förande med kostnader som man gärna slipper om man får avslag på bygglovet

• Gilla
Öjje6
  • Laddar…
U
N nybyggarn3 skrev:
Då är det olika i olika kommuner. Kan tycka att det är vettigt att man inte behöver lämna in konstruktionsritningar innan bygglovet är beviljat om de inte behövs för att avgöra om bygglov kan ges. Dessa är ju ofta förande med kostnader som man gärna slipper om man får avslag på bygglovet
Går ju söka förhandsbesked innan man söker bygglov

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Går ju söka förhandsbesked innan man söker bygglov
Är inte ser mer när man ska stycka av tomter och liknande?

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tekniska egenskapskrav som t ex konstruktion prövas inte som en del av bygglovet. Det ska in efter att bygglov har beviljats och man söker startbesked.

Sen ska sägas att PBL tillåter att man söker bygglov för vad som helst och hur detaljerat som helst så man kan välja att söka bygglov med inlämnande konstruktionsritningar om man vill. Då prövas bygglov för exakt den konstruktionen av byggnadsnämnden. Varför man nu skulle vilja göra det?

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Tekniska egenskapskrav som t ex konstruktionsritningar prövas inte som en del av bygglovet. Det ska in efter att bygglov har beviljats och man söker startbesked.

Sen ska sägas att PBL tillåter att man söker bygglov för vad som helst och hur detaljerat som helst så man kan välja att söka bygglov med inlämnande konstruktionsritningar om man vill. Då prövas bygglov för exakt den konstruktionen av byggnadsnämnden. Varför man nu skulle vilja göra det?
Låter rimligt.

Varför inte bara fylla i kontrollplanen?

Då hade det nog gått smidigt till och allt klappat och klart?

Varför fastna på frågelistan?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är verkligen onödigt krångligt efter PBL-ändringen 2010. Om man jobbar med det är det så klart enkelt men för oss som kanske enstaka gång ska genom detta i livet är det minst sagt klurigt. Ett bygglov är inte ett bygglov länge om man inte får startbesked och slutbesked inom viss tid. Inte så intuitivt. Troligen fattade inte din säljare heller. Jag vet inte hur många grannar jag har fått förklara detta för om och om igen. De tror jag driver med dem vid första dragningen.
Det roliga är att jag är 100% på att han vet exakt hur det ligger till, han hade ju som sagt bygg ut huset tidigare, samt drev egen snickarfirma

• Wow
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Varför inte bara fylla i kontrollplanen?

Då hade det nog gått smidigt till och allt klappat och klart?

Varför fastna på frågelistan?
Det vart bara inte så, jag visste som sagt inte om att bygglovet skulle löpa ut, samt att jag hade haft god kontakt med säljaren som sa att han skulle fixa det, det hade han även sagt när han pratat med kommunen. Kommunen ställde vissa frågor som jag då skulle kontrollera varpå jag kände att den som byggt borde ha gjort/göra det. Och på så sätt stå på ”min rätt” eftersom han hade intygat att det skulle vara klart

O Oskar Ekström skrev:
Det vart bara inte så, jag visste som sagt inte om att bygglovet skulle löpa ut, samt att jag hade haft god kontakt med säljaren som sa att han skulle fixa det, det hade han även sagt när han pratat med kommunen. Kommunen ställde vissa frågor som jag då skulle kontrollera varpå jag kände att den som byggt borde ha gjort/göra det. Och på så sätt stå på ”min rätt” eftersom han hade intygat att det skulle vara klart
Har du nåt skriftligt på att säljaren skulle "fixa det"? Annars blir det väl svårt att bevisa.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.