22 282 läst · 66 svar
22k läst
66 svar
Hus med ”dolda” fel - hur går vi vidare?
Konstruktionsritningar ingår inte i bygglovet. Det gjorde det åtminstone inte när jag byggde huset. Det kompletterande vi med efter, när bygglovet var beviljat, innan vi fick startbesked. I min kommun tror jag inte att man behöver lämna in konstruktionsritningar om man ska bygga en enkel tillbyggnad som ett vinterbonat uterum.
Som sagt, då jag själv aldrig hållit på med bygglovsfrågor eller liknande innan så visste jag knappt om vad slutbesked var, och det var ju inte något byggnadsnämnden sa något om heller. Fortfarande så har ju säljaren intygat i köpekontraktet att bygglov och slutbesked ska finnasClaes Sörmland skrev:
Jag sökte själv bygglov för garage nyligen, då var k-ritningar på takstolar och betongplatta tvunget att finnas med för att få bygglov. Sen att det kanske inte behövs för en sån här byggnation är en sak. Men lite underligt ändå tycker jag att inga krav finns på det när det är en plintgrund, och över en meter höga stolpar till bärlinanN nybyggarn3 skrev:Konstruktionsritningar ingår inte i bygglovet. Det gjorde det åtminstone inte när jag byggde huset. Det kompletterande vi med efter, när bygglovet var beviljat, innan vi fick startbesked. I min kommun tror jag inte att man behöver lämna in konstruktionsritningar om man ska bygga en enkel tillbyggnad som ett vinterbonat uterum.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 007 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 007 inlägg
Hur kan byggnadsnämndens medarbetare mena det när det inte finns ritningar över konstruktion och bara situationsplan och en planlösning? Stämmer det som har byggts inte ens avseende storlek, placering på tomten och planlösning med bygglovet?O Oskar Ekström skrev:
Men egentligen spelar det ingen roll längre. Bygglovet har gått ut så det måste sökas ett helt nytt bygglov i efterhand för vad som nu har byggts. Det ligger på dig som fastighetsägare. Juridiskt sett har säljaren inte uppfyllt sin plikt att meddela situationen kring bygglov och tycks dessutom ha brutit en senare uppgörelse ni hade att ordna detta (när byggnadsnämnden kontaktade er för slutbesked). Frågan är således om säljaren realistiskt sett kan bidra med en lösning framåt? Kanske bättre att försöka begära pengar istället?
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 662 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 662 inlägg
Bygglov faller inte under undersökningsplikten har jag lärt mig.LaszloToth skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 007 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 007 inlägg
Ja, det är verkligen onödigt krångligt efter PBL-ändringen 2010. Om man jobbar med det är det så klart enkelt men för oss som kanske enstaka gång ska genom detta i livet är det minst sagt klurigt. Ett bygglov är inte ett bygglov länge om man inte får startbesked och slutbesked inom viss tid. Inte så intuitivt. Troligen fattade inte din säljare heller. Jag vet inte hur många grannar jag har fått förklara detta för om och om igen. De tror jag driver med dem vid första dragningen.O Oskar Ekström skrev:
Då är det olika i olika kommuner. Kan tycka att det är vettigt att man inte behöver lämna in konstruktionsritningar innan bygglovet är beviljat om de inte behövs för att avgöra om bygglov kan ges. Dessa är ju ofta förande med kostnader som man gärna slipper om man får avslag på bygglovetO Oskar Ekström skrev:Jag sökte själv bygglov för garage nyligen, då var k-ritningar på takstolar och betongplatta tvunget att finnas med för att få bygglov. Sen att det kanske inte behövs för en sån här byggnation är en sak. Men lite underligt ändå tycker jag att inga krav finns på det när det är en plintgrund, och över en meter höga stolpar till bärlinan
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 944 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 944 inlägg
Går ju söka förhandsbesked innan man söker bygglovN nybyggarn3 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 007 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 007 inlägg
Tekniska egenskapskrav som t ex konstruktion prövas inte som en del av bygglovet. Det ska in efter att bygglov har beviljats och man söker startbesked.
Sen ska sägas att PBL tillåter att man söker bygglov för vad som helst och hur detaljerat som helst så man kan välja att söka bygglov med inlämnande konstruktionsritningar om man vill. Då prövas bygglov för exakt den konstruktionen av byggnadsnämnden. Varför man nu skulle vilja göra det?
Sen ska sägas att PBL tillåter att man söker bygglov för vad som helst och hur detaljerat som helst så man kan välja att söka bygglov med inlämnande konstruktionsritningar om man vill. Då prövas bygglov för exakt den konstruktionen av byggnadsnämnden. Varför man nu skulle vilja göra det?
Låter rimligt.Claes Sörmland skrev:Tekniska egenskapskrav som t ex konstruktionsritningar prövas inte som en del av bygglovet. Det ska in efter att bygglov har beviljats och man söker startbesked.
Det roliga är att jag är 100% på att han vet exakt hur det ligger till, han hade ju som sagt bygg ut huset tidigare, samt drev egen snickarfirmaClaes Sörmland skrev:Ja, det är verkligen onödigt krångligt efter PBL-ändringen 2010. Om man jobbar med det är det så klart enkelt men för oss som kanske enstaka gång ska genom detta i livet är det minst sagt klurigt. Ett bygglov är inte ett bygglov länge om man inte får startbesked och slutbesked inom viss tid. Inte så intuitivt. Troligen fattade inte din säljare heller. Jag vet inte hur många grannar jag har fått förklara detta för om och om igen. De tror jag driver med dem vid första dragningen.
Det vart bara inte så, jag visste som sagt inte om att bygglovet skulle löpa ut, samt att jag hade haft god kontakt med säljaren som sa att han skulle fixa det, det hade han även sagt när han pratat med kommunen. Kommunen ställde vissa frågor som jag då skulle kontrollera varpå jag kände att den som byggt borde ha gjort/göra det. Och på så sätt stå på ”min rätt” eftersom han hade intygat att det skulle vara klartCoolman skrev:
Har du nåt skriftligt på att säljaren skulle "fixa det"? Annars blir det väl svårt att bevisa.O Oskar Ekström skrev:Det vart bara inte så, jag visste som sagt inte om att bygglovet skulle löpa ut, samt att jag hade haft god kontakt med säljaren som sa att han skulle fixa det, det hade han även sagt när han pratat med kommunen. Kommunen ställde vissa frågor som jag då skulle kontrollera varpå jag kände att den som byggt borde ha gjort/göra det. Och på så sätt stå på ”min rätt” eftersom han hade intygat att det skulle vara klart