Vi köpte huset våren -22 och flyttade in till sommaren. Huset är från -45 sen är det utbyggt i olika etapper genom åren. Dom vi köpte huset av hade byggt ut huset en etapp på 50kvm samt ett vinterbonat uterum på 35kvm. Ska tilläggas att huset står på kryp/torpargrund, så både utbyggnad på 50kvm och uterum står på plintgrund.
I försäljningskontraktet finns en frågelista där säljaren har intygat att bygglov och slutbesked finns. Nu har jag fått från kommunen att slutbesked saknas på uterummet, och dessutom har bygglovet gått ut. Först tyckte dom att jag bara skulle fylla i kontrollplanen och skicka in så skulle det vara klart sen, men jag påpekade att jag inte tänkte göra det eftersom det är tidigare ägare som både ritat och byggt uterummet. När vi började diskutera med kommunen så framkommer det att dom själva tycker kontrollplanen (som dom förvisso har godkänt) lämnar mycket att önska, som dom sa. Och att uterummet inte riktigt uppfyller bygglovet, mest utseendemässigt med fönster osv. Men ändå. Det finns inga ritningar över konstruktion eller något med i bygglovet, utan bara situationsplan och en planlösning. Jag är tveksam till plintgrunden och bärlinan, då jag som lekman tycker den ser konstig ut, utan någon förankring i väggen på huset.
Byggnadsnämnden skulle gå igenom exakt vad som blir av med bygglovet eftersom det är utgånget, och eventuella åtgärder. Så min fråga är egentligen, vad har jag för rättigheter/skyldigheter? Kan jag kräva av säljaren att det ska åtgärdas till den grad att kommunen godkänner det, inkluderat alla eventuella kostnader, eller sitter jag i skiten för att bekosta och åtgärda allting själv?

Det är väl inget dolt fel?

Vad jag vet så har köparen undersökningsplikt för bygglov etc. Sen är det väl inte så lätt om säljaren påstår något annat. Rent av avtalsbrott.

Men det finns säkert duktigt folk på forumet som kan hjälpa dig. Eller så pratar du med en fastighetsjurist

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Kanske inte faller in under dolt fel, men jag tänker att eftersom säljaren intygat att bygglov och slutbesked finns, ska jag verkligen behöva kontrollera det?
Det vart ju lite 2 frågor i samma inlägg, det ena rör bygglovet, den andra rör om huruvida bärlinan som ju är dold ovan trossbottenskivor, kan klassas som dolt fel. Jag vet ju ännu inte om den klassas som ”fel” men iochmed att detta med bygglovet uppdagades så vart jag mer intresserad av att kolla upp det ordentligt, det vart även byggnadsnämnden i min kommun.

BirgitS
O Oskar Ekström skrev:
Dom vi köpte huset av hade byggt ut huset en etapp på 50kvm samt ett vinterbonat uterum på 35kvm.
När gjordes det?
Det var väl först för ungefär 15 år sen som man började ha slutbesked och innan dess var det vanligt att man inte meddelade kommunen att bygget var klart.

Efter 10 år preskriberas svartbyggen och man kan inte längre tvingas att riva dem.

Bygglov faller inte under undersökningsplikten, det har rätten redan fastställt att man kan förutsätta finns.

Utgångspunkten är att en köpare har rätt att förvänta sig att bygglov finns för vidtagna bygglovspliktiga åtgärder. Det kan inte komma i fråga att ålägga en köpare någon allmän undersökningsplikt av att bygglov finns för om- eller tillbyggnader.

https://lagen.nu/dom/rh/2014:33

• Gilla
Riemann och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När gjordes det?
Det var väl först för ungefär 15 år sen som man började ha slutbesked och innan dess var det vanligt att man inte meddelade kommunen att bygget var klart.

Efter 10 år preskriberas svartbyggen och man kan inte längre tvingas att riva dem.
Uterummet byggdes 2019 så bygglovet är ifrån sent 2018 eller våren 2019

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Oskar Ekström skrev:
Uterummet byggdes 2019 så bygglovet är ifrån sent 2018 eller våren 2019
Då förlorade uterummet sitt bygglov mellan sent 2023 och tidigt 24, det slutade gälla fem år efter det vann laga kraft. Uterummet är då olovligt byggt. Lösningen framåt är att rätta (alltså att riva) eller att söka och få bygglov i efterhand. Du slipper byggsanktionsavgift eftersom mer än fem år har passerat sedan överträdelsen.

En rimlig lösning är väl att säljaren finansierar kostnaden för att söka och få bygglov i efterhand och sen är det bra med det.

• Gilla
Kardan79 och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sen har ju kommunens byggnadsnämnd betett sig klandervärt här. När ett bygglov är på väg att löpa ut är det brukligt att skicka ett brev till fastighetsägaren och påminna om att slutbesked saknas och att det kan vara dags att kontakta byggnadsnämnden om mer tid behövs för att avsluta bygget. Och det brevet borde ju du @Oskar Ekström ha fått om ni köpte huset 2022. Men jag tror inte man kan ställa byggnadsnämnden till ansvar på något sätt, det är bara klumpigt och inkompetent av byggnadsnämnden. Och det är sällan sådant agerande ger någon skyldighet för det offentliga. Kanske kan skuldkänslorna göra medarbetarna lite medgörliga i alla fall.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen har ju kommunens byggnadsnämnd betett sig klandervärt här. När ett bygglov är på väg att löpa ut är det brukligt att skicka ett brev till fastighetsägaren och påminna om att slutbesked saknas och att det kan vara dags att kontakta byggnadsnämnden om mer tid behövs för att avsluta bygget. Och det brevet borde ju du @Oskar Ekström ha fått om ni köpte huset 2022. Men jag tror inte man kan ställa byggnadsnämnden till ansvar på något sätt, det är bara klumpigt och inkompetent av byggnadsnämnden. Och det är sällan sådant agerande ger någon skyldighet för det offentliga. Kanske kan skuldkänslorna göra medarbetarna lite medgörliga i alla fall.
Kan det tänkas ha blivit så dumt att kommunen skickade detta brev till husets förra ägare fast till den nya adressen?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Då förlorade uterummet sitt bygglov mellan sent 2023 och tidigt 24, det slutade gälla fem år efter det vann laga kraft. Uterummet är då olovligt byggt. Lösningen framåt är att rätta (alltså att riva) eller att söka och få bygglov i efterhand. Du slipper byggsanktionsavgift eftersom mer än fem år har passerat sedan överträdelsen.

En rimlig lösning är väl att säljaren finansierar kostnaden för att söka och få bygglov i efterhand och sen är det bra med det.
Absolut, men problemet är ju att nu har kommunen börjat kolla närmare och inse att uterummet förmodligen inte uppfyller bygglovet, i utseende samt eventuellt i konstruktion.

Som vanligt klankar du på myndighetspersoner och byggnämder...

Har du någon grund för att det finns några kommuner där det är "brukligt" att de skickar ut påminnelser när bygglov löper ut...

Vet att det skrivits att kommuner gjort drajvar där de skickat ut påminnelser om slutbesked.

/ATW

Vi fick brev om det, då var jag i kontakt med dom, och vi var överens om att det var tidigare ägare som borde lösa detta, dock så visste jag inte, och vart inte heller informerad om att bygglovet går ut. Men iallafall efter brevet var både jag och kommunen i kontakt med säljaren, som sa att det skulle dom fixa. sen hörde jag inget mera och nu var jag i kontakt med kommunen ang. Mitt garagebygge, och då frågade jag om det var klart med uterummet, eftersom jag inte hört något mer om det, då kom det fram att det ej va så och där är vi ju nu.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Oskar Ekström skrev:
Vi fick brev om det, då var jag i kontakt med dom, och vi var överens om att det var tidigare ägare som borde lösa detta, dock så visste jag inte, och vart inte heller informerad om att bygglovet går ut. Men iallafall efter brevet var både jag och kommunen i kontakt med säljaren, som sa att det skulle dom fixa. sen hörde jag inget mera och nu var jag i kontakt med kommunen ang. Mitt garagebygge, och då frågade jag om det var klart med uterummet, eftersom jag inte hört något mer om det, då kom det fram att det ej va så och där är vi ju nu.
Då ska ju byggnadsnämnden inte klandras utan man har gjort vad man ska. Det är mer att säljaren och ni som inte har lirat. Synd att ni inte riktigt greppade allvaret i situationen då, ni hade ju nyttjandeförbud för uterummet eftersom slutbesked inte fanns så det var ju en allvarlig sak för er.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Har du någon grund för att det finns några kommuner där det är "brukligt" att de skickar ut påminnelser när bygglov löper ut...
Kolla Boverket. Det skedde tydligen i TS fall. Det är mer att TS inte förstod vad det innebar och allvaret i situationen. Tydligen fattade inte säljaren det heller.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.