Har ramlat över ca. 35-40 limträbalk med dim. 15 x 20 och ca. 5 m långa.
Har en liten fundering och det är möjligt att timmra en lite bastu på 15m2 av det.

har googlat en hel del men ingen som gjort något liknande.

Tänkte helt enkelt ta en cirkelsåg och ta av lite på balkarna på den del som skall vara utåt för att få "timmerkänsla".
Ja, sedan timmra, ungefär som en vanlig timmerstuga med knutar och allt.

Låter det idiotiskt?
Är det möjligt?
 
Möjligt är det ju.
Sälj annars balkarna på blocket, köp ett aggregat för pengarna och timmra med stockar istället.
 
Håller med Krawk till 100
 
Hej! Jag har byggt ett hus på 90m2 med enbart limträbalkar, det fungerar utmärkt. Knutarna skruvades med 190mm WT-T-skruvar, balkarna staplades med 20x40mm lösfjäder i 20x20mm fräst not.

Snabbt och enkelt sätt att bygga, det blir dessutom väldigt formstabilt jämfört med traditionell timmring.

Jag vet dock inte hur limträbalkarna kommer att fungera med de extrema temperaturerna i en bastu, det bör nog kollas med någon limträfabrikant...

/fth
 
Spännande, har du inga bilder? Vore kul och se.
Tror du man måste lösfjäder och not på en 15m2 stuga? Borde det inte bara gå att stapla på varandra och ev. dymla ihop dom?
Tänkte regla 45x45 och isolera bastudelen.

(är "bara" hobbysnickare")


/Jagger
 
Hej! Har byggt två hus med stående limträskivor från Martinsons 73 X 1200 som bärande stomme. Kapade efter mått på höjden, Det ena (boningshuset) på 7 X 14 meter, det andra (bastuhuset) på 3,5 X 7 meter. Skivorna är fogade med fjäder 20 X 40 i spår som var urfrästa på fabrik. Husen har linull som isolering lagd i korsande reglar på utsidan. Utanpå det limträpanel. Bastuhuset är inte provat med hetta än men jag tänkte nog låta de putsade skivorna vara som de är utan annat skydd än lite linolja. Men det är nog bäst att kolla som sagt. Meddela gärna vad du kommit fram till, Jagger.

/Gösta
 
Skippade dessa planer, använder dessa limträbalkar till annat. Köpte en gamal timmerstomme som jag skall sätta upp till våren istället. (Suck, mina tidsplane håller aldrig).
 
reuse - underbar avsikt Jagger!

avseende massivträhus så är jag åt andra hållet om än jag vurmar för massivträhus..finns Holz-hus som verkligen har allt man kan önska sig låter det som...förhindrar brand bättre än det mest och skyddar mot skadlig strålning i vår omvärld bättre än det mesta mm, låg energiförbrukning...men det finns ett företag i Västervik som heter MLM som verkligen är duktiga på att återanvända spillvirke till sina massivhus så det förordnar jag i så fall,..något åt det hållet med aluminiumspikar som enda metod då bruket av klister ska minimeras om det inte är träets naturliga så klart..

men efter jag läst om kinesernas policy om förbud om massiv-trähus visserligen tillåts import från utlandet samt läst om svensk skogsvård så kom jag fram till att snabbvuxen trä var enda melodin för ekologiskt byggande av idag alt reuse som Jagger..vi skördar ju mer och mer på vår planet som inte är bra för oss eller planeten
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.