89 481 läst · 243 svar
89k läst
243 svar
Hus från 1936 - renoveringsresa deluxe, återskapa funkis?
Snyggt!M magnusos skrev:
Vad har ni för behandling på golven som är slipade?
Ett kap. De ser ut att vara i väldigt bra skick dessutom. Folk har generellt dålig koll på vad som går att hitta på auktion. Vilket är bra för oss andra.M magnusos skrev:
Det blivande köket är tömt… ca 19 kvm kök är tanken att det ska bli så småningom… under vintern planerar vi layout och köksleverantör…
Planen är att först skissa upp IKEAs planeringsverktyg (gjort med andra kök som renoverats) - lite oklart vilken look and feel vi vill få till i köket… detta kommer oxå avgöra valet av köksleverantör…
Planen är att först skissa upp IKEAs planeringsverktyg (gjort med andra kök som renoverats) - lite oklart vilken look and feel vi vill få till i köket… detta kommer oxå avgöra valet av köksleverantör…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just ja. Karl Johan är även en riktigt snygg bordslampa.M magnusos skrev:
Tänkte på denna men finns inte som vägglampa
https://www.nordicnest.se/varumarke...PBw9bXkJE5vcAd5TYdiC9p6bmL1AfwphoCYjYQAvD_BwE
Logga in
Skapa konto
Jag tror luckorna tillkom på 90-talet när fasaden renoverades…M maria01 skrev:
Kommunen refererar till nedan:
Logga in
Skapa konto
Som man ser på målningen nedan så fanns inga fönsterluckor från i närheten av byggåret (årtal på målningen är oklart):
Logga in
Skapa konto
Spännande. Där jag bodde innan, i Solna, fanns ett antal 30-talshus vid Råstasjön med gemensam byggherre. Många fina hus med varierande grad av nordisk klassicism blandat med funkisen. Många av husen har också en dos medelhavsinfluens, som var trendigt på 30-talet. Minns att jag promenerat fler 30-talsvillor i Råsunda med med jalusifönsterluckor - men inte så mycket av den varan på hus från andra årtionden.M magnusos skrev:
Jag har alltid utgått från att jalusierna är original och en del av medelhavsvurmandet, särskilt eftersom de (så vitt jag minns) alltid sitter på hus från just 30-talet. Men vad vet man egentligen.