Hej!

Jag har läst mig till att det var vanligt att bygga hus med ingjutna träreglar och även tryckimpregnerade träreglar i betongplattor på 1970-talet men man slutade med den i slutet av årtiondet. Vi har köpt ett hus som är byggt 1980 som vi ska renovera och upptäckt, när vi gör om golvet i köket, att det ligger icke-tryckimpregnerade träsyllar/liggande reglar ingjutna i betongplattan under väggen mellan kök och badrum. Alltså under syllen ovan plattan. Vi vill åtgärda detta eftersom det är en riskkonstruktion. Kan man hävda dolt fel och få delar av badrumsrenoveringen ersatt?

Mvh

• Gilla
EMAS
  • Laddar…
D
Nej

Edit: ….eller hävda kan du ju göra men det är inget dolt fel i den betydelsen du söker.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Nej

Edit: ….eller hävda kan du ju göra men det är inget dolt fel i den betydelsen du söker.
Man kan inte förenklat argumentera för att "pga konstruktionsfel måste vi byta denna ingjutna regel vilket i sin tur medför att badrumsväggen rivs och måste återställas vilket kostar xxx kr som vi vill ha ersättning för". Badrummet renoverades 2013.

• Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
Är det något fel på den ingjutna regeln?

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
O
Trådar som detta gör att jag aldrig kommer vilja sälja mitt hus.

Du har köpt ett hus och accepterat hur det är byggt. Hela platta på mark är också en riskkonstruktion, ska du gå på tidigare ägare om det också?

”Jag vill ha ett nytt hus för här är en riskkonstruktion!”

• Gilla
alvinpalv och 3 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Är det något fel på den ingjutna regeln?
Antagligen, den luktar skumt. Men ser eventuell påväxt först efter jag rivit väggen och fått upp den ur plattan.

• Gilla
Thomas M
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:

Du har köpt ett hus och accepterat hur det är byggt. Hela platta på mark är också en riskkonstruktion, ska du gå på tidigare ägare om det också?

Platta på mark kan man läsa på om så man får stå sitt kast. Men 1980 är det inte förväntat att hitta ingjutna reglar längre så därför jag ställer frågan.

Enligt mig är det inget annat än att gilla läget och acceptera hur huset är byggt för 45år sedan.
Vill man göra om detta vid en renovering så gör man det. Det är en riskkonstruktion men det är långt ifrån alla som får problem.
Om inte regeln luktar rejält illa eller är rutten så hade jag låtit de vara kvar.

Har du mätt fukten i den?

O Ossian K Olsson skrev:

Verkligen. Vad är det med dagens människor som förväntar att aldrig behöva ta eget ansvar för någonting.

• Gilla
Hybro och 3 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Verkligen. Vad är det med dagens människor som förväntar att aldrig behöva ta eget ansvar för någonting.
Något om att man antingen inte har råd eller inte vill betala mer när man redan lagt 10-20M för ett hus, gissar jag.

S stugan_i_skogen skrev:
Något om att man antingen inte har råd eller inte vill betala mer när man redan lagt 10-20M för ett hus, gissar jag.
Jag säger inte att det är så, men man kan lätt bli lite småkränkt över att ha gjort ett kostsamt misstag, bättre då att skylla på någon annan.

Men, lite konstruktivt istället.
Finns något problem?
Finns bildbevis?
Tror TS att det är något fel?
Nu kan jag tänka att det faktiskt finns ett riktigt problem, men jag vill gärna ha mer input på själva skadan för att svara ordentligt.
Det kan vara så att en riktig undersökning med kamera osv visar att felet är så stort att det måste åtgärdas, och då är det bara att hugga i.
Kanske finns någon nödlösning att torka upp så länge.
Så fram med mer info och bilder.
/W

Lägg energin på att renovera istället.

mitt gamla hus var byggt 1983 , och där var det ingjutna träreglar. Så helt ovanligt är det nog inte.

Om något avviker från vad som är förväntat från den tiden det byggdes och/eller säljaren har gjort en utfästelse som säger något annat så är det inte ett dolt fel.

Det kanske är dolt men inget fel.

Får jag vara med och mobba TS också?

Ärligt talat så varken orden, eller tonen speciellt trevlig. Man måste väl få ställa en fråga, utan att bli idiotförklarad.

Till TS: jag önskar att jag kunnt komma med bättre nyheter, med tyvärr så är dolt felt närapå omlöjligt att få ut något för. I övrigt hade du annars legat ganska gott till för att kunna åberopa det, och därmed kanske få säljaren att vilja göra upp i godo. Men, ditt stora problem, som jag förstår det, är att du egentligen inte har ett fel. Det är bara en riskkonstruktion, som tillochmed var rätt för sin tid. I och med att det inte var fel att bygga så då, så kunde man alltså misstänka att det var byggt så. Jag vet att det låter löjligt att man ska kunna alla regler, men det är tyvärr så det fungerar. På samma sätt som alla förväntas kunna lagen.
Det enda du kan göra är att prata med mäklaren eller säljaren och se vad de säger. Men förvänta dig inte för mycket.

• Gilla
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.