Varför skulle det vara skamligt att lägga 1 900 000 på någon som varit ute förut och inte blivit sålt.
Du kan ju vända på det, är det skamligt att ta 2 195 000 för något i dåligt skick som det inte gjorts något med på mer än 40år?

Du är inte skyldig dem något eller behöver känna skam, även om du får det för 1.9 så går dom med vinst flera 100%.
Varför lägga utgångsbudet om det inte sålts tidigare, det är bara slöseri med pengar.

• Gilla
  • Älska
Thomas.M och 14 till
  • Laddar…
Lägg inte skambud om det är drömfastigheten. Kan lägga till en anekdot från mitt liv: mina föräldrar ratade en budgivare som lade ett skambud på sommarstugan de sålde. Samma budgivare hamnade sedermera högst efter att budgivningen tog fart men ratades som köpare. Min far var väldigt förolämpad av att köparen försökt sko sig på honom. Jag tänker även på politikern som figurerar i media med ett husköpsfiasko pga hävdat underpris. Underskatta inte äldre personers stolthet och rättvisepatos!

• Gilla
Thomas.M och 16 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Lägg inte skambud om det är drömfastigheten. Kan lägga till en anekdot från mitt liv: mina föräldrar ratade en budgivare som lade ett skambud på sommarstugan de sålde. Samma budgivare hamnade sedermera högst efter att budgivningen tog fart men ratades som köpare. Min far var väldigt förolämpad av att köparen försökt sko sig på honom. Jag tänker även på politikern som figurerar i media med ett husköpsfiasko pga hävdat underpris. Underskatta inte äldre personers stolthet och rättvisepatos!
Men din far ville gärna sko sig på andra?

• Gilla
  • Haha
  • Arg
-MH- och 21 till
  • Laddar…
Hur mycket är ni beredda att lägga över utgångspris? Ska ni lägga ett förhandsbud så får ni vara beredda att lägga x hundra tusen mer tror jag.

Jag hade annars lagt ett bud på det de begär om jag väldigt gärna ville ha det, men måste hålla nere priset. Sett till att vara väldigt trevlig så att mäklaren talar väl om mig till säljaren.

Det kan vara bra att känna till mäklarens ersättningsmodell. Får han mer betalt om priset stiger eller har han fast pris? Vissa vill bara få igenom affären snabbt har jag märkt.

• Gilla
Igår och 4 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Men din far ville gärna sko sig på andra?
Det är ju säljarens privilegium på säljarens marknad. När marknadspris visade sig ligga 500k över utgångspris ansåg han att personen som bjöd 200k under utgångspris försökt lura honom. Jag menar inte att min far gjorde rätt—poängen är att många i den äldre generationen har en mycket starkare känslighet för ärlighet och rättvisa, kanske till och med en överkänslighet, och detta kan vara värt att beakta om man absolut vill få köpa.

• Gilla
elmont och 28 till
  • Laddar…
C
Ellue Ellue skrev:
Vad tror ni? Hur är våra chanser?
Jag skulle ringa mäklaren på måndag och fiska. Mäklare kan vara förvånansvärt raka om man ställer rätt frågor. Sen får man förstås känna av om de svar man får måste tas med en nypa salt.
Fråga varför fastigheten inte blev såld i första omgången, hur de ställer sig till en snabb affär, vad säljaren kan tänka sig att släppa den för, osv.

Är datum satt för visning och hur långt fram ligger det?
Ett förhandsbud har sina för- och nackdelar, för säljaren handlar det om att visningen skall ställas in, utöver det uppenbara att man inte får den budgivning man hoppas på. För köparen innebär det oftast att man får ta objektet i befintligt skick utan besiktning.
Man får nog räkna med att det måste vara ett bud på en nivå som säljaren "inte kan tacka nej till".

• Gilla
Chandler och 2 till
  • Laddar…
Lägg ett bud över utgångspriset och säg att det gäller fram till visning. Det sätter press på säljarna.

• Gilla
Snicklas och 2 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Det är ju säljarens privilegium på säljarens marknad. När marknadspris visade sig ligga 500k över utgångspris ansåg han att personen som bjöd 200k under utgångspris försökt lura honom. Jag menar inte att min far gjorde rätt—poängen är att många i den äldre generationen har en mycket starkare känslighet för ärlighet och rättvisa, kanske till och med en överkänslighet, och detta kan vara värt att beakta om man absolut vill få köpa.
Är det alltid säljarens marknad?
Ett objekt är ju inte värt med än vad marknaden är vill att betala.
Jo visst är det så med ärlighet och rättvisa, många lever efter att ett handslag är ett accept på affären.
Tyvärr är det många äldre som också övervärderar det dom säljer eller tar betalt av ren snålhet.

Så det är inte bara fina fasader från den generationen.

• Gilla
Premolar och 2 till
  • Laddar…
Posta en länk till objektet, det ger bättre underlag för diskussion och mindre spekulationer.

A Andy78 skrev:
Är det alltid säljarens marknad?
Ett objekt är ju inte värt med än vad marknaden är vill att betala.
Jo visst är det så med ärlighet och rättvisa, många lever efter att ett handslag är ett accept på affären.
Tyvärr är det många äldre som också övervärderar det dom säljer eller tar betalt av ren snålhet.

Så det är inte bara fina fasader från den generationen.
Just nu är det definitivt säljarens marknad. Men oavsett, om målet är att vinna huset menar jag att det vore ostrategiskt att lägga sig under utgångspris. Begreppet jag borde använt tidigare för att beskriva den äldre generationen är hederlighet. Att vara eller framstå som ohederlig gentemot andra döms väldigt hårt av många av våra äldre. På sätt och vis vår egen svenska ”hederskultur”. Men givetvis ska man inte buda mer än budgeten tillåter och om högsta beloppet man har råd att betala ligger under utgångspris kan detta inte tolkas som ohederligt.

• Gilla
bling och 3 till
  • Laddar…
harry73
Om det nu är huset utanför Eslöv, är det inte nödvändigtvis säljarens marknad.
Framförallt hästgårdsmarknaden är lite trögt och man ser inte heller samma prisutveckling på landet som inne i stan eller byn.

Det känns att ni inte behöver ha bråttom och definitivt inte komma med förhandsbud.
Det räcker med att komma på visning och prata med mäklaren räcker långt.

Att diskutera ett lägre pris kan man säkert göra, men jag vet inte om det behöver vara ett förhandsbud med begränsad giltighetstid

• Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Just nu är det definitivt säljarens marknad. Men oavsett, om målet är att vinna huset menar jag att det vore ostrategiskt att lägga sig under utgångspris. Begreppet jag borde använt tidigare för att beskriva den äldre generationen är hederlighet. Att vara eller framstå som ohederlig gentemot andra döms väldigt hårt av många av våra äldre. På sätt och vis vår egen svenska ”hederskultur”. Men givetvis ska man inte buda mer än budgeten tillåter och om högsta beloppet man har råd att betala ligger under utgångspris kan detta inte tolkas som ohederligt.
Jag anser tvärtom, det är en del av strategin, man lägger ett bud oavsett om det är över eller under och sedan är det upp till säljaren att aceptera, neka eller lägga ett motbud.
Man som köpare och säljare förhandlar till man är överens.

Vad är ohederligt menar du att ge ett lägre bud? du får det att låta som den generationen alltid köpte allting till utsatt pris.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag anser tvärtom, det är en del av strategin, man lägger ett bud oavsett om det är över eller under och sedan är det upp till säljaren att aceptera, neka eller lägga ett motbud.
Man som köpare och säljare förhandlar till man är överens.

Vad är ohederligt menar du att ge ett lägre bud? du får det att låta som den generationen alltid köpte allting till utsatt pris.
Jag vill inte gå off topic med den här diskussionen så detta blir mitt sista inlägg. Jag menar att det kan uppfattas som ohederligt att lägga ett skambud om man senare är med när budgivningen skjuter i höjden. Jag menar inte att man är ohederlig utan att man kan uppfattas som sådan av säljare i en generation som värderar hederlighet högst. Om man inte har råd att gå över utgångspriset kan ett lägre bud inte uppfattas som ohederligt då man inte senare är med om budgivningen skjuter i höjden. Frågan var ”hur vinner vi vårt hus?”, och jag delade bara med mig av egen erfarenhet av hur säljare från den äldre generationen kan tolka (eller misstolka) köparbeteenden.

• Gilla
JohanLun och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000
anthill anthill skrev:
Det är ju säljarens privilegium på säljarens marknad.
Så då gäller inte hederskulturen längre. Det är bara när köparen försöker göra en bra affär, som det blir skamfullt och ohederligt. Struntprat! Att lägga ett lägre bud, än det mäklaren anser skall vara "utgångsbudet" kan omöjligt vara fel och blir säljaren stött över det, är det bra att veta så tidigt som möjligt som pot. köpare. Snarstuckna pösmunkar till säljare med en övertro på sitt hus värde, är nog väldigt svåra att göra affärer med som "anthill" själv beskrev.

Staffan

P.s.
Finns det mäklare som tar en fast provition?

• Gilla
Thomas.M och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.