intressant bumpning av en väldigt gammal tråd... men "Du MÅSTE vara våtrumsbehörig för att få arbeta med tätskikt. Enligt lag!" säger du...jaha, den lagen vill jag gärna se? våtrumsbehörighet är ju ett påfund av våtrumsbranschen, inte något som Boverket direkt promoverar
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
:surprised: Jupp det har du banne mig rätt i Fel av mig.

Men problemet kommer när du går till tingsrätten som kund.

Kunden behöver bara påvisa att arbetet inte utförts med "enligt branschen gällande standard".

Om den är SSI kodad så blir det Svensk Standard och därmed ett krav enligt tingsrättens tolkning.

Om den står med i AMA (ytterligare en förening för inbördes beundran som du bara får ut genom medlemsskap i Svensk Byggtjänst) så är den antagligen SSI kodad om den nämns där.

Notera att AMA uttryckligen anger att den "Inte är en lag" men en rekommendation.

Däremot bör du tänka på det följande som kund om en skada uppkommer.

1) Är du privatperson anmäler du skadan till ARN - Allmänna reklamationsnämnden.
Det påstods senast jag hörde nått om dom att deras anvisningar kommer bli bindande i en nära framtid.

2) Hyr du ut en lägenhet eller fastighet för vinstdrivande syften får man inte använda ARN. Då måste du gå via Tingsrätten direkt som företag eller företagsliknande verksamhet.
 
Du kan ju lyfta telefonluren och kontakta t.ex Folksam, Länsförsäkringar, Trygghansa och If för att höra vad de svarar dig om detta med ifall en hantverkare du som privatperson ska anlita MÅSTE vara ansluten till BKR eller annan organisation och behörig enligt dem.

Svaret lär bli nej, nej och åter nej... och det är ju faktiskt försäkringsbolagen som man som kund står där med OM något händer, och knappast Byggkeramikrådet.

Det kravet försäkringsbolagen har är att det ska utföras fackmässigt och med detta menar man att gällande branschregler ska följas.
Sen får Fru Petersson 73år göra vid sitt våtrum om hon vill det och anser sig kunna klara fackmässigheten.

Dock är ett bra tips att dokumentera allting med foto och materialinköp, men det är det oavsett om man är ansluten eller inte.

Sen finns det visst undantag när det gäller detta och det gäller bl.a vid nybyggen och i vissa enstaka Bostadsrättsföreningar där man tagit beslut om att det ska anlitas hantverkare som är ansluten till någon organsiation.
 
  • Gilla
ffossiP
  • Laddar…
J jon_h skrev:
Jo, men nu pratar vi ju inte om hur viktigt det är för en snickare/plattsättare att ha behörigheten, utan hur viktigt det är att som kund anlita någon med behöriget.

För mig (snickare och plattsättare med behörighet) spelar det ju ingen roll om jag fortsätter betala behörigheten, jag gör ju lika bra jobb utan. Och min ansvarsförsäkring täcker i vilket fall skador orsakade av försummelse och liknande. Så visst, det spelar ingen roll för mig. Men för kunderna spelar det roll, de får en kvalitetssämpel, de får mindre problem med sina försäkringsbolag om något händer, och ofta får de vissa delar av renoveringen subventionerade av föreningen om de bor i bostadsrätter, under förutsättnig att de anlitar våtrumsbehörigt företag.

Dessutom, som företagare, många kunder efterfrågar våtrumsbehörighet, så man skulle definitivt förlora en del jobb om man inte hade det.
ja en fin falsk trygghet stor bluff ingen som tar någe ansvar om något går fel, vilken kreti å pleti som helst dyker ju ändå upp vissa kan ju inte ens ett ord svenka ock om man har tur kanske Timel dycker upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.