2 091 läst · 44 svar
2k läst
44 svar
Hur viktig är framledningstemperaturen i gammalt hus?
Ej nödvändigtvis sant i alla lägen.M MagHam skrev:Nej, det är fel slutsats.
Finns ingen värmepump som ger bra verkningsgrad över denna temperatur.
Det är i första hand radiatorerna som behöver dimensioneras upp så att VP kan avsätta sin energi vid lägre framledningstemperatur.
Sen är det möjligt att den inte räcker ändå, men det är en följdfråga i så fall.
Min gamla LVVP hade en märkeffekt på 9kW(vid +7C)och levererade ca 3kW då det var -10C med 55C i framledning.
Den levererade ca 3.5kW med 45C i framledning vid -10C
(var kallt som fan i kåken under köldknäpparna första vintern innan jag bytte till ny LVVP)
Så beroende på vilken temperatur märkeffeten är specad spelar roll
Nuvarande ska kunna leverera 9kW vid -15C och 55C i framledning (enl spec iaf)
Så att säga kategoriskt
"Finns ingen värmepump som ger bra verkningsgrad över denna temperatur" anser jag är lite galet
Problemet är att värmesystemet troligen avger betydligt mer än 3 kW vid 55 grader. Det gör att du aldrig kommer att få 55 grader även om värmepumpen enligt specifikationen ska klara av den temperaturen.M MrDizzy skrev:
Istället kommer temperaturen att stabiliseras på en lägre nivå där värmesystemets avgivna effekt blir densamma som den effekt värmepumpen tillför.
eller jo, det går att uppnå hög framledningstemp om man har extremt dåligt flöde/högt delta-T så att radiatorns medeltemperatur blir relativt låg. Men då har man andra problem än dålig effekt.
Den analysen håller jag med om.useless skrev:Problemet är att värmesystemet troligen avger betydligt mer än 3 kW vid 55 grader. Det gör att du aldrig kommer att få 55 grader även om värmepumpen enligt specifikationen ska klara av den temperaturen.
Istället kommer temperaturen att stabiliseras på en lägre nivå där värmesystemets avgivna effekt blir densamma som den effekt värmepumpen tillför.
eller jo, det går att uppnå hög framledningstemp om man har extremt dåligt flöde/högt delta-T så att radiatorns medeltemperatur blir relativt låg. Men då har man andra problem än dålig effekt.
Det var därför jag efterfrågade uppmätt framledningstemperatur i post #13.
Den gamla LVVPn jag hade kunde antingen leverera 55C fram vid lägsta flödet på Cirk.pumpen eller betydligt lägre framledningstemp vid mellan/högt flöde (den cirk.pumpen jag hade då hade bara 3 lägen) så det var kallt ute.
Men oavsett komination av hastighet på cirk.pumpen önskad framledning och verkade det som den inte kunde ge mer än 3.5kW -10C. Tror inte att den var specad för Nordiskt klimat öht och därvid fick kämpa som s* för att ens ge de 3.5kW
Du kan säkert kapa 1/3 av elförbrukningen om du bygger om från 1-rör till tvårörssystem.
Alla radiatorer behöver inte kastas ut, och rören kan till stor del behållas. Vårt hus är ombyggt från 1 rörs till tvårörssystem, dock innan jag flyttade in, så jag vet inte hur det såg ut tidigare.
1 rörssystem med hög framtemp är kasst. Antingen bör man bygga om eller satsa på luft-luft värmepumpar istället. Eller acceptera skyhög elräkning.
Alla radiatorer behöver inte kastas ut, och rören kan till stor del behållas. Vårt hus är ombyggt från 1 rörs till tvårörssystem, dock innan jag flyttade in, så jag vet inte hur det såg ut tidigare.
1 rörssystem med hög framtemp är kasst. Antingen bör man bygga om eller satsa på luft-luft värmepumpar istället. Eller acceptera skyhög elräkning.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Ja, det är ett enrörsystem, men original från husets byggår. 28 mm kopparrör. Inga koppel, bypass-kopplingar eller termostater, så stryper man en ventil på en radiator så stänger man hela kretsen. Totalt 4 kretsar.useless skrev:
Cirkulationspumpen går på max.J Josth skrev:Ett hus från den tiden brukar normalt ha ett värmesystem med relativt grova rör och kraftiga sektionsradiatorer som kan ge gott om värme. Värmesystemet rymmer mycket värmevatten. Det är då viktigt att man har en värmepump som förmår att på ett effektivt sätt upprätthålla ett stort/högt flöde i värmesystemet, särskilt när det kallt. Det är mycket bättre om man kan hålla ett högt flöde och klarar sig med en lägre framledningstemperatur än att köra med en väldigt hög framledningstemperatur. Då maximerar man verkningsgraden COP.
Finns flera tillverkare, bl.a. Nibe, Vaillant, Daikin som marknadsför höga framledningstemperaturer på 70-75 grader. Ljuger de då?useless skrev:
De som varit här och gett offert har rekommenderat någon av deras modeller. Radiatorerna har inte varit aktuellt att uppgradera.
Vad menar du "slutar värma av sig själv", om de ger 70 grader ut på kretsen så gör de väl det?O [old rusty] skrev:Givet samma flöde så ger
Givet samma vattenflöde så blir det mer avgiven effekt vid 75 än 60 grader ja.
Men som sagts ovan, så varmt går inte få med värmepumpar.
Det vanliga är att dom slutar värma av sig själv vid just 55°C. Även om det verkar finnas dom som går högre upp i temp.
Här finns en ganska grundlig genomgång av enrörssystem för att bena ut om en värmepump räcker till:
[länk]
Jag har inte mätt temperaturen direkt på några rör, kan bara manuellt läsa av på displayen. Cirkulationspumpen går på max.M MrDizzy skrev:Har ett hus från början 60 , där föregående ägare bytt oljapanna mot luft/vatten-värmepump.
Problemet var den LVVPn inte klarade att att leverera värme då det blev kallare än -5C (då den var mer eller mindre en glorifierad elpatron (COP på 1.2 har jag gissat mig till) och då var det meningen att elpatroner skulle ta över. (som inte fungerade )
Iom det så sjönk ju även levererad temp ut till radiatorerna då den inte orkade med och den stod på 55 i framledning
Bytte till en Panasonic LVVP och första vintern (förra) körde jag med 50C i fram ledning (den ska klara 60C) med en snitt COP på 3.9 kallaste månaden (dec den vinter med ett snitt på -1C )
Testade denna vinter att köra på 45C i framledning och COP ökat till 4.3 vid för 30dagar med snitt på -1C, dock så komme en köldknäpp i Januari där jag var tvungen att öka till 50C för att behålla temperaturen inne.
Det jag vill ha sagt är att kanske din LVVP är som min gamla ... att den levererar 55C då den orkar med , men då det blir kallt orkar den inte leverera och då sjunker även framledningstempen.
Har du mätt temperaturen på stigare så du vet om den faktiskt levererar 55C även då det är kallt??
Del två: Även om den leverar 55C då det är kallt ... så kan det vara för lite flöde ut i rören och då blir det kallt iaf. I detta läge om man ökar hastigheten på cirkulationspumpen så upptäcker man att VPn inte alls orkar levera den temperatur som behövs.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Flera här verkar hänga upp sig på mina radiatorer. De är en statisk parameter, de kommer inte att bytas ut. Så vi kan släppa det.
Det enda som ska bytas ut är värmepumpen, den gamla kan ge upp i morgon eller om 5 år, ingen vet. Den är 14 år gammal och har kostat mig ca 20000 kr i reparationer senaste året.
Alla tekniker som varit här och repararerat min nuvarande gamla pump som ger 7.7 kW har sagt att den är på tok för underdimensionerad för husets värmebehov. Och de säljare jag har pratat med, som varit här, säger att 12 kW är lämpligt. Jag har ingen anledning att tro något annat.
Däremot får jag olika budskap från olika säljare kring framledningstemperaturen, de som säljer pumpar som klarar 70/75 grader säger att dessa är gjorda för sådana här gamla hus som haft ved- eller oljepanna som gett högre temperatur i radiatorerna. De som säljer pumpar som ger max 60 grader säger att det finns ingen anledning att gå högre och därmed skulle jag spara lite pengar om jag nöjer mig med det.
Det viktigaste är att värmepumpslösningen blir så bra som möjligt för mitt hus med de förutsättningar jag beskrivit. Även om det skulle kosta några kr mer.
Så min enkla fråga var om max framledningstemperatur är en viktig parameter för vårt hus med de förutsättningar jag beskrivit, när jag nu väljer en ny pump.
Det enda som ska bytas ut är värmepumpen, den gamla kan ge upp i morgon eller om 5 år, ingen vet. Den är 14 år gammal och har kostat mig ca 20000 kr i reparationer senaste året.
Alla tekniker som varit här och repararerat min nuvarande gamla pump som ger 7.7 kW har sagt att den är på tok för underdimensionerad för husets värmebehov. Och de säljare jag har pratat med, som varit här, säger att 12 kW är lämpligt. Jag har ingen anledning att tro något annat.
Däremot får jag olika budskap från olika säljare kring framledningstemperaturen, de som säljer pumpar som klarar 70/75 grader säger att dessa är gjorda för sådana här gamla hus som haft ved- eller oljepanna som gett högre temperatur i radiatorerna. De som säljer pumpar som ger max 60 grader säger att det finns ingen anledning att gå högre och därmed skulle jag spara lite pengar om jag nöjer mig med det.
Det viktigaste är att värmepumpslösningen blir så bra som möjligt för mitt hus med de förutsättningar jag beskrivit. Även om det skulle kosta några kr mer.
Så min enkla fråga var om max framledningstemperatur är en viktig parameter för vårt hus med de förutsättningar jag beskrivit, när jag nu väljer en ny pump.
Vilken LVVP ger 75-graders framledning med kompressor? :Ohahalj skrev:Flera här verkar hänga upp sig på mina radiatorer. De är en statisk parameter, de kommer inte att bytas ut. Så vi kan släppa det.
Det enda som ska bytas ut är värmepumpen, den gamla kan ge upp i morgon eller om 5 år, ingen vet. Den är 14 år gammal och har kostat mig ca 20000 kr i reparationer senaste året.
Alla tekniker som varit här och repararerat min nuvarande gamla pump som ger 7.7 kW har sagt att den är på tok för underdimensionerad för husets värmebehov. Och de säljare jag har pratat med, som varit här, säger att 12 kW är lämpligt. Jag har ingen anledning att tro något annat.
Däremot får jag olika budskap från olika säljare kring framledningstemperaturen, de som säljer pumpar som klarar 70/75 grader säger att dessa är gjorda för sådana här gamla hus som haft ved- eller oljepanna som gett högre temperatur i radiatorerna. De som säljer pumpar som ger max 60 grader säger att det finns ingen anledning att gå högre och därmed skulle jag spara lite pengar om jag nöjer mig med det.
Det viktigaste är att värmepumpslösningen blir så bra som möjligt för mitt hus med de förutsättningar jag beskrivit. Även om det skulle kosta några kr mer.
Så min enkla fråga var om max framledningstemperatur är en viktig parameter för vårt hus med de förutsättningar jag beskrivit, när jag nu väljer en ny pump.
Svaret är ju verkligen ”det beror på”. Vårt hus är från 1930-talet och inte nämnvärt tilläggsisolerat. Framledningen från bergvärmen varierar med utetemperaturen eftersom den styrs av huskurvan. Som mest orkar vår bergvärmepump hålla igång ca 44 grader innan den drar igång eltillskott. Då är det ca -11 grader ute. Just nu när det är ett par plusgrader ute är börvärdet 34 grader. 55 graders framledningstemperatur har jag aldrig ens sett, det är bara varmvattnet som värms så högt.
En del radiatorer är gamla sektionsradiatorer, andra har bytts i samband med installation av bergvärmen. De gamla sektionsradiatorerna funkar riktigt bra. Det fanns ett par panelradiatorer som funkade uselt, dem har vi bytt ut. Vi har tvårörsystem, jag vet inte vilken skillnad det gör.
En del radiatorer är gamla sektionsradiatorer, andra har bytts i samband med installation av bergvärmen. De gamla sektionsradiatorerna funkar riktigt bra. Det fanns ett par panelradiatorer som funkade uselt, dem har vi bytt ut. Vi har tvårörsystem, jag vet inte vilken skillnad det gör.