51 622 läst · 136 svar
52k läst
136 svar
Hur veta elcentral OK/blåst av företag?
Produkter som monteras i dessa sk normkapslingar har exakt samma storlek. Det som kan skilja är bredden på produkten men då är den dubbelt eller tredubbelt så stor osv.
Sedan kan det skilja lite på utseendet på ex. återställningsarmen.
Spontant låter det som man har bytt en del grejor i onödan.
Sedan kan det skilja lite på utseendet på ex. återställningsarmen.
Spontant låter det som man har bytt en del grejor i onödan.
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Fast många i den här branschen rider nog lite på att arga snickaren står och skriker "livsfarligt" över gamla centraler så många föreslår nog byte bara för att nåt är gammalt och man tjänar ju såklart mer pengar på att montera upp nåt nytt.
Är ju lika i alla branscher förvisso. Var och vartannat serviceprotokoll på bilar innehåller ju saker som är rent felaktiga men som ingen kollar upp eller ifrågasätter. Den som inget vet litar ju på företaget såklart.
Är ju lika i alla branscher förvisso. Var och vartannat serviceprotokoll på bilar innehåller ju saker som är rent felaktiga men som ingen kollar upp eller ifrågasätter. Den som inget vet litar ju på företaget såklart.
Ja och har man ingen koll är man ju helt utlämnad.S Stefan1972 skrev:Fast många i den här branschen rider nog lite på att arga snickaren står och skriker "livsfarligt" över gamla centraler så många föreslår nog byte bara för att nåt är gammalt och man tjänar ju såklart mer pengar på att montera upp nåt nytt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 425 inlägg
Därför är det bra att du postar på detta forum då det här finns en objektiv syn.
I det område där jag bor så har vi saker från sent 1980-tal. Dessa säkringar håller på att fallera (åt rätt håll). Vissa säkringar är mycket känsliga och en del går inte att få upp. Så om man anlitar någon för ett fel på JFB och har säkringar som är relativt gamla så anser jag att det är helt rätt att byta allt då inställningskostnaden är signifikant. Men om detta var fallet för denna anläggning är svårt att säga nu men oavsett så vid ett fel så bör man se över om man inte skall göra lite mer som kanske kan fela i närtid.
Hur kan du via byggahus ens ifrågasätta byte av automatsäkringar.Bo.Siltberg skrev:Det finns absolut fog för att byta en gammal JFB, dels för att den kanske inte fungerar längre och dels för att den inte är lika tålig mot dagens elektronikprodukter. Även gamla dvärgbrytare kan tappa lite av sina egenskaper, men annars ser jag inget skäl till att byta dem. Det är dock en relativt liten kostnad, under 500 kr. Men bytte han kapslingen också? Du råkar inte ha en bild på din gamla elcentral?
10000 är väl va de kostar idag och kanske va klåpigt från början.
Sluta med välgörehetsinställningen o börja lita på yrkesfolk.
B Annisn skrev:Ja, han verkar inte ha gjort några andra kopplingar annat än att byta elcentralen vad jag vet. På kvittot framgår ingen felsökningsavgift etc bara "arbete". Så mig veterligen inget fel. Där kan man ju diskutera ev blåsning om det kanske hade räckt med ny JFB och inte helt ny elcentral. Han sa dock att den var mycket gammal. Jag vet inte om förra ägarna ens testat den under sina 10 + år. Den såg rätt skitig o gammal ut faktiskt. Han gissade på 80-tal men jag tror lite senare.
Nu är det betalt i alla fall o priset är mitt minsta bekymmer. Framförallt är jag orolig att något är fel eller att jag missat o kolla något. Företaget finns registrerat på Elsäkerhetsverket, han verkade veta vad han pysslade med o jag har ett kvitto om än kladdigt.
Men.. pratade inte elektrikern med dig? Ringde han inte och sa att han var klar, hur det gick? Det gör alltid jag om nu ägaren/beställaren inte är där vid tillfället jag är klar. Trodde jag alla gjorde
Moderator
· Stockholm
· 52 378 inlägg
Njaaa. Om det stämmer med 3h på plats, och en lägenhetscentral, som visserligen kan vara jättestor, men mer troligt, max 10 säkringar. Då är 10 000 rätt rejält betalt. Det var ju bara montering av nya säkringar, jfb och en huvudbrytare. Och troligen en fasskena. Material för typ 2-3000.V Villaägarenr1 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 425 inlägg
Jag ser att du fått en dålig start på forumet. Försök ha en lite mer ödmjuk och respektfull hållning till dina medskribenter så blir det ett trevligare klimat.V Villaägarenr1 skrev:
Nu granskat det så kallade kvittot närmare. Jordfelsbrytare 1500:-, materialkostnad m.m. är vad mitt otränade öga kan se rimliga avgifter. Självklart också arbetskostnad.
Undrar däremot över huvudbrytare, pris 2400:- den klart dyraste punkten. Rimligt pris?
Undrar däremot över huvudbrytare, pris 2400:- den klart dyraste punkten. Rimligt pris?
https://www.elbutik.se/product.html/huvudbrytare-hager
194kr för huvudbrytare
https://www.elbutik.se/product.html/hager-jordfelsbrytare-typ-a
Ca 500kr för jfb
194kr för huvudbrytare
https://www.elbutik.se/product.html/hager-jordfelsbrytare-typ-a
Ca 500kr för jfb
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Ja eller så ta in priser från ett par olika så man kan jämföra. En lägenhetscentral med ett antal givna funktioner borde de flesta kunna ge ett ca pris på utan att räkna varenda klamma.B Annisn skrev:
Dyr huvudbrutare i slutändan ja men tänk hellre totalpris. Är det acceptabelt så tänk inte enskilda delar. En annan firma kanske hade hamnat på samma slutsumma men debiterat dubbelt med timmar istället och normalt prissatta delar.