B
Hej!

Köpte bostadsrätt och visade sig att JFB inte löser ut vid test

Kollade upp elföretag o läste lite omdömen. Anlitade en kille som kom hem, konstaterade att elcentralen (?) inte funkade o behövde bytas. Såg ut att vara automatsäkringar med några år på nacken, 90-tal kanske?

3 timmars arbete, han grejade med lite kablar och kostnaden blev ca 10 k efter ROT. Nu sitter där en ny elcentral med alla säkringar nya vad jag kan se. 1 JFB och en huvudsäkring. JFB löser ut vid test. Handskrivet, dock svårtytt kvitto på inhandlat material.

Hur ska man veta att detta är reko gjort? Skulle jag bett att få någon dokumentation? Ska jag ta hit en annan elektriker som kan kolla att det ser bra ut? Känner mig tveksam då notan känns rejält saltad o enda dokumenationen är en handskriven lapp..

• Gilla
henkebugget
  • Laddar…

Bästa svaret

Utgår från att arbetet utfördes av ett auktoriserat elföretag, du ska då ej behöva göra några extra kontroller.

Om priset kan det skrivas hur mycket som helst. Vad kom ni överens om innan arbetet påbörjades?
Nämndes inte pris/kostnad innan du beställde arbetet.

Dokumentation för en elcentral brukar bara utgöras av en förteckning eller uppmärkning av säkringarna.
Kvittot kan du spara som ett bevis på att grejorna är gjorda av ett företag.

• Gilla
guggen och 12 till
  • Laddar…
ClasseClas
Räkna med 5k i arbetstid + restid (efter ROT) + 5k i material. Möjligtvis högre andel material i ditt fall.

I min värld så kostar en elektriker eller en rörmokare minimum 5k före ROT även om det är bara är fråga om att byta ett uttag eller en strömbrytare. Undantaget är Clas Fixare som debiterar fastpris på oftast enklare typer av arbeten, el och VVS. De debiterar alltid en minimiavgift dock inte 5k.

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 9 till
  • Laddar…
Tyckte inte det lät så farligt med ny central, felsökning samt lösning.

• Gilla
guggen och 11 till
  • Laddar…
B
Tack för era svar! Då lutar jag mig tilllbaka :cool:

• Gilla
lasse 52 och 2 till
  • Laddar…
B
E etompau skrev:
Utgår från att arbetet utfördes av ett auktoriserat elföretag, du ska då ej behöva göra några extra kontroller.

Om priset kan det skrivas hur mycket som helst. Vad kom ni överens om innan arbetet påbörjades?
Nämndes inte pris/kostnad innan du beställde arbetet.

Dokumentation för en elcentral brukar bara utgöras av en förteckning eller uppmärkning av säkringarna.
Kvittot kan du spara som ett bevis på att grejorna är gjorda av ett företag.
Fick prisförslag (ej fast). Initialt sa man 6k, på notan landade dock ca 10k. Absolut att materialet kostar, men kvittot är så kladdigt att det är svårt att förstå vad som faktiskt är köpt.

Har läst att kostnaden kunde landa nånstans här men trodde det var överkant. Ingen av er verkar reagera så då är det nog rimligt.

Företaget kollade jag upp hos Elsäkerhetsverket.

Jag är nyfiken på vad för "fel" han hittade på elcentralen så att den var tvungen att bytas.

• Gilla
Abougharib och 30 till
  • Laddar…
B Annisn skrev:
Fick prisförslag (ej fast). Initialt sa man 6k, på notan landade dock ca 10k. Absolut att materialet kostar, men kvittot är så kladdigt att det är svårt att förstå vad som faktiskt är köpt.

Har läst att kostnaden kunde landa nånstans här men trodde det var överkant. Ingen av er verkar reagera så då är det nog rimligt.

Företaget kollade jag upp hos Elsäkerhetsverket.
Konsumenttjänstlagen säger så här ang prisuppgift till dig som beställare:

Om företaget har lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det slutliga priset inte överskrida det ungefärliga priset med mer än 15 procent.

Företaget har rätt till pristillägg om det har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har blivit dyrare på grund av omständigheter som beror på dig. Grundregeln är dock att företaget alltid ska samråda med dig innan tilläggsarbeten görs.

Du har rätt att få en specificerad räkning som gör det möjligt för dig att bedöma arbetets slag och omfattning. Om priset inte är fast ska det vara tydligt hur priset har räknats fram.

• Gilla
Vrångafälla och 2 till
  • Laddar…
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag är nyfiken på vad för "fel" han hittade på elcentralen så att den var tvungen att bytas.
Ja, han verkar inte ha gjort några andra kopplingar annat än att byta elcentralen vad jag vet. På kvittot framgår ingen felsökningsavgift etc bara "arbete". Så mig veterligen inget fel. Där kan man ju diskutera ev blåsning om det kanske hade räckt med ny JFB och inte helt ny elcentral. Han sa dock att den var mycket gammal. Jag vet inte om förra ägarna ens testat den under sina 10 + år. Den såg rätt skitig o gammal ut faktiskt. Han gissade på 80-tal men jag tror lite senare.

Nu är det betalt i alla fall o priset är mitt minsta bekymmer. Framförallt är jag orolig att något är fel eller att jag missat o kolla något. Företaget finns registrerat på Elsäkerhetsverket, han verkade veta vad han pysslade med o jag har ett kvitto om än kladdigt.

• Gilla
NICHOLAS J och 2 till
  • Laddar…
Det finns absolut fog för att byta en gammal JFB, dels för att den kanske inte fungerar längre och dels för att den inte är lika tålig mot dagens elektronikprodukter. Även gamla dvärgbrytare kan tappa lite av sina egenskaper, men annars ser jag inget skäl till att byta dem. Det är dock en relativt liten kostnad, under 500 kr. Men bytte han kapslingen också? Du råkar inte ha en bild på din gamla elcentral?

• Gilla
Grumsgrums och 3 till
  • Laddar…
B
Det finns absolut fog för att byta en gammal JFB, dels för att den kanske inte fungerar längre och dels för att den inte är lika tålig mot dagens elektronikprodukter. Även gamla dvärgbrytare kan tappa lite av sina egenskaper, men annars ser jag inget skäl till att byta dem. Det är dock en relativt liten kostnad, under 500 kr. Men bytte han kapslingen också? Du råkar inte ha en bild på din gamla elcentral?
Tyvärr ingen gammal bild. Vad menas med kapslingen? Själva lådan? Den är inte bytt, däremot ser jag att huvudbrytaren, JFB och alla små brytare är nya. Han konstaterade även (vilket vi också noterat) att säkringarnas märkning inte stämde och skulle upprätta en ny lista.

På "plåtlådan" står ABB, på dom nya säkringarna Hager.

• Gilla
ErkPes
  • Laddar…
B
Rätt säker på att nu är dvärgbrytare. Innan var det automatsäkringar men lite större och grövre modell än vad som är nu. Men vad vet jag.

Dvärgbrytare och automatsäkring är olika ord för samma sak ;)

• Gilla
Ulric och 5 till
  • Laddar…
B
Kanske är vanliga automatsäkringar?

• Rad med elektriska automatsäkringar i elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
E elmont skrev:
Dvärgbrytare och automatsäkring är olika ord för samma sak ;)
Tycker dom ser mindre ut nu

• Gilla
Pierre87 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.