Fast som sagt. Detta med att mäklaren måste ge dig en lista, ökar ju bara tillförlitigheten marginellt. Namnen på listan kan vara hur falska som helst. Detta innebär bara att mäklaren måste lägga liite mer arbete på att snygga till en ev. falsk budgivning.

Den stora faran för mäklare/säljare, med att förfalska bud, ligger i att om den falske budgivaren råkar vinna budgivningen så blir det strul Risken är stor att övriga spekulanter drar öronen åt sig, och att hela försäljningen misslyckas, eller blir utdragen. Och att försäljningen blir utdragen är det sämsta möjliga utfallet för mäklaren. Mäklaren vill ha en snabb affär med minimalt med strul. Så han kan koncentrera sig på att få in nästa objekt för försäljning.

• Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Namnen på listan kan vara hur falska som helst.
Man får ju så klart som köpare kontakta budgivarna på listan och kolla, annars vet man ju inte...

• Gilla
Chast18
  • Laddar…
BirgitS
Jag skulle säga att den stora faran för mäklaren är att om hen blir påkommen är det stor risk för att licensen försvinner.

• Gilla
Marcus0321 och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Tittar man på hemnet och filtrerar man på tomt som är under budgivning, då finns det egentligen inga tomter som har bud utöver utgångspriset, så det finns kanske inte många tomter tillgängliga, men det är absolut köparens marknad.
Det som ligger ute på Hemnet är det som inte blivit sålt på förhand, dvs andrasorteringen. Mäklarna har långa listor av potentiella köpare. Priserna är även de missvisande då utgångsbud många gånger är bra mycket mer än vad tidigare tomter gått för i området då en tomt i regel inte är bråttom att bli av med utan man väntar in rätt tillfälle/köpare.

Extremt högt tryck på tomter i storstadsområdena, skulle definitivt påstå att det är säljarens marknad.

Här är prisuppgången i vårt område, ingen av de senaste två tomterna nådde utgångspris, men ser man till vad liknande tomter gick för tidigare så är det inte så orimligt.

Skärmdump som visar prisuppgång på tomter i ett område, listan från en bostadssajt med datum och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Chast18
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle säga att den stora faran för mäklaren är att om hen blir påkommen är det stor risk för att licensen försvinner.
Hmm.. och det hade ju inte varit särskilt klipskt att ta den risken för att sälja en tomt i vanligt villaområde.

harry73
Jag tror att den andra spekulanten också tror att det finns en fake budgivare. Fanns inga bud eftervisningen och när de äntligen hittar hus och lån hittar mäklaren på en annan budgivare som lägger sig lite över deras bud.

Klart att de kallar mäklarens bluff och vägrar höja sitt bud :rofl:

• Gilla
  • Haha
Michael Meier och 13 till
  • Laddar…
Haha, intressant synvinkel!

C Chast18 skrev:
Vi spanade in en tomt att bygga på som vi tyckte var tillräckligt bra. Inte drömtomten, men helt okej. Eftersom vi inte var superintresserade avvaktade tills visningen varit och fick då veta av mäklaren att en annan familj var intresserad. Det tog dem lite tid att få allt klart med husleverantör och bank, vi la inget bud för vi tänkte att hoppar de av kanske vi kan få tomten under utgångspris. Några veckor gick, slutligen hör mäklarn av sig att den andra intressenten har lagt ett bud på det begärda priset. Där föll planen att lägga ett bud under utgångspris tänkte vi och la ett lite högre bud, med tanken att de säkert bjuder över igen och då får det vara.

Mäklaren ringde idag och sa att den andra familjen går inte högre än utgångspris och säljaren vill sälja till oss.

Hur kan vi veta att den andra familjen existerade? Kan mäklaren bara hitta på att de lagt ett bud för att få oss att lägga ett bud? Kan vi kolla detta på nåt sätt innan kontrakt? Detta är i Stor-Göteborg där det ändå är lite brist på tomter..
Det kan definitivt vara så att mäklaren lagt ett bud. Inte förrän man har skrivit kontrakt brukar man få budlistan och då kan ni kolla på namn och nummer. Men om det är mäklaren som lagt ett bud så har de säkerligen använt ett fejknamn, vilket inte är olagligt.
Det finns bara ett enda fall i Sverige där ett sånt fall faktiskt har gått vidare pga att de erkände. Så ni kan nog ingenting göra tyvärr.

C Chast18 skrev:
Vi spanade in en tomt att bygga på som vi tyckte var tillräckligt bra. Inte drömtomten, men helt okej. Eftersom vi inte var superintresserade avvaktade tills visningen varit och fick då veta av mäklaren att en annan familj var intresserad. Det tog dem lite tid att få allt klart med husleverantör och bank, vi la inget bud för vi tänkte att hoppar de av kanske vi kan få tomten under utgångspris. Några veckor gick, slutligen hör mäklarn av sig att den andra intressenten har lagt ett bud på det begärda priset. Där föll planen att lägga ett bud under utgångspris tänkte vi och la ett lite högre bud, med tanken att de säkert bjuder över igen och då får det vara.

Mäklaren ringde idag och sa att den andra familjen går inte högre än utgångspris och säljaren vill sälja till oss.

Hur kan vi veta att den andra familjen existerade? Kan mäklaren bara hitta på att de lagt ett bud för att få oss att lägga ett bud? Kan vi kolla detta på nåt sätt innan kontrakt? Detta är i Stor-Göteborg där det ändå är lite brist på tomter..
Skippa det där. Det var inte drömtomten för er och det kommer fler.
Jag tycker öppen budgivning är det enda schyssta. De dolda tänker jag alltid ”underbud” om. Mitt tips är att skippa detta och vänta på drömtomten.
Lycka till!

• Gilla
Crippman och 1 till
  • Laddar…
Ett sett kan ju vara att säga att ni har problem med banken och inte vet om ni kan låna så mycket pengar.
Sen kan ni ju se hur mäklaren reagerar på de, fast de är ju väldigt stor risk att ni förlorar tomten då...

I slut ändan får ni ju tänka om ni tycker att tomten är värd de priset och om ni verkligen vill ha den. Om man bara mesar och snålar hela tiden så blir de väldigt svårt att få de man vill ha!

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Skippa det där. Det var inte drömtomten för er och det kommer fler.
Jag tycker öppen budgivning är det enda schyssta. De dolda tänker jag alltid ”underbud” om. Mitt tips är att skippa detta och vänta på drömtomten.
Lycka till!
Iofs, sänk ditt bud till max utgångspriset om ni ändå skulle stå ut med tomten även om drömtomten dyker upp imorgon

BirgitS BirgitS skrev:
Sannolikheten att bli påkommen är väl ungefär lika stor som att mäklaren vinner 30 miljoner på lotteri.

Fejkbud är nästintill idiotsäkert för både säljare och mäklare tyvärr, och det finns inget sätt att kolla.

TIll TS: Du kan ju alltid säga typ "Nej men vad trevligt att dom vill sälja till oss, men vi har tittat på lite andra tomter och känner att vi nog inte vill ge mer än 1.2 ändå som det är just nu.."

Antingen fanns den andra köparen och står vid sitt bud, och säljaren säljer
Eller så finns inte den andra köparen och då kommer du atagligen att få köpa
Eller så finns den andra köparen men är några strulpellar, och då kanske du får köpa ändå.

Visst det är ett spel, men om tomten ändå inte var den perfekta tomten så kanske du kan ta risken.

Jag fick huset jag bor i flera 100k billigare genom att syna den andra budgivaren, nu tror jag iofs att den budgivaren fanns, men dom kunde inte få fram pengar.. så..

• Gilla
vincentt och 2 till
  • Laddar…
C Chast18 skrev:

Kul att som fastighetsmäklare sitta och läsa sånna här trådar ibland. Speciellt höra vad folk har för tankar vad man gör och inte gör som mäklare.

I ditt fall tycker jag inte alls något verkar särskilt konstigt. Förmedlar man nyproduktion/tomter så har man nästan alltid ett riktigt lågt arvode. Att mäklaren skulle plocka in en bulvan för att få upp budgivningen med 50 000kr känns väldigt osannolikt. (Då det på dennes egen lön kanske bara blir nån tusenlapp mer). Att bryta mot fastighetsmäklarlagen och riskera sin licens för detta.. njaa.. är det en seriös mäklarbyrå så behöver du nog inte oroa dig.

Jag tycker också du ska yttra din oro för mäklaren i fråga. Säg vad du känner och tycker och lyssna på vad hen säger. Budgivningsförteckning får du ut vid kontraktet alt. Tillträdet så först då kan man ringa den andra budgivaren och kontrollera.

Men hursomhelst så är det viktigt som köpare att man tänker igenom ”Är jag verkligen villig att betala detta” är man tveksam eller osäker = leta vidare. Är du villig? Kör på!

• Gilla
jocke31 och 10 till
  • Laddar…
D dempa- skrev:
Kul att som fastighetsmäklare sitta och läsa sånna här trådar ibland. Speciellt höra vad folk har för tankar vad man gör och inte gör som mäklare.

I ditt fall tycker jag inte alls något verkar särskilt konstigt. Förmedlar man nyproduktion/tomter så har man nästan alltid ett riktigt lågt arvode. Att mäklaren skulle plocka in en bulvan för att få upp budgivningen med 50 000kr känns väldigt osannolikt. (Då det på dennes egen lön kanske bara blir nån tusenlapp mer). Att bryta mot fastighetsmäklarlagen och riskera sin licens för detta.. njaa.. är det en seriös mäklarbyrå så behöver du nog inte oroa dig.

Jag tycker också du ska yttra din oro för mäklaren i fråga. Säg vad du känner och tycker och lyssna på vad hen säger. Budgivningsförteckning får du ut vid kontraktet alt. Tillträdet så först då kan man ringa den andra budgivaren och kontrollera.

Men hursomhelst så är det viktigt som köpare att man tänker igenom ”Är jag verkligen villig att betala detta” är man tveksam eller osäker = leta vidare. Är du villig? Kör på!
Off t: Varför vill säljare tillämpa dold budgivning, enligt dig?

Igen Igen skrev:
Off t: Varför vill säljare tillämpa dold budgivning, enligt dig?
Bra fråga egentligen. Oftast är nog ändå att man som säljare inte vill att grannar och vänner ska veta..

Oftast lyssnar man på deras önskemål, men personligen försöker jag alltid berätta för en säljare att alla bud registreras i en budförteckning och om någon granne eller vän är så pass nyfiken så ringer dom och frågar vad högsta budet ligger på så får dom reda på det ändå. Då brukar dom flesta vilja köra med synlig budgivning ändå :D

I TS fall så tror jag dock att mäklaren ej valt att ”starta” någon synlig budgivning på nätet. Detta troligtvis för att hen bara hade två intressenter. Varav den ena endast var villig att lägga utgångspriset

• Gilla
Karl.s och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.