Har precis köpt en sommarstuga och i hallen sitter det en gammal strömbrytare med dubbla knappar. Typ 60-tals modell med små självlysande knappar.
Tyvärr är den ena "knappen" trasig och är fast i off-läge.
Så jag har med andra ord ingen aning om var den knappen går.
Hur vet jag vilken typ av brytare det är.. kron eller 2-pol, kan jag ta reda på det på ngt enkelt sätt?
Även om jag inte gör jobbet själv behöver jag handla hem brytaren.
 
99% kronbrytare
 
Mikael_L
På äldre brytare finns det ofta en siffra som talar om vilken sorts brytare det är.
(Nu har jag inte sifferbeteckningarna i huvudet, men någon annan har säkert.)

Annars ser man troligen vad det är för slags brytare om man får se hur det är kopplat och/eller ett schema bakom brytaren.
 
ser han inte det på antalet trådar annars? tre st troligen en kron. =) sen hallen vid ytterdörr så är de väl troligen taklampa och kanske ytterlampa eller vägglampa nånstans? går ju troligen knapparna till varsin. så håller med på kron. =)
 
Det är i alla fall ingen tvåpolig för dom har bara en tryckknapp.
 
Kontakten sitter i hallen i anslutning till vrummet.
Så den fungerande knappen slår på taklampan i vrummet.
Fritt från minnet är det två vita kablar och en grön.
Tack för att ni tar er tid att hjälpa till!
 
Med tre trådar är det i stort bara kron- och trappbrytare att välja på, som sagt troligast kron. Och den gamla märkningen Mikael nämnde är då 5-kron eller 6-trapp det kan du ju titta efter.
 
Mikael_L
Var hittar man en tabell med sifferbeteckningarna?
Jag försökte googla fram nåt, men gick bet ... :confused:
 
01 enpolig "vanlig" brytare
02 2-pol
03 3-pol? (osäker)
05 kron
06 trapp
07 kors
6+6 dubbeltrapp
1+1+1 trippelbrytare, kron med tre vippor

De vanligaste som jag kommer ihåg på raken. Sen har tillverkarna lite egna varianter.
01 har utgått hos en del tillverkare, man tar en 06 istället.
Gräver man lite på tillverkarnas hemsidor brukar man kunna hitta dessa beteckningar, nån gammal uv kan säkert fylla i lite också.
 
Redigerat:
Ja, 3 är trepolig enligt den märkningen. Mest saknar jag "hotellomkopplare" i din tabell. :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har tillbringat otaliga nätter på hotell men en hotellomkopplare har jag aldrig kommit i kontakt med, vad jag vet?
 
Då ska jag spana in märkningen när jag åker ut imorrn :)
 
Det är den saknade typ 4 i listan. De sattes säkert inte in sen åtminstone tidigt 50-tal, jag har ett par ex i samlingen men de kommer från en vårdinrättning.
 
Hittade ett schema och tja, en omkopplare? Varför, och varifrån kommer "hotell"?
 
snav skrev:
Kontakten sitter i hallen i anslutning till vrummet.
Så den fungerande knappen slår på taklampan i vrummet.
Fritt från minnet är det två vita kablar och en grön.
Tack för att ni tar er tid att hjälpa till!
Jag gissar på att det är en kronbrytare, där båda kablarna går till samma ställe i taket. Det var vanligt förr, när dimmers inte fanns. Då kunde man koppla in en taklampa med dubbla kretsar, så man kunde tända en krets i taget. Lite som hel- och halvljus.
Senare kan någon ha använt bara den ena tråden, eftersom dagens lampor sällan har två kretsar. Brytaren behöver alltså inte vara trasig, den andra tråden kanske finns i taket men är inte kopplad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.