2+1 enpolig och tvåpolig (två vippor)
 
tommib
Vad är en hotellomkopplare? Är det en sån kortbrytare? Eller är det något annat.
Ursäkta trådkapningen men jag blir nyfiken....
 
Ja, varför det heter/kallas för just hotellomkopplare vet jag inte, mer än att det kanske är av gammal hävd och var vanligt i hotellkorridorer kanske. Ren gissning, men själva kopplingen är i grunden en vanlig trapp där man placerar en korsomkopplare, Typ 4 i mitten, som är två växlande poler/knapp. Hittar ingen bra bild just nu tyvärr, men det gör att du kan ha fler än två brytare där du kan tända och släcka lampan på respektive brytare oberoende av den andra.

EDIT: Hittade en bra beskrivning här faktiskt: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer

/Johan Ch
 
Redigerat:
Se så fel man kan ha. Har jag fått lära mig helt fel en gång i tiden, men något skall man ju lära sig varje dag.

/Johan Ch
 
tommib
Jag fick inte ihop din beskrivning johanch, men jag hittade också tråden på fluxio. Intressant kopplare, är syften månne begränsning av uttagen last. Någon annan poäng med den kopplingen kan jag inte se. Eller ja, det skulle vara som markisbrytare/motorbrytare då men det brukar ju benämnas så.
 
Det beror säkert på att de är från tiden man betalade per lampa. Ena exemplaret jag har är från ett bygge 1918-22 och i det fallet ett lasarett där viss viktig belysning drevs av en ånggenerator med likströmsmaskin. Total effekt ganska begränsad och med den kopplingen kunde man välja om i varje lokal men inte omedvetet överlasta.

Att jag nämnde den var bara för att fylla glappet i Fotografens uppräkning av de gamla typkopplingarna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.