8 782 läst · 39 svar
9k läst
39 svar
Hur varmt vatten shuntar du ut för att värma huset
logger 20
Min sida
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1
Använder http://www.logger2020.se/thomasx skrev:
Min sida
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1
Dessutom kan den ha/har den en koppling som gör att man förvärmer varmvatten med returen ifrån primära värmekretsen vilket då kan sänka returen på fjv drastiskt.Demmpa skrev:Plattvärmeväxlare, fjärr-in uppe till vänster, värme-sek-ut uppe till höger, fjärr-ut nere till vänster, värme-sek-in nere till höger. Mao motströmsväxlare, värme-sek-ut kan bli nästan lika hög temp som fjärr-in, fjärr-ut blir alltid varmare än värme-sek-in.
Om det hade varit en medströmsväxlare så hade du tänkt rätt. En medströmsväxlare har sämre verkningsgrad än en motströmsväxlare.
Ursäkten godtagen, gör själv tankevurpor ibland.
På små fjärrvärmecentraler (för villor) har jag inte sätt det. Jag misstänker att det är alldeles för lite varmvattenförbrukning för att det ska vara lönande, och att det skulle märkas på tempen på fjärrvärmereturen är föga troligt. Det finns även risk för legionellatillväxt eftersom tempen på kall/varmvattnet i förvärmaren kommer ligga runt 25-35°C, vattnet står stilla mellan ca 23:00-05:00 och 06:30-16:30 i många villor.lat skrev:
Redigerat:
Injusterat enl den så kallade Kiruna-metoden?ichgary skrev:
Problemet med denna (åtminstone när vi talar flerfamiljs hus) var att flödet kunde bli så lågt i raddarna så att de raddar som satt i trapphus osv. kunde frysa. Lär väl inte vara nåt problem hemma i villan.
Kiruna hit eller dit! Jag minns ju att du inte är så förtjust i väl tilltagna värmesystem som faktiskt fungerar med låg returtemp och på så sätt ökar kapaciteten i ackumulatortankar.lat skrev:
Vid minus tjugofem shuntar jag ut 70 grader och får 25 i retur, ibland uppemot trettio, men det är inte så vanligt. Tvåvåningshus, 112m2 boy, vedpanna och tankar, så det är inga problem att få upp tempen. Cirkulationen i raddarna är så hårt strypt att vissa raddar ibland lägger av om några andra tar för mycket (har ej separata strypnibgar) men det är inget större problem för komforten. Acktankarna räcker betydligt längre nu.
Jag är förtjust i fungerande system, och gärna då att man utgått ifrån de förutsättningar som det är konstruerat efter, för enligt min erfarenhet så är INTE de flesta vvs-konstruktörer & rörisar idioter, utan de har faktiskt en aning om vad de håller på med! Vilket inte alla amatörer har.Jannez69 skrev:
Det är ju faktiskt så att förutsättningarna är olika beroende på bl.a värmekälla, när huset är byggt, var det är byggt och vad som var den ursprungliga värmekällan!?
Det du refererar till var mina inlägg kring min ack som har genomströmnings-vvb i toppen och där shunt-uttaget satt 1/3-del ned från toppen.
Kan meddela dig att sedan jag
-satt en el-vvb som slutvärmare
-flyttat shunt-uttaget till toppen på ack
så nyttjar jag nu så mycket jag kan av min ack, vilket är en skillnad som märks !
Detta trots max fram/retur temp ut på golvet på 35/30C vid -20C
Liknande trådar
-
För varmt varmvatten i kökskranen
Vatten & Avlopp -
Droppande/knäppande/slag ljud ifrån avloppet vid varmt vatten
Vatten & Avlopp -
Duschblandare ger inte tillräckligt varmt vatten
Badrum -
IVT luft/vatten, skickar ut värme även fast det är varmt
Värmepumpar -
Vattenburet element övre halvan varmt
Värme allmänt