Hur varmt är ditt vatten som shuntas ut för att värma huset

• Antal röster
    46
Skulle vara intressant att se hur varmt vatten som ni shuntar ut från panna / acc tank tll värme systemet i huset.

Visst alla hus kräver olika värden, men skulle ändock vara intressant att jämföra lite.

186 m2 boyta, 110 m2 biyta allt uppvärmt. Ena delen byggd 1906 andra delan av huset 1971 och jag shuntar ut mellan 35-40 grader nu när det ligger på cirka 5+ ute :)

Skalman65 skrev:
Skulle vara intressant att se hur varmt vatten som ni shuntar ut från panna / acc tank tll värme systemet i huset.

Visst alla hus kräver olika värden, men skulle ändock vara intressant att jämföra lite.
1100 kvm boyta samt 60 kvm källare uppvärmt.
Shuntar ut ca 40 grader nu när det är 5 grader ute.

Jag har satt styrningen till max 50, men när det är -30 får jag gå upp till 55 grader.
180m2 hus med delvis typ 10 cm spån i vägg och tak :thumbdown: men med stöddiga raddar.
Plus garage på 56m2. Eldar pellets.

Har ingen direkt koll på det där måste erkännas men var nere och tittade nu precis.
+5 ute, 23 inne, 2,5 plans 50-tals tegelvilla 75+75+50 i boyta isolerad med 13mm tretex på dom bästa ställena på entreplan, oisolerad källare som håller runt 18, 45-170 isolering på ovanvåningen blandat lite sådär lagom mellan spån, ull i olika former samt cellplast.
Shuntar ut 42 och får tebaks 38 just nu.
Fjärrvärme och betalar för förbrukad energi och har förstått att då är det OK med lite diff, rätt eller fel?
Vet inte om det är representativt över dagen eller om termostaterna öppnat/ stängt just nu.

Kanske heter 1,5 plans med källare när jag tänker efter.....

Redigerat:
hantverkare1 skrev:
1100 kvm boyta samt 60 kvm källare uppvärmt.
Shuntar ut ca 40 grader nu när det är 5 grader ute.
Det är till att bo stort det :)
Men varför så liten källare?

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Blindnit skrev:
Det är till att bo stort det :)
Men varför så liten källare?
Är man så bra som mig så har man så in i helsike med pengar så man kan köpa sig ett jättehus. Tyvärr tog pengarna slut när källaren skulle byggas så det blev bara en liten.

110 kvm ska det vara, om någon mot förmodan ej förstod det.

• Gilla
LeMick och 3 till
  • Laddar…
100+100 kvm, 1-plan med källare. +5° ute, 16-20° inne, framledning värmesystem 42°, retur värmesystem ca 25-30° uppskattar jag det till, framledningstemperatur fjärrvärme 70°, returtemp fjärrvärme 35°.

Betalar bara för förbrukad energi, ingen extra avgift om vi returnerar högt värmeinnehåll.

Normalt vill fjärrvärmebolagen ha tillbaka vattnet med så låg temperatur som möjligt.

Skalman65 skrev:

antar att du menar vid DUT

Får börja med att tack för att frågan ställs, jag har funderat på detta ett tag, jag tror att jag skickar ut ganska så låga temperaturer, men har aldrig kollat, så nu när frågan dök upp var jag ju tvungen att peta in en tempmätare på röret från shunten....
Skall kolla resultatet lite senare ikväll när jag kommit upp i bra temp i tankarna...

peternicklas
Plus 6 grader och kör ut mellan 29.5 och 30 grader till golvvärmen.

Nollgradigt Norrbotten, 22-28 ut till både golvvärme i boplanet samt radar i källaren som går på samma shunt med rumsgivare på boplanet.

4gr ute ikväll, 33gr ut i framledning, brine in 6gr från borran..

mvh

2 grader ute ca 100m2 1,5 plan med hel källare på ca 60 m2. Byggt 74 kör pellets. Framtemp 34 och 31 i retur. 1388939415144.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Termometern är en moddad Classe- termometer med två utegivare.. smidigt.

Edit: 20 inne och 14 i den oinredda källaren.

Redigerat:
Ludwig skrev:
2 grader ute ca 100m2 1,5 plan med hel källare på ca 60 m2. Byggt 74 kör pellets. Framtemp 34 och 31 i retur. [bild]

Termometern är en moddad Classe- termometer med två utegivare.. smidigt.

Edit: 20 inne och 14 i den oinredda källaren.
Lite lågt delta, kanske sänka hastigheten på CP lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.