Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
1100 kvm boyta samt 60 kvm källare uppvärmt.Skalman65 skrev:
Shuntar ut ca 40 grader nu när det är 5 grader ute.
Har ingen direkt koll på det där måste erkännas men var nere och tittade nu precis.
+5 ute, 23 inne, 2,5 plans 50-tals tegelvilla 75+75+50 i boyta isolerad med 13mm tretex på dom bästa ställena på entreplan, oisolerad källare som håller runt 18, 45-170 isolering på ovanvåningen blandat lite sådär lagom mellan spån, ull i olika former samt cellplast.
Shuntar ut 42 och får tebaks 38 just nu.
Fjärrvärme och betalar för förbrukad energi och har förstått att då är det OK med lite diff, rätt eller fel?
Vet inte om det är representativt över dagen eller om termostaterna öppnat/ stängt just nu.
Kanske heter 1,5 plans med källare när jag tänker efter.....
+5 ute, 23 inne, 2,5 plans 50-tals tegelvilla 75+75+50 i boyta isolerad med 13mm tretex på dom bästa ställena på entreplan, oisolerad källare som håller runt 18, 45-170 isolering på ovanvåningen blandat lite sådär lagom mellan spån, ull i olika former samt cellplast.
Shuntar ut 42 och får tebaks 38 just nu.
Fjärrvärme och betalar för förbrukad energi och har förstått att då är det OK med lite diff, rätt eller fel?
Vet inte om det är representativt över dagen eller om termostaterna öppnat/ stängt just nu.
Kanske heter 1,5 plans med källare när jag tänker efter.....
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Är man så bra som mig så har man så in i helsike med pengar så man kan köpa sig ett jättehus. Tyvärr tog pengarna slut när källaren skulle byggas så det blev bara en liten.Blindnit skrev:
110 kvm ska det vara, om någon mot förmodan ej förstod det.
100+100 kvm, 1-plan med källare. +5° ute, 16-20° inne, framledning värmesystem 42°, retur värmesystem ca 25-30° uppskattar jag det till, framledningstemperatur fjärrvärme 70°, returtemp fjärrvärme 35°.
Betalar bara för förbrukad energi, ingen extra avgift om vi returnerar högt värmeinnehåll.
Normalt vill fjärrvärmebolagen ha tillbaka vattnet med så låg temperatur som möjligt.
Betalar bara för förbrukad energi, ingen extra avgift om vi returnerar högt värmeinnehåll.
Normalt vill fjärrvärmebolagen ha tillbaka vattnet med så låg temperatur som möjligt.
Får börja med att tack för att frågan ställs, jag har funderat på detta ett tag, jag tror att jag skickar ut ganska så låga temperaturer, men har aldrig kollat, så nu när frågan dök upp var jag ju tvungen att peta in en tempmätare på röret från shunten....
Skall kolla resultatet lite senare ikväll när jag kommit upp i bra temp i tankarna...
Skall kolla resultatet lite senare ikväll när jag kommit upp i bra temp i tankarna...
2 grader ute ca 100m2 1,5 plan med hel källare på ca 60 m2. Byggt 74 kör pellets. Framtemp 34 och 31 i retur.
Termometern är en moddad Classe- termometer med två utegivare.. smidigt.
Edit: 20 inne och 14 i den oinredda källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termometern är en moddad Classe- termometer med två utegivare.. smidigt.
Edit: 20 inne och 14 i den oinredda källaren.
Redigerat:
Lite lågt delta, kanske sänka hastigheten på CP lite.Ludwig skrev: