Om värmepumpens elförbrukning ligger still har COP inte ändrats nämnvärt.
Vår har pendlat mellan 11500 och 12500 kWh under tretton år.
Samma erfarenhet som åtskilliga andra värmepumpare har.
Det finns ett annat forum där man kan läsa mer om detta.

I
Nu vet jag inte vad du har för hus Jehu. Men håller vi oss till genomsnittet, http://www.eon.se/privatkund/Energieffektivisering/energiradgivning/normal-elforbrukning/ så är det normalt med 20000kWh till värme och varmvatten, enligt EON. Skulle du ha en cop på 2 skulle det innebära en besparing på 10000kr/år, om vi antar taxan 1kr/kWh.
Att du betalat 40000 för en bergvärmeanläggning tror jag inte på. Inte ens om jag räknar att du har cop3maskin och kWhpriset 1,5kr blir payoff på 4 år rimlig. Förklaringen skulle kunna vara om du har ett jättehus eller ett väldigt dåligt isolerat hus.
Det är bara att gratulera om vp betalat sig på 4 år, men det måste vara långt ifrån normalfallet.

D
Jehu skrev:
Om värmepumpens elförbrukning ligger still har COP inte ändrats nämnvärt.
Det vet du inte efyersom du inte vet om vpns avgivna effekt har ändrats, då du inte mäter flödet. Tänk om smutsiga smutsfilter och smutsiga växlare gör att flödesmotståndet ökar så mindre vatten cirkulerar. Det märker du inte med din loggning och även om dina tempertirer inte förändras så har COP de facto minskat.

Du säger ju själv att din förbrukning varierar med ca 10%. svårt för dig att dra någon slutsats med tanke på varierande förbrukning och varierande temperaturer närmdu inte loggar avgiven värmeeffekt.

I
Måste väl vara säkrast att ta temp.diff (brine in & ut) x Liter/min x specifik värmekapacitet för att se vad vp lyfter, (energi kan inte bara försvinna, så taget används), och sen räkna cop mot förbrukad el.

D
Nä, bättre att ta det på vb didan, eftersom det är den energin som räknas som tillgodogjord. Vpn kan ju läcka värme ut i rummet också, men den energin brukar man inte räkna med i Cop.

I vårt fall var elpannan i princip slut. En slinga hade brunnit. Så jag hade under alla omständigheter fått skaffa en ny panna.

Jag har en kollega som haft bergvärme sedan 2001 eller om det vara 2002. De valde att byta värmepumpen för något år sedan. och blev då tvungna att samtidigt borra mer. Den nya pumpen var på samma effekt, men eftersom den har högre verkningsgrad så behövdes längre borrhål. Dvs. Om den förra pumpen tog 7kw från berget och levererade 12kw, så tog den nya 9kw från berget och levererar 12kw. Och de extra 2kw krävde längre borrhål.

Inte ett 'normalt hus'.
Sekelskifyesvilla 333 m2 vi behöver runt 50000 kWh per år.
Värmepumpen drar runt 12000 kWh/år.
Mer än betald på 4 år.
De flesta har förstås lägre förbrukning, och därmed lägre besparing. En normal payofftid 8-10 år.
Besparingen är toppen, den ökade komforten ännu bättre.
Vår totalförbrukning 20-21000 kWh/år.
Inga konstigheter.
Behöver inte vara loggningsfreak heller, räcker med att ha koll på plånboken och att vi har 20 grader inomhus.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.