Anna_H Anna_H skrev:
Men tänk om de ändrar sig och bara bygger ett trädäck med pergola istället?
Det är helt bygglovsfritt och får anläggas i tomtgräns.
Det har vi gjort och grannen är skitförbannad på att vi kan sitta där och stirra på dem när de sitter på sin altan.
Det är dock deras problem.
Absolut är det det, och då blir det bambu i tomtgränsen som ser till att de inte kan se in, vilket också medför skuggning av tomten precis där de sitter.

Om er tomt ligger öster om grannens så får ni kanske hoppas på att grannen inte läser denna tråden och skuggar ert nybyggda däck. Man kan också undra om ni valde att anlägga det just där med insyn mot grannen för att jävlas. Retorisk fråga.
 
T
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Man kan också undra om ni valde att anlägga det just där med insyn mot grannen för att jävlas. Retorisk fråga.
Du har verkligen inte förstått det där med hur mitt och ditt fungerar, va?
 
T tanaris skrev:
Du har verkligen inte förstått det där med hur mitt och ditt fungerar, va?
Med tanke på hur jag argumenterat i tråden kontra hur vissa andra argumenterat, så borde det stå kristallklart för en läskunnig att jag är ganska väl insatt i just det.
Men visst blir det lite obehagligt när en person som inte tycker som många vänder mängdens argument mot dem/dig.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Man kan också undra om ni valde att anlägga det just där med insyn mot grannen för att jävlas. Retorisk fråga.
Antagligen! Vem vill inte ha koll på grannen. Eller så kanske det ofta inte finns så många lämpliga platser på en normal villatomt, vad vet jag.
 
  • Gilla
Micke R. och 1 till
  • Laddar…
T
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Med tanke på hur jag argumenterat i tråden kontra hur vissa andra argumenterat, så borde det stå kristallklart för en läskunnig att jag är ganska väl insatt i just det.
Men visst blir det lite obehagligt när en person som inte tycker som många vänder mängdens argument mot dem/dig.
Det som är kristallklart är att du vill bestämma vad andra ska få göra på sina tomter, även när de har alla rättigheter på sin sida. Nästan så man vill kontakta din granne och upplysa dem om den här tråden. Då kan de ju dessutom få en del tips, som att söka bygglov.
 
T tanaris skrev:
Det som är kristallklart är att du vill bestämma vad andra ska få göra på sina tomter, även när de har alla rättigheter på sin sida. Nästan så man vill kontakta din granne och upplysa dem om den här tråden. Då kan de ju dessutom få en del tips, som att söka bygglov.
Så du menar att vi som inte vill ha insyn inte har rätt att på vår mark plantera växter som medför det vi önskar, men de som vill bygga skall kunna göra det eftersom de på något sätt har företräde att förverkliga sin önskan?
 
  • Gilla
andthe och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Antagligen! Vem vill inte ha koll på grannen. Eller så kanske det ofta inte finns så många lämpliga platser på en normal villatomt, vad vet jag.
Det är vanligare än man tror att grannar snokar. Läs bara tråden om byföreningen som promenerar runt och in på folks tomter och glor i fönster.
 
T
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Så du menar att vi som inte vill ha insyn inte har rätt att på vår mark plantera växter som medför det vi önskar, men de som vill bygga skall kunna göra det eftersom de på något sätt har företräde att förverkliga sin önskan?
Nej, det menar jag inte alls. Det är din tomt, du får plantera precis vad du vill. (Vad mig anbelangar, myndigheterna kan ha åsikter om vissa växter.)

Om grannarna skapar en gnälltråd sen ska jag tala om precis vad jag tycker i den också.
 
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Nej, det menar jag inte alls. Det är din tomt, du får plantera precis vad du vill. (Vad mig anbelangar, myndigheterna kan ha åsikter om vissa växter.)

Om grannarna skapar en gnälltråd sen ska jag tala om precis vad jag tycker i den också.
OK, då undrar jag varifrån ditt uttalande om att jag inte förstått ditt och mitt kom?
 
  • Gilla
Incoog
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Normalt sett har en tomt ingen prickmark.
Normalt sett har alla tomter inom detaljplansområde prickmark
 
  • Gilla
tompa_62
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Normalt sett har alla tomter inom detaljplansområde prickmark
Jag skulle nog också säga att det är vanligt (förmodligen även vanligast), men du har inte gjort din trovärdighet några tjänster när du dels skrivit att det gäller generellt samtidigt som frågan gäller mot en granne där det normalt inte är prickmark, dels exemplifierat med en bild på en fastighet bebyggd med fem–sjuvåningshus snarare än hur en normal villatomt kan se ut med prickmark, vilket är mer så här:
Detaljerad karta över en villatomt med höjdkoder och markanvändningsindikationer, avsedd för byggplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nykterist är jag också.
Förklaringen till att du uppleva som barsk:crysmile:
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Absolut är det det, och då blir det bambu i tomtgränsen som ser till att de inte kan se in, vilket också medför skuggning av tomten precis där de sitter.

Om er tomt ligger öster om grannens så får ni kanske hoppas på att grannen inte läser denna tråden och skuggar ert nybyggda däck. Man kan också undra om ni valde att anlägga det just där med insyn mot grannen för att jävlas. Retorisk fråga.
Grannen bor norr om oss. Väster om oss är det skogstomt, den grannen har 3000 kvm, vi har bara 600. Av det förstår du kanske att det finns en naturlig orsak att anlägga trädäcket ända ute i hörnet av tomten: Om vi låter 4,5 meter runt kanten av vår tomt vara fritt från något alls måste vi ha trädäcket mitt på vår lilla gräsmatta.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Grannen bor norr om oss. Väster om oss är det skogstomt, den grannen har 3000 kvm, vi har bara 600. Av det förstår du kanske att det finns en naturlig orsak att anlägga trädäcket ända ute i hörnet av tomten: Om vi låter 4,5 meter runt kanten av vår tomt vara fritt från något alls måste vi ha trädäcket mitt på vår lilla gräsmatta.
Jamen då finns det ju en lösning för dem som inte påverkar er ett skvatt. Win-win.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jamen då finns det ju en lösning för dem som inte påverkar er ett skvatt. Win-win.
Absolut. Det blev bara så fånigt när de blev upprörda över att vi utnyttjar hela vår tomt, de hade förväntat sig ett grannehörande för bygglovet som de kunde säga nej till. Att förvänta sig att ha full kontroll 4,5 meter utanför sin egen tomt är orimligt.

Vi har byggt däcket i linje med husväggen 30 cm från tomtgräns, samt en "landgång" med staket/räcke mellan övre trädäck och nedre trädäck ca 60 cm från tomtgräns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.