50 755 läst · 298 svar
51k läst
298 svar
Hur upplyser man på ett vänligt sätt?
Det har blivit allt vanligare med prickmark mellan grannar i nyplanerade villaområden, speciellt på ytor där baksida vetter mot baksida. Av vilken anledningen säger jag detta...jo jag sitter i samhällsbyggnadsnämnden.Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle nog också säga att det är vanligt (förmodligen även vanligast), men du har inte gjort din trovärdighet några tjänster när du dels skrivit att det gäller generellt samtidigt som frågan gäller mot en granne där det normalt inte är prickmark, dels exemplifierat med en bild på en fastighet bebyggd med fem–sjuvåningshus snarare än hur en normal villatomt kan se ut med prickmark, vilket är mer så här:
[bild]
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Jamen absolut. Man får ju lösa tex insyn på sin egen tomt.Anna_H skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Absolut kan det finnas sådana aspekter att beakta. Jag vill dock understryka att det är inte jag som vill bygga eller bygger innanför 4,5 meter från tomtgräns. Eftersom du citerade mitt inlägg. Jag är så långt det är möjligt emot att bygga innanför det området. Läs hela tråden så står det klart.T Tbr53 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Jag väntar på förklaring till ditt inlägg om att jag inte förstår "ditt och mitt". Om du inte har någon så hade det varit klädsamt med en form av ursäkt.T tanaris skrev:
Jag hade skickat denna länk till grannen:
- https://lmgtfy.app/?q=attefallshus+regler
- https://lmgtfy.app/?q=attefallshus+regler
Ja om du får nämnden att ta det som en smärre avvikelse, men det får inte placeras närmare än 4,5 meter till tomtgräns.Krille-72 skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ten/liten-avvikelse---prickmark-och-korsmark/
Ursäkta, jag visste inte att det fanns en bortre tidsgräns för svar här...Cancerman_777 skrev:
Du skrev "Man kan också undra om ni valde att anlägga det just där med insyn mot grannen för att jävlas. Retorisk fråga.", dvs du förutsätter att det är för att jävlas. Återigen vill du lägga dig vad andra gör på sina tomter.
Själv förutsätter jag att de flesta bygger sina altaner och uteplatser där det passar bäst, inte där det retar grannarna mest.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Nja. Det är du som antar. Jag skrev en retorisk fråga baserad på den input som presenterats. Du får gärna förklara kopplingen till hur det gör att jag inte förstår skillnaden på ditt och mitt. Jag har inte någonstans hävdat att "du får inte". Det är en retorisk fråga som jag dessutom härlett till en annan tråd om snokade grannar.T tanaris skrev:Ursäkta, jag visste inte att det fanns en bortre tidsgräns för svar här...
Du skrev "Man kan också undra om ni valde att anlägga det just där med insyn mot grannen för att jävlas. Retorisk fråga.", dvs du förutsätter att det är för att jävlas. Återigen vill du lägga dig vad andra gör på sina tomter.
Själv förutsätter jag att de flesta bygger sina altaner och uteplatser där det passar bäst, inte där det retar grannarna mest.
Bara för att det är bäst för dig innebär inte det att det är bäst eller ens bra för mig (om jag vore din granne) och tack och lov så har några generationer före oss tänkt längre än just "ditt och mitt" och satt gränser som tex 4,5 meter från tomtgräns. Så om du skall skylla på någon som då begränsar vad du anser är "din rätt", så får du skylla på dem som skapat propositioner a som ligger till grund för reglerna och lagarna. Jag är mest tacksam för dem, och har lärt mig sedan barnsben att man skall följa regler och inte vara så förbaskat egocentrisk.
Har du ens läst det du länkade till? Texterna handlar om exempel om bygglov ska beviljas eller ej.T Tbr53 skrev:
Här kan du läsa mer om attefallshus och när kommunen kan neka att bygga attefallshus.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...splikt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/
4,5 från tomtgräns gäller även för Atterfallare. Men enligt beslut för ett par dagar sen ska alla Attefallare vara bygglovspliktiga i fortsättningen om dom inreds för att fungera som bostad.Krille-72 skrev: