Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle nog också säga att det är vanligt (förmodligen även vanligast), men du har inte gjort din trovärdighet några tjänster när du dels skrivit att det gäller generellt samtidigt som frågan gäller mot en granne där det normalt inte är prickmark, dels exemplifierat med en bild på en fastighet bebyggd med fem–sjuvåningshus snarare än hur en normal villatomt kan se ut med prickmark, vilket är mer så här:
[bild]
Det har blivit allt vanligare med prickmark mellan grannar i nyplanerade villaområden, speciellt på ytor där baksida vetter mot baksida. Av vilken anledningen säger jag detta...jo jag sitter i samhällsbyggnadsnämnden.

Anna_H Anna_H skrev:
Absolut. Det blev bara så fånigt när de blev upprörda över att vi utnyttjar hela vår tomt, de hade förväntat sig ett grannehörande för bygglovet som de kunde säga nej till. Att förvänta sig att ha full kontroll 4,5 meter utanför sin egen tomt är orimligt.
Jamen absolut. Man får ju lösa tex insyn på sin egen tomt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jamen absolut. Man får ju lösa tex insyn på sin egen tomt.
Du kan bygga altan på punktprickad mark men det finns fler orsaker till att man lämnar mark fri från byggnation och det har med brandförsvar och sånt att göra

• Gilla
tompa_62
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Du kan bygga altan på punktprickad mark men det finns fler orsaker till att man lämnar mark fri från byggnation och det har med brandförsvar och sånt att göra
Du kan bygga attefallshus på prickad mark också

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Absolut kan det finnas sådana aspekter att beakta. Jag vill dock understryka att det är inte jag som vill bygga eller bygger innanför 4,5 meter från tomtgräns. Eftersom du citerade mitt inlägg. Jag är så långt det är möjligt emot att bygga innanför det området. Läs hela tråden så står det klart.

T tanaris skrev:
Nej, det menar jag inte alls. Det är din tomt, du får plantera precis vad du vill. (Vad mig anbelangar, myndigheterna kan ha åsikter om vissa växter.)

Om grannarna skapar en gnälltråd sen ska jag tala om precis vad jag tycker i den också.
Jag väntar på förklaring till ditt inlägg om att jag inte förstår "ditt och mitt". Om du inte har någon så hade det varit klädsamt med en form av ursäkt.

T
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag väntar på förklaring till ditt inlägg om att jag inte förstår "ditt och mitt". Om du inte har någon så hade det varit klädsamt med en form av ursäkt.
Ursäkta, jag visste inte att det fanns en bortre tidsgräns för svar här...

Du skrev "Man kan också undra om ni valde att anlägga det just där med insyn mot grannen för att jävlas. Retorisk fråga.", dvs du förutsätter att det är för att jävlas. Återigen vill du lägga dig vad andra gör på sina tomter.

Själv förutsätter jag att de flesta bygger sina altaner och uteplatser där det passar bäst, inte där det retar grannarna mest.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ursäkta, jag visste inte att det fanns en bortre tidsgräns för svar här...

Du skrev "Man kan också undra om ni valde att anlägga det just där med insyn mot grannen för att jävlas. Retorisk fråga.", dvs du förutsätter att det är för att jävlas. Återigen vill du lägga dig vad andra gör på sina tomter.

Själv förutsätter jag att de flesta bygger sina altaner och uteplatser där det passar bäst, inte där det retar grannarna mest.
Nja. Det är du som antar. Jag skrev en retorisk fråga baserad på den input som presenterats. Du får gärna förklara kopplingen till hur det gör att jag inte förstår skillnaden på ditt och mitt. Jag har inte någonstans hävdat att "du får inte". Det är en retorisk fråga som jag dessutom härlett till en annan tråd om snokade grannar.

Bara för att det är bäst för dig innebär inte det att det är bäst eller ens bra för mig (om jag vore din granne) och tack och lov så har några generationer före oss tänkt längre än just "ditt och mitt" och satt gränser som tex 4,5 meter från tomtgräns. Så om du skall skylla på någon som då begränsar vad du anser är "din rätt", så får du skylla på dem som skapat propositioner a som ligger till grund för reglerna och lagarna. Jag är mest tacksam för dem, och har lärt mig sedan barnsben att man skall följa regler och inte vara så förbaskat egocentrisk.

T Tbr53 skrev:
Ja om du får nämnden att ta det som en smärre avvikelse, men det får inte placeras närmare än 4,5 meter till tomtgräns.
[länk]
Har du ens läst det du länkade till? Texterna handlar om exempel om bygglov ska beviljas eller ej.

Här kan du läsa mer om attefallshus och när kommunen kan neka att bygga attefallshus.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...splikt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/

Krille-72 Krille-72 skrev:
Har du ens läst det du länkade till? Texterna handlar om exempel om bygglov ska beviljas eller ej.

Här kan du läsa mer om attefallshus och när kommunen kan neka att bygga attefallshus.

[länk]
4,5 från tomtgräns gäller även för Atterfallare. Men enligt beslut för ett par dagar sen ska alla Attefallare vara bygglovspliktiga i fortsättningen om dom inreds för att fungera som bostad.

T
T Tbr53 skrev:
4,5 från tomtgräns gäller även för Atterfallare. Men enligt beslut för ett par dagar sen ska alla Attefallare vara bygglovspliktiga i fortsättningen om dom inreds för att fungera som bostad.
Beslut? Källa?

T
T Tbr53 skrev:
[länk]
Jag ser inget om något beslut där. Det står om en utredning som ska ut på remiss och läggas fram som ett lagförslag nästa år.

• Gilla
crillux och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.