Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det känns som en extremt pressad förklaring för att slippa erkänna att man har fel.
Nej, han är bara sån. Gillar att påtala fel i andras resonemang utan att säga varför de är fel.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok. Det skrev du inte från början, men det ryms förstås i konceptet friggebod.
Det skrev han inte för det skulle ses som avundsjuka ett växthus kostar ju en del

Jag har väldigt många gånger sagt vad som är fel.
Att det inte går fram beror inte på att jag inte förklarat.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inget talar för att det är prickmark.
Normalt är all mark inom 4,5 m från tomtgräns inom detaljplan prickmark, undantag är mark mot granne där man kan bygga garage närmare varandra än 4,5m.

T Tbr53 skrev:
Normalt är all mark inom 4,5 m från tomtgräns inom detaljplan prickmark, undantag är mark mot granne där man kan bygga garage närmare varandra än 4,5m.
Jasså! Hur många detaljplaner har du sett med prickmark mellan grannarna menar du? :rofl:

T Tbr53 skrev:
Normalt skulle jag inte säga att det är, snarare onormalt.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har väldigt många gånger sagt vad som är fel.
Att det inte går fram beror inte på att jag inte förklarat.
Du kanske skulle vara tydligare och skriva ”bygglovsbefriat attefallshus eftersom det finns undantag där attefallshus kräver bygglov. (Men som inte sedan kallas för attefallshus).

Regelsystemet är snårigt. Det är konstruerat med bygglovsplikt som huvudregel. Sedan räknas en rad undantag upp från bygglovsplikten, till exempel för så kallade friggebodar och attefallshus. Därutöver finns undantag från undantagen. Då krävs alltid bygglov.

Så inga regler utan undantag som man brukar säga.

T
Den här tråden kryllar av felaktiga uppfattningar som framförs som om de vore kristallklara sanningar, kryddat med en hel del märkligt dragna slutsatser.

Fascinerande hur komplicerat det kan bli när man skapar regler som är avsedda att förenkla.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jasså! Hur många detaljplaner har du sett med prickmark mellan grannarna menar du? :rofl:
I detaljplanen märker
Detaljplanen reglerar mark som inte får bebyggas och även om man inte markerat på detaljplan pga av tydlighet i plankartan så finner du detta på din tomtkarta när du begär ut en nybyggnadskarta tex. Nästan alla plankartor har byggnadsbegränsningar inritade beroende på vilken sida mot granne du menar. När tomtgräns har gräns vid gata finns ofta ingen punktbegränsning därför att man ska kunna bygga garage bredvid varandra. Punktmarkering kan också införas i plan för att begränsa byggytan.
Ska illustrera med bild för dig hur hur punktmarkereing ser ut på detaljplanskarta.
Detaljplan_%C3%85rsta%C3%A4ng_2010.jpg

Samtalet med grannen är genomfört. De hade ingen koll och hade tänkt lägga det 2 meter från fastighetsgräns. När jag påtalade att det är 4,5 meter, så blev det lite tystare, lite fundersamt, lite tryckt. Inga hårda ord eller annat, så jag hoppas att allt gått bra. Nu vet de om måttet i alla fall och att jag inte är ok med närmare än så. Jag hoppas att de läser lite på egen hand nu så att de informerar sig. För mig är ärendet avslutat och jag vill tacka alla (även meningsmotståndare) för diskussion, tips, liknande historier, utvecklande och lärorika problematiseringar. Tusen tack :)

• Gilla
andthe och 23 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Den här tråden kryllar av felaktiga uppfattningar som framförs som om de vore kristallklara sanningar, kryddat med en hel del märkligt dragna slutsatser.

Fascinerande hur komplicerat det kan bli när man skapar regler som är avsedda att förenkla.
Tyvärr är PBL mycket svårtolkad idag då den förmodligen innehåller fler undantag från undantagen. Inte ens byggförvaltningarna vet ibland vilka regler som gäller ett sånt exempel är solpaneler som ska vara sk bygglovsfritt. Ta alltid och fråga hur det ser ut med ditt ärende eftersom bötesbeloppen är väldigt höga + att man riskerar att återställa.
https://www.skovde.se/globalassets/...olovligt-byggande/dyrt-att-bygga-utan-lov.pdf

Jag har prickmark på hela min uppfart, längs gränsen mot grannen...

H
Jag vet att det är för sent för tips men det bästa hade varit att ge grannarna länken till detta foruminlägg. Då hade de fått veta exakt hur du tänker och fungerar.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är visst irrelevant eftersom det inte har ett skapades dugg med placeringen av byggnationen att göra. Jag bryr mig inte om de så spraymålar insidan svart. Jag vill ändå inte ha växthuset på tomtgränsen. Insynen är grundargumentet, och jag har presenterat andra faktorer också. Så jo, det är OT. Läs startinlägget igen.
Men tänk om de ändrar sig och bara bygger ett trädäck med pergola istället?
Det är helt bygglovsfritt och får anläggas i tomtgräns.
Det har vi gjort och grannen är skitförbannad på att vi kan sitta där och stirra på dem när de sitter på sin altan.
Det är dock deras problem.

T Tbr53 skrev:
Normalt sett har en tomt ingen prickmark.

• Haha
ajonss32
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det har vi gjort och grannen är skitförbannad på att vi kan sitta där och stirra på dem när de sitter på sin altan. Det är dock deras problem.
Ilskna grannar är inget att ta lätt på. Man vet aldrig var det slutar. :cry:

https://www.byggahus.se/bitter-grannfejd-ledde-till-mord

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.