50 163 läst · 298 svar
50k läst
298 svar
Hur upplyser man på ett vänligt sätt?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
I Incoog skrev:Jag förstår inte hur det kan vara en kompromiss att du ska gå med på att sätta det 1m eller 2m från gränsen.
Är det 4.5m så är det det. Allt innanför är bara förlust för dig och bara vinst för dem. Det är inte så en kompromiss fungerar.
Visst att det är deras tomt osv men reglerna är ju där för allas trivsel. De som bryter mot reglerna bryter samtidigt mot trivseln och då får man räkna med att grannarna kan ha invändningar.
Eftersom att du säger att ni har god kontakt så utgår jag från att de inte gör det för att irritera dig, de känner säkert bara inte till reglerna och kanske inte ens har tänkt på att det kan vara något du irriterar dig över. När vi köpte vårt första hus så trodde vi också att vi skulle bo där i resten av våra liv och grannarna likaså, vad kan gå fel? haha
Det bästa är att bara snacka med dem direkt och säga att du helst ser en annan lösning då det kan vara fint med lite space. Inget illa menat och att du inte vill vara den som är den men det kan vara smart att välja en placering som man inte ångrar på senare om omständigheterna skulle förändras.
Så avslutar du med att säga att kanske ni känner redan efter detta samtal att ni helst inte vill vara så nära inpå mig alla skrattar gott och problemet är löst.
Men jag håller med andra, ta samtalet så fort som möjligt så att de inte hinner sätta igång så att säga.
Lycka till!
Jag instämmer till fullo! Mycket klokt och insiktsfullt inlägg och peppI Incoog skrev:Jag förstår inte hur det kan vara en kompromiss att du ska gå med på att sätta det 1m eller 2m från gränsen.
Är det 4.5m så är det det. Allt innanför är bara förlust för dig och bara vinst för dem. Det är inte så en kompromiss fungerar.
Visst att det är deras tomt osv men reglerna är ju där för allas trivsel. De som bryter mot reglerna bryter samtidigt mot trivseln och då får man räkna med att grannarna kan ha invändningar.
Eftersom att du säger att ni har god kontakt så utgår jag från att de inte gör det för att irritera dig, de känner säkert bara inte till reglerna och kanske inte ens har tänkt på att det kan vara något du irriterar dig över. När vi köpte vårt första hus så trodde vi också att vi skulle bo där i resten av våra liv och grannarna likaså, vad kan gå fel? haha
Det bästa är att bara snacka med dem direkt och säga att du helst ser en annan lösning då det kan vara fint med lite space. Inget illa menat och att du inte vill vara den som är den men det kan vara smart att välja en placering som man inte ångrar på senare om omständigheterna skulle förändras.
Så avslutar du med att säga att kanske ni känner redan efter detta samtal att ni helst inte vill vara så nära inpå mig alla skrattar gott och problemet är löst.
Men jag håller med andra, ta samtalet så fort som möjligt så att de inte hinner sätta igång så att säga.
Lycka till!
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Bygglovshandlaggaren och Boverket uttrycker sig absolut inte så. Läs sniglas skärmdump här ovan.1 16386 skrev:
"...för att du skall få bygga attefallshus et utan bygglov.". Med andra ord finns det attefallare som uppförts MED bygglov. Alltså ingår inte bygglovsfriheten i definitionen.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Följande kriterier måste vara uppfyllda för att en komplementbyggnad ska kunna uppföras utan bygglov:D Daniel 109 skrev:
- åtgärden ska göras utanför ett område med detaljplan
- komplementbyggnaden byggs utanför ett område med "sammanhållen bebyggelse där bygglov krävs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen"
- det ska finnas ett befintligt en-eller tvåbostadshus
- komplementbyggnaden ska inte dominera över bostadshuset
- komplementbyggnaden ska vara fristående
- den ska placeras i omedelbar närhet till en-eller tvåbostadshuset
- den ska placeras minst 4,5 meter från gräns
- att komplementbyggnaden inte kräver bygglov enligt de områdesbestämmelser som gäller för området
Lägg märke till att det står ”utan bygglov” i sniglas citat. Jag har inte fel. Du kan stoppa ett attefallsbygge utan bygglov. Men ett bygglov kan du inte stoppa. Du kan ha åsikter, men inget veto.Cancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Du läser som en höna galopperar. Läs sista meningen.D Daniel 109 skrev:
Vidare har jag ljudinspelning på en bygglovshandlaggaren som säger rakt ut att de INTE godkänner ett bygglov till ett attefallshus närmare än 4,5 meter till fastighetsgräns utan berörd grannes ok, så det lär aldrig bli ett bygglov om berörd granne säger nej. Däremot krävs det betydande besvär för berörd granne att förhindra bygglov för en friggebod med samma placering.
Vrid, vänd och slingra dig bäst du vill. Det du hävdade tidigare är fel. Punkt.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Så du hävdar att det inte finns attefallshus som är uppförda med bygglov och att Boverket uttrycker sig fel i sniglas skärmdump?1 16386 skrev:
1 16386 skrev:
Du har rätt. Per definition kan man säga att det inte längre blir en Attefallare när en Attefallare byggs med bygglov.D Daniel 109 skrev:
Hittade följande text som beskriver hur komplicerat det kan vara:
Om byggnaden hamnar närmare än 4,5 meter från tomtgränsen måste du ha
grannens tillåtelse – alternativt söka bygglov. Helst ska tillåtelsen vara skriftlig och godkänna både situationsplanen och fasadritningen, så att det inte finns några tveksamheter vid en eventuell tvist eller vid ägarbyten. Om grannen är allmän plats, en gata eller motsvarande får man inte bygga närmare än 4, 5 meter. Ett attefallshus får heller inte placeras närmare än 30 meter från mitten av närmaste järnvägsspår – såvida inte spårägaren medger annat.
Attefallshuset får strida mot bestämmelser i detaljplan eller områdesbestämmelser, vilket innebär att det får uppföras på tomter som redan har använt hela sin byggrätt och på så kallad prickmark. Kommunen kan bara kräva bygglov (och neka) för attefallshus i områden med speciellt värdefull miljö.
Texten är inte fel, men den verkar missleda er. För att få ett bygglov krävs att det man vill bygga är planenligt. Meningen med attefallshus och -tillbyggnader är att tillåta icke planenliga byggnationer. Så ja, om man söker och får bygglov för något man kallar attefallshus är det inte längre ett attefallshus utan enbart en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus.Cancerman_777 skrev:
Jag håller helt med dig, distinktionen är viktig (jag har oändliga gånger haft liknande diskussioner i min yrkesroll). Den kan spela roll för framtida byggnationer på fastigheten så det är bra att lära sig skillnaden på begreppen.1 16386 skrev:
Senario 1). Attefallbyggnad kräver anmälan till kommunen. Vill byggherren placera byggnaden närmre fastighetsgräns än lagstadgade 4,5 m krävs ett godkännande från grannen. Detta godkännande sköter grannarna sinsemellan och är inget kommunen lägger sig i. När anmälan är färdigbehandlad får byggherren ett startbesked från kommunen.
Senario 2). En granne (likt TS) vill inte ha attefallbyggnaden närmare än 4,5 och framför det. Motstående grannen är envis och vill ha byggnaden 1 m från gräns. Läger är låst.
Då kan grannen ansöka om bygglov för attefallbyggnaden och få ärendet prövat den vägen. I detta läge slutar attefall vara attefall rent juridiskt. Det blir en komplementbyggnad och den genomgår samma granskning som alla bygglov gör. Grannen kan bli hörd om något avviker från detaljplanen och får lämna in yttrande, men grannen har inget veto som i senario 1 ovan, däremot kan grannen överklaga beslutet om hen inte är nöjd.
Redigerat: