50 154 läst · 298 svar
50k läst
298 svar
Hur upplyser man på ett vänligt sätt?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Tack för att du förstår. Såväl mig som hur många människor är. Jag tycker också att det är dåligt av grannen att inte ens nämna det eller vilja öppna en dialog efter det att jag tog upp det med dem.M MetteKson skrev:Du har informerat om vilka regler som gäller och även din ståndpunkt i frågan i hopp om att grannen skulle läsa på och fundera ett varv till. Tydligen struntar hen i det och kör på ändå. Hen har inte heller ställt en direkt fråga till dig om placeringen. Dåligt. Många tycker säkerligen att du inte ska tjafsa om ett par meter utan vara ”schysst” och låta saken bero. De facto är dock det att om grannen påbörjat bygget så bryter hen mot PBL och du har lagen på din sida.
Det är nu upp till dig hur du vill gå vidare. Värdera hur viktiga de 4,5 meterna och insyn är (vad jag har förstått på dina inlägg att det är viktigt för dig) och välj hur du vill agera.
Du kan promenera över till grannen och säga t ex ”den har placeringen godkänner inte jag, jag vill inte ha byggnation närmare 4,5 m, nämnde inte jag det tidigare?” Hänvisa till lagstiftningen. Blir det tjafs kan du påtala att du funderar på att kontakta kommunen och göra en anmälan (vilket du har all rätt till).
Jag tycker du har varit tydlig i vad du vill och nu skiter grannen i det, det skulle irritera mig otroligt. Dåligt beteende anser jag inte ska belönas.
Japp. Vi får se om det blir ett samtal till kommunen eller om läge för nytt vänligt påpekande från mig uppstår.
Men agera snabbt. Grannen håller ju på att bygga nu. En anmälan till kommunen kan ta många veckor att hantera nu under semestertider. Men du kan begära att kommunen tar ett interimistiskt beslut om att stoppa bygget omedelbart tills dess de har tid att hantera ärendet. Ett sådant beslut borde vara enkelt att ta om du skickar med några bilder med avstånd till tomtgränsen och en bild på detaljplanen.
Framförallt blir grannsämjan troligen extra dålig om du låter dem bygga klart och sedan tvingar dem att flytta. Säkert inte populärt att anmäla oavsett tidpunkt, men väntar du kommer det bli dyrare för dem och det kan aldrig vara bättre.
Agera nu, eller acceptera bygget.
Agera nu, eller acceptera bygget.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Jag hör er.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 719 inlägg
Att anmäla och meddela grannen det räcker långt i att ha gjort sitt tycker jag. Det är klart att man kan begära ett interimistiskt beslut, men TS har ju egentligen ingen egendom som riskerar att skadas, utan skadan kommer att ske helt på grannens ekonomi.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Eftersom monteringen avstannat och växthuset ligger i en hög, så behövs inga åtgärder än.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Jadu. Det finns en chans att kommunen kontaktat dem, då den ena tomtgränsen vetter mot en 70-väg. Avståndet till den gränsen var inte mer än max 2 meter.M MetteKson skrev:
Absolut kan det vara så att de funderar på hur de skall lösa det hela.
Dock kostade växthuset en del, och nu ligger det i en omkullblåst hög.
Då får du vänta och se hur det utvecklas.Cancerman_777 skrev:
Att grannens växthus var dyrt och nu kanske inte kan användas som tänkt anser jag är grannens ansvar. Ett samtal med kommunen, med grannen (dig), läsa detaljplan, ta reda på placering vid 70-väg mm mm är något som bör göras innan ett projekt drar igång, så man vet vad man har att förhålla sig till.
Du får gärna återkoppla, frågor som din tycker jag är intressanta.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Jag håller FULLKOMLIGT med dig. "Är huvudet dumt får kroppen/plånboken lida." är ett ordspråk som de flesta av oss borde ta till sig. "Eget ansvar" känns nästan som ett begrepp många glömt eller missar idag.M MetteKson skrev:Då får du vänta och se hur det utvecklas.
Att grannens växthus var dyrt och nu kanske inte kan användas som tänkt anser jag är grannens ansvar. Ett samtal med kommunen, med grannen (dig), läsa detaljplan, ta reda på placering vid 70-väg mm mm är en hemläxa som bör göras innan ett projekt drar igång, så man vet vad man har att förhålla sig till.
Du får gärna återkoppla, frågor som din tycker jag är intressanta.
Ja, jag har tänkt att uppdatera tråden när någonting sker.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Ny uppdatering. Växthuset är borta helt och hållet. Jag undrar om de körde det till tippen eller vad som hänt, men det är borta. Nu återstår att se om det kommer någonting annat till våren.
Liknande trådar
-
Miljövänligt sätt få bort pissmyre-stack?
Trädgård allmänt -
Sätta takgips i rutmönster; fult eller vanligt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är detta vanligt tillvägagångsätt - fylla igen bilningshål med fogskum?
Badrum -
Miljövänligt sätt att utrota Sork?
Trädgård allmänt -
Hur tvättar man ur en roller på ett miljövänligt sätt?
Färg, Måla & Tapetsera