H heimlaga skrev:
De där hybriderna skyddar inte trä lika bra och kan behöva skrapas då man målar om
Menar du Falu vapens oljefärg?
 
Z z_bumbi skrev:
Menar du Falu vapens oljefärg?
Hej, jag tänkte måla med Falu rödfärg original ljusröd- slamfärg. Ps. tack alla som svarar med råd om hur jag kan göra :)
 
Har du ohyvlat virke i altanstaketet? Slamfärg mår bäst på grov yta men går med tunna strykningar att få att fästa på hyvlat. Dock kommer det fästa sämre. Har staketet horisontella ytor där vatten kan komma att stå kvar tills dess det torkar? Det kommer inte vara en bra kombo med slamfärg. Där gissar jag de där täckande är bättre.

Själv gillar jag slamfärg och använde Falu Vapens slamfärg till staketet på förra huset. Det var just horisontella liggande hyvlade spjälor (heter det spjälor när de är horisontella?). Det funkade men man får räkna med tätare underhåll än på fasaden just eftersom det var hyvlat och horisontellt. Jag använde vit slamfärg och upplevde inte att den kritade under de år vi bodde där.
 
  • Gilla
Lissvor
  • Laddar…
Tänkte ha överliggaren hyvlad. Sedan lodräta ” ribbor” under.
Kanske kan man måla med annan färg, men någorlunda samma nyans på överliggaren????
 
Eftersom det är överliggare, hyvlad och horisontell skulle jag kolla på någon av de färger som inte kritar. Det är ju större sannolikhet man hänger på överliggaren än andra delar av staketet.

Eftersom det är överliggare borde det heller inte vara så mycket arbete att komma åt och skrapa när det är dags var 3-5 år om man målar med en tät olje eller plastbaserad färg.
 
  • Gilla
Lissvor
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Varför inte måla med Stora Ensos snickerifärg som är en matt linoljefärg?
[länk]
Vet du Johan hur den färgen ( eller annan vattenspädd linoljefärg) fungerar över tid? Hur åldras den och kan den underhållas med halvolja lika enkelt som traditionell linoljefärg?
 
J JBa skrev:
Eftersom det är överliggare borde det heller inte vara så mycket arbete att komma åt och skrapa när det är dags var 3-5 år om man målar med en tät olje eller plastbaserad färg.
Att måla en överliggare runt om med en plastbaserad färg torde innebära att man får byta den på grund av röta efter några år, bättre att lämna virket obehandlat om man inte vill måla med traditionell linoljefärg eller slamfärg.
 
  • Gilla
JBa och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vet du Johan hur den färgen ( eller annan vattenspädd linoljefärg) fungerar över tid? Hur åldras den och kan den underhållas med halvolja lika enkelt som traditionell linoljefärg?
Har tyvärr ingen att fråga om erfarenheter kring denna färgen. Kan tänka mig att den kritar och blir ljusare med tiden. Basen är linolja och jag tror säkert att den kan hanteras som vilken annan linoljefärg som helst. Inga nya påfund här vad jag kan läsa mig till.
På mitt hus har jag bara ”rödfärgat” rostfri plåt och använt zinkbett + uretanlack med rätt kulör. Ser generellt sett väldigt bra ut mot slamfärgen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Varför inte måla med Stora Ensos snickerifärg som är en matt linoljefärg?
Varför chansa på att måla med en vattenburen linoljefärg när det finns traditionell?
 
F fribygg skrev:
Varför chansa på att måla med en vattenburen linoljefärg när det finns traditionell?
Svårt att se skillnad på en dispergerad linoljefärg (en emulsion i detta fall) och en traditionell i sammanhanget. Slutresultatet blir detsamma och den dispergerade är lättare att måla med. Samma torktider och samma komponenter (vatten avgår från den ena), samma öppna färg.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Svårt att se skillnad på en dispergerad linoljefärg (en emulsion i detta fall) och en traditionell i sammanhanget. Slutresultatet blir detsamma och den dispergerade är lättare att måla med. Samma torktider och samma komponenter (vatten avgår från den ena), samma öppna färg.
Ok.
När du eller nån annan har ett eller ett par kvartsseklers erfarenhet av färgtypen och vet att det blir hållbart och lätt att underhålla och äga kan jag tänka mej att prova.
Traditionell linoljefärg har ju visat sig fungera bra i mer än hundra år och jag tycker att det är dumt att chansa på oprövade färger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.