Hep Hep skrev:
Hyr en lastbil i två dagar när det är dags för flytt och hoppas på minusgrader.
ja det är något jag funderat på. osäker på om dom hinner dö av förfrysning på en natt dock, men kanske!

S so85 skrev:
ja det är något jag funderat på. osäker på om dom hinner dö av förfrysning på en natt dock, men kanske!
ta en container och töm ett kolsyrebatteri i den

• Haha
  • Älska
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Flyttade från lägenhet till helt nybyggt hus Dec 2008 .
Visste inte att silverfiskar bodde i lägenheten .
Nu bor de i huset .....
Hittade en påse med renoveringsväv (cellulosa) efter ngt år i huset , låg nog 1 dl döda silverfiskar i påsen .
Nu bor de under duschkabinen i badrummet , svårstädat där under .

• Gilla
Linda Wiveka Olsson
  • Laddar…
S so85 skrev:
Satsa på en natt med ordentligt minus. Det håller.

Vi gör alltid så med resväskor när vi varit utomlands, även om vi alltid bor bra så tar vi noll risk med vägglus.

Har varit många tips i resemagasin om just detta

• Gilla
Quizingen och 1 till
  • Laddar…
Frysmetoden är bäst! giftri, billig och effektiv :)
Men om de flyttar in med dig och du ledsnar, så prova https://www.nexles.com/eu/syngenta-insecticide-advion-cockroach-gel-bait-30-g.html
Lägg ut lite gift i t.ex. tändsticksaskar, klipp till öppningar, en liten pärla gel i varje. Sedan äter de på giftet, går och dör och äts av nästa silverfisk som dör osv.
Det har fungerat väldigt bra i vår sommarstuga och lägenhet.

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu bor de i huset .....
Hittade en påse med renoveringsväv (cellulosa) efter ngt år i huset , låg nog 1 dl döda silverfiskar i påsen .
usch :( hoppas du blir av med dom nån gång!

Z Zodde skrev:
Satsa på en natt med ordentligt minus. Det håller.

Vi gör alltid så med resväskor när vi varit utomlands, även om vi alltid bor bra så tar vi noll risk med vägglus.

Har varit många tips i resemagasin om just detta
tack! ska absolut försöka. är inte bestämt helt med flyttdag och så än, förhoppningsvis är det minus då iaf. är ju slutet av januari nån gång iallafall, så minus är det sannolikt iaf. får se hur mycket!

lyckograbben lyckograbben skrev:
Men om de flyttar in med dig och du ledsnar, så prova [länk]
Lägg ut lite gift i t.ex. tändsticksaskar, klipp till öppningar, en liten pärla gel i varje. Sedan äter de på giftet, går och dör och äts av nästa silverfisk som dör osv.
ska försöka med frysning!
lyckograbben lyckograbben skrev:
Men om de flyttar in med dig och du ledsnar, så prova [länk]
ska försöka! hyr lastbil ett dygn och hoppas på ordentliga minusgrader under natten :)

tack! tror det är samma gift som anticimex använt i min nuvarande lägenhet. den har absolut funkat, men hittar fortfarande levande då och då och kommer inte våga flytta tillbaka pga den lägenheten känns så ”smittad” nu 😅 men blir det i nästa lägenhet med så får anticimex komma igen och så får jag gilla läget. kan inte flytta en gång till på kort tid 😅

Det tar ett tag innan varenda silverfisk dör av den advion gelen men dö kommer de göra. Däremot är det oundvikligt att aldrig få nya fiskar. De kan ju följa med i allt möjligt man tar med hem, från mataffär etc.

Advion gelen är superb.

Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Det tar ett tag innan varenda silverfisk dör av den advion gelen men dö kommer de göra. Däremot är det oundvikligt att aldrig få nya fiskar. De kan ju följa med i allt möjligt man tar med hem, från mataffär etc.

Advion gelen är superb.
fint att höra! då kanske jag kan stanna i nästa lägenhet även om det dyker upp nån 😅

absolut svårt att inte få nya, men kommer vara sjukt mycket mer försiktig med sånt nu. aldrig låta kartong ligga längre än nödvändigt osv 🙄

att frysa ut hela lägenheten genom att ha fönstren öppna så det blir minus överallt känns inte som ett rimligt alternativ, grannar och hyresvärd kommer inte gilla detta.

att sprida ozon i hela lägenheten är väl inte orimilgt, men man ska tänka på folk som har husdjur och annat och bor i angränsande lägenheter, synd om grannens undulater dör...

alternativet att städa som en galning och ta upp allt från golven och lägga ovanpå bord mm och att sen hyra 2 flyttsläp i ett par dar som får stå ute i januarikylan känns väl som bäst tips... eller hyra ett kallförråd en månad...

J JohanLun skrev:
att frysa ut hela lägenheten genom att ha fönstren öppna så det blir minus överallt känns inte som ett rimligt alternativ, grannar och hyresvärd kommer inte gilla detta.

att sprida ozon i hela lägenheten är väl inte orimilgt, men man ska tänka på folk som har husdjur och annat och bor i angränsande lägenheter, synd om grannens undulater dör...

alternativet att städa som en galning och ta upp allt från golven och lägga ovanpå bord mm och att sen hyra 2 flyttsläp i ett par dar som får stå ute i januarikylan känns väl som bäst tips... eller hyra ett kallförråd en månad...
nej jag är med dig, kommer inte kyla ner lägenheten. inte heller köra ozon :)

kommer städa som en galning! frysa det jag kan i omgångar innan jag packar. ställa allt på bord vet jag inte om det skulle hjälpa då dom jävlarna klättrar 😅 men sen hyr jag flyttbil och har allt där i ett dygn iaf. tror inte ekonomin tillåter mer än ett dygn tyvärr! två flyttar på tre månader (och tre flyttar på 13 månader) tär på ekonomin 😅

Kanske lägga ut lite gift i nya lägenheten för att ta ihjäl eventuella fripassagerare innan de hinner föröka sig.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Kanske lägga ut lite gift i nya lägenheten för att ta ihjäl eventuella fripassagerare innan de hinner föröka sig.

Protte
ja, det är tanken! har inte supergiftet som anticimex använder dock, men har ”ohyra effekt” som jag läst gott om iaf. :)

Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu bor de i huset .....
Det är inte säkert att de kom från lägenheten, det är väldigt vanligt att de kommer in i nybyggda hus. Och när man köper nya möbler och andra saker kan de komma med emballaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.