Jag lyckas inte öppna de gamla fönstren så att jag kan tvätta mellan dem. Det var länge sedan jag tvättade just mellan, utan har bara fuskat och tvättat in-och ut- sidorna. Vet att jag gjort det någon gång, men nu kommer jag inte på hur :/
Har prövat att peta upp haken, men kan inte få isär dem. Vågar inte ta till för mycket våld
Har prövat att peta upp haken, men kan inte få isär dem. Vågar inte ta till för mycket våld
Fönstret ska väl vara fullt öppet när man lossar hakarna och viker isär ? Ser inte så öppet ut på bilderna.
Jag kan alltså öppna fönstret, men inte mellan
Nu ser jag. Det borde finnas motsvarande lås fast dolt. Borde bara vara att öppna, men kan ju vara fastkletat med målarfärg. Har tyvärr ingen annan lösning.
Nej, sådana har vi på vissa andra fönster, det här är någon annan variant. Vi har en blandning av olika fönster.HasseTeknik skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 828 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 828 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 342 inlägg
Det finns många varianter av koppellås. I det där fallet ska spaken fällas upp eller ner. Kolla om det går att dela på ett annat fönster med samma låsning så ser du konstruktionen. Om fönstren klibbat ihop av målarfärg. Stick in en stor skruvmejsel vid låset och bryt försiktigt. Bara så det släpper. Gör likadant vid det andra låset. En förutsättning är att det är "upplåst" förstås.