Jag lyckas inte öppna de gamla fönstren så att jag kan tvätta mellan dem. Det var länge sedan jag tvättade just mellan, utan har bara fuskat och tvättat in-och ut- sidorna. Vet att jag gjort det någon gång, men nu kommer jag inte på hur :/
Har prövat att peta upp haken, men kan inte få isär dem. Vågar inte ta till för mycket våld
 
  • Sliten dörrkarm med skador, gammal skruv och flagnande vit färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädörr med skador och flisor, vitt avskalad målarfärg, slitage och repor, bakgrunden lite suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönstret ska väl vara fullt öppet när man lossar hakarna och viker isär ? Ser inte så öppet ut på bilderna.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Fönstret ska väl vara fullt öppet när man lossar hakarna och viker isär ? Ser inte så öppet ut på bilderna.
Nu förstår jag inte hur du menar. Det är öppet, annars går det ju inte att se haken eller vad den heter :thinking:
 
Öppet fönster med utsikt över en äng, staket och bar vegetation, mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan alltså öppna fönstret, men inte mellan
 
Om det är fullt öppet, så borde det väl synas 2 st reglar bredvid varandra och hoplåsta med någon typ av metallbygel ( ofta halvmåneformad ). Se min skakiga frihandsritade skiss. Jag ser inte det på dina bilder.
Enkel teckning av två föremål med ögon, omgiven av rudimentära svarta linjer mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu ser jag. Det borde finnas motsvarande lås fast dolt. Borde bara vara att öppna, men kan ju vara fastkletat med målarfärg. Har tyvärr ingen annan lösning.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om det är fullt öppet, så borde det väl synas 2 st reglar bredvid varandra och hoplåsta med någon typ av metallbygel ( ofta halvmåneformad ). Se min skakiga frihandsritade skiss. Jag ser inte det på dina bilder.
[bild]
Nej, sådana har vi på vissa andra fönster, det här är någon annan variant. Vi har en blandning av olika fönster.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nu ser jag. Det borde finnas motsvarande lås fast dolt. Borde bara vara att öppna, men kan ju vara fastkletat med målarfärg. Har tyvärr ingen annan lösning.
Får luska lite mer, tack
 
Kan det vara något liknande detta ?
Metallbeslag för fönster, koppelfäste, bestående av två delar, hona och hane, Svenska Fönster reservdel, grå färg.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan det vara något liknande detta ?
[bild]
Kanske, får kolla upp det mera, tack
 
H
T Tornugglan skrev:
Får luska lite mer, tack
Är de skruvade, det var våra gamla fönster. Hade även haspar 2 st som din bild. Kanske överspacklade och övermålade skruvar i fönsterramen? Bytta till nya för många år sedan.
 
H HEM2121 skrev:
Är de skruvade, det var våra gamla fönster. Hade även haspar 2 st som din bild. Kanske överspacklade och övermålade skruvar i fönsterramen? Bytta till nya för många år sedan.
Kan inte se några skruvar, kan de vara någon annanstans, eller runt ”spärren”?
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan det vara något liknande detta ?
[bild]
Sådana har vi visst på andra fönster, men de här var lite annorlunda
Bild på andra fönster vi har:
 
  • Närbild på vitmålad gammal dörrkarm och gångjärn med repor och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns många varianter av koppellås. I det där fallet ska spaken fällas upp eller ner. Kolla om det går att dela på ett annat fönster med samma låsning så ser du konstruktionen. Om fönstren klibbat ihop av målarfärg. Stick in en stor skruvmejsel vid låset och bryt försiktigt. Bara så det släpper. Gör likadant vid det andra låset. En förutsättning är att det är "upplåst" förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.