15 421 läst · 60 svar
15k läst
60 svar
Hur trär jag in sladdarna i denna?
Köp ett krone verktyg och tryck in kabeln mha verktyget utan att skala den... inte bättre att klämma en rj45 med den kabeln... borde funka eller i värsta fall byt kabeln.
Jo, det är väldigt mycket bättre eftersom en modularkontakt är avsedd för precis just den typen av kabel.S sandbergarn skrev:
Till skillnad från slitskontakten som bygger på att ledarens tvärsnitt har en stabil geometri. En flertrådig ledare blir platt när man trycker ihop den och kommer därför inte att kila sig fast i slitsen på samma sätt som en enkeltrådig ledare.
Ovetande köpte jag ett gäng don som var av fel typ och monterade dom glatt på mina "sladdar". När jag skulle använda dom fungerade kanske hälften, efter visst felsökande och kliande i huvudet fick jag bita i det sura äpplet och be om råd. Och efter nytt inköp, den gången med rätt typ, fungerade allt klockrent.
E elmont skrev:Ovetande köpte jag ett gäng don som var av fel typ och monterade dom glatt på mina "sladdar". När jag skulle använda dom fungerade kanske hälften, efter visst felsökande och kliande i huvudet fick jag bita i det sura äpplet och be om råd. Och efter nytt inköp, den gången med rätt typ, fungerade allt klockrent.
Okej , jag testade o köra in kabeln direkt från vägg in i datorn, o stängde då av wi-fi på datorn på så vis kollade jag att det fungerade med vill säga då 80 hastighet
Kan du inte berätta vilken modularkontakt som är anpassad för flertrådig kabel, den har jag nog faktiskt aldrig settC cpalm skrev:Jo, det är väldigt mycket bättre eftersom en modularkontakt är avsedd för precis just den typen av kabel.
Till skillnad från slitskontakten som bygger på att ledarens tvärsnitt har en stabil geometri. En flertrådig ledare blir platt när man trycker ihop den och kommer därför inte att kila sig fast i slitsen på samma sätt som en enkeltrådig ledare.
Rj45 kontakt (ej uttag) för enkardelig kabel : https://www.kabelbutiken.com/modularkontakt-cat6-rj45-utp-solid
Jag kan inte komma ihåg att jag har sett det omvända, uttag för flerkardelig kabel. Det finns säkert, men ännu mindre vanligt.
Jag kan inte komma ihåg att jag har sett det omvända, uttag för flerkardelig kabel. Det finns säkert, men ännu mindre vanligt.
Modularkontakter sätter man på kablar som ska gå att hantera. Dom är ofta flerkardeliga för att vara mjukare. Så jag skulle säga att modularkontakter för flerkardelig kabel är minst lika vanlig som kontakter för enkardelig dito.
På den tiden jag jobbade som kabelapa var det absolut vanligast med flerkardelig kabel och passande kontakter som patchkablar. Enkardelig kabel drog man mellan patchställen och kopplade i keystone-uttag.
På den tiden jag jobbade som kabelapa var det absolut vanligast med flerkardelig kabel och passande kontakter som patchkablar. Enkardelig kabel drog man mellan patchställen och kopplade i keystone-uttag.
Hej,
Jag ser att det redan skickats mycket bra länkar men jag vill ändå flika in att du måste använda kopplingsschemat som gäller för RJ45. Dvs TIA568A eller B.
Om du vill ha en vanlig kabel/kabel-dosa, så kör du A i bägge ändar. Om du vill ha en korsad koppling kör du A i ena och B i andra.
Om du inte kopplar enligt färgschemat utan väljer din egna ordning kommer du få störningar på trafiken i kabeln. Det är därför som de är färgsatta som de är. Kabeln kallas också en twisted pair av just den här anledningen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/EIA/TIA-568
Edit: Jag har gjort hundratals med sådana här kablar och kontakter.. jag har provat att inte följa schemat och det sket sig..
Edit2: Jag var dum och läste inte så noga vad problemet var.. sorry. Jag hade bara tjoffat in dem med kronen och kört.
Mvh Henke
Jag ser att det redan skickats mycket bra länkar men jag vill ändå flika in att du måste använda kopplingsschemat som gäller för RJ45. Dvs TIA568A eller B.
Om du vill ha en vanlig kabel/kabel-dosa, så kör du A i bägge ändar. Om du vill ha en korsad koppling kör du A i ena och B i andra.
Om du inte kopplar enligt färgschemat utan väljer din egna ordning kommer du få störningar på trafiken i kabeln. Det är därför som de är färgsatta som de är. Kabeln kallas också en twisted pair av just den här anledningen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/EIA/TIA-568
Edit: Jag har gjort hundratals med sådana här kablar och kontakter.. jag har provat att inte följa schemat och det sket sig..
Edit2: Jag var dum och läste inte så noga vad problemet var.. sorry. Jag hade bara tjoffat in dem med kronen och kört.
Mvh Henke