Min erfarenhet:
Parksliden har hållit på sin plats och var vackert och var en bra "berså". När jag såg nya skott komma upp i gräsmattan nästan till huset som är ca 20 meter från buskaget, blev jag fundersam. Googlade och läste hus farligt det var, att den kunde till och med växa genom betong, skrev någon. Jag skulle ansa då och göra "bersån" smalare. Då hände det saker. I stället för några enstaka skott kom det hundratals. Ju mer jag grävde bort, desto fler dök upp. Då tog vi hit en grävmaskin som lyfte upp hela stora rotsystemet i ett, där alla skotten hämtade kraften ifrån. Det var torrt, jag pillande av så mycket jord som möjligt, och rotsystemet hamnade i en jättebrasa. Vi sådde gräs där och körde över med gräsklippare oftare en vanligt då även alla små skott klipptes ner. När den stora stocken försvann, hade alla småplantorna endast sina svagare rötter och när de avklippta skotten aldrig kunde "mata" rötterna, har den gett upp. Vi hittar inte en enda parkslide på tomten.

• Trädgård med välskött gräsmatta och blommande växter i förgrunden, träd och buskage i bakgrunden under soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
baby fat och 12 till
  • Laddar…
Gris! De håller efter ALLT, 20cm ner löpande... Sen får man så goda revbensspjäll.

• Gilla
evertb och 3 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
hej!

Köpte ett hus för ca 9 år sedan och parksliden har hållt sig hyfsat "på sin plats", antagligen PGA att den får bråka med lokal fauna som är rätt aggressiv, hallon buskar och någon form av konstiga små gröna plantor.
visste inte om parkslide förrän förra året när jag snubblade över en artikel om den.

Mina hallon buskar har kastat in handduken nu och parksliden dominerar sönder dom små stackarna. den gröna mark plantan håller stången bra på sin sida.

Så jag har nu börjar gräva upp dessa stora "knölar" som ligger precis under marken där de stora skotten kommer ifrån. döm till min förvåning hur otroligt enkelt det var att bråka med dom. trodde det skulle bli som en gammal stubbe men spaden och tigersågen gjorde ett snabbt jobb av att såga av dom från plantan(plantan bor under jorden).

Nu funderar jag på om det finns något jag kan göra med rötterna/plantan för att trötta ned den. alla dessa stora knölar sitter kopplade till en eller 2 stora rötter(oftast). funderar på om man kan spika in koppar spik i dom eller något liknande? marken runt är rätt död endå så jag skadar nog inte så mycket om jag placerar spikarna i rötter långt ifrån snälla blommor/ plantor/ gräs.
Innan vintern borrade jag långa hål i dessa "knölar" som jag fyllde med roundup, tror den inte ens noterade detta.

vad kan jag förvänta mig nu när jag börjat attackera den, instruerat damen att rycka skott på gräsmattan som vanligt.

min plan är att gräva upp alla "knölar" och döda skott samt försöka förgifta rötterna. den behöver inte dö helt men den ska veta vem som bestämmer. Jag ska även bygga ett garage ganska nära denna pest och jag vill inte att den ska börja leta sig in i garaget inte.

En bild bjussar jag även på.

[bild]
Vi hade två stora buskage med parkslide när vi köpte huset. Stolta över att ha en slags bambu i trädgården;). När sedan alla skott i gräsmattan började dyka upp och vi fick veta att detta var en invasiv växt rann stoltheten snabbt av. Så här gjorde vi då: vi hyrde för två år sedan en minigrävare, grävde upp allt där de två buskagen stod, ned till c:a 2 m (ändå fortsatte det rötter neråt). Övriga delar av trädgården grävde vi ner till 3 dm och plockade alla växtdelar inkl. rotbitar. Vi lade upp jorden i högar. Snart såg vi skott komma upp i högarna (blev skott från minsta rotbit). Dessa var enkla att plocka i den lösa jorden. Detta plockande fortsatte vi med förra året. Just nu har vi inte sett ett enda skott men gissar att det kommer att dyka upp några. Vi har som andra tidigare fyllt roundup i håligheterna i rören utan resultat. Ett ämne man annars gärna utesluter. Nu har vi beväpnat oss med en gasolbrännare och kommer att bränna vart enda skott som dyker upp. Känns som vi just nu har ett litet övertag men vi vet att det är en mäktig växt vi har att göra med. Tror att bränningen ger samma resultat på växten som den insekt i Japan gör nämligen tar kål på nya skotten.Till sist vi har samlat minst 30 säckar med rötter som fått torka innan man kör det till återvinningen där man måste meddela vad man lämnar för något (annars för man problemet vidare). Lycka till alla som kämpar!

• Gilla
Perre2 och 1 till
  • Laddar…
Två somrar sedan klippte jag av min parkslide i toppen precis under en "förgrening" och fyllde stammen med roundup G, tror den har en koncentration på 450mg/l och är en av de starkaste man kan köpa själv.

Sett att många kapat den betydligt längre ner men jag tänker att den ska leva på som vanligt i så stor utsträckning som möjligt och sprida giftet i hela plantan.

Använder man en spruta blir det inte heller en massa spill som påverkar övrig växtlighet

Detta gjorde jag på sensommaren i slutet av augusti kanske.

Resultatet är att jag förra året endast såg några små stjälkar som tittade fram. Förhoppningsvis är den helt borta i år. Detta förutsätter naturligtvis att man vill använda roundup. Annars är det nog bara att gräva och gräva djupt och lämna alla massor till destruktion

Ingridmaria1234
Parkslide är en svår växt att bekämpa. Det krävs ofta en kombination av flera metoder för att få effekt. Ett konstant skördande av växtens ovan- jordsdelar under några år, därefter behandling med glyfosfat och slutligen täckning med markduk verkar kunna minska växtens spridning. Det görs enklast när plantan fortfarande är liten. Undvik rotkapning och grävning då det parkslide sprids med rotskott och små fragment av roten. Hämtat från: https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-8803-3.pdf ;) och tänk på att vara försiktiga så att inte den invasiva växten sprids, står också om det i länken...

• Gilla
Kjohan
  • Laddar…
Lite skämtsamt angående rubriken skulle jag vilja svara: Du terroriserar inte parksliden, parksliden terroriserar dig.

Men det ligger en gnutta sanning i det. I de fall jag läst där man håller på och petar och "terroriserar" parksliden så slår den tillbaka genom att sprida sig till nya områden.

Den dagen jag skrider till verket och ger mig på mitt eget bestånd så är det genom att gå till full attack med grävmaskin och bortforsling av rotsystemet, sedan räknar jag med att eventuella rester kommer terrorisera mig ändå.

Om man täcker det måste det ju sprida sig på bredden. Samma sak om minsta skott kapas. Men om man några gånger per säsong kapar den så kommer den inte att sprida sig. Växt materialet kan man lämna på platsen. Det är inget snabbt sätt att bli av med den. Men väldigt mycket effektivare än att inte göra något av rädsla att den blir större av det.

Att köra material till destruktion låter som en dyr lösning.

• Gilla
flygfisk
  • Laddar…
Round up ska man använda när det växer bra, sent på hösten är det sämre. Omsättningen på ämnen i växten är ju inte så bra sent på hösten.
Bränna kan man även göra med varmluftsbrännare.

Tack för alla svar jag fått!

Har läst på rätt mycket och även kollat på videos från england.

helst ska man låta rotsystemet vara ifred för som många redan påpekat så sprider den sig om man bökar med det. Vill man köra rot grejen så är det upp med allt sen iväg till brännaren.
I england använder dom en "injektor" och fyller rören med glyfosfat och hugger ned den flera gånger om året.

verkar finnas många olika tekniker men alla baseras på samma slutresultat, att rotsystemet tömmer sina energireserver och blir förgiftat.

Parkslide är annars en rätt bra växt. rik på antioxidanter och c vitamin, i japan används den för att bota och behandla alla möjliga åkommor. skippa rabarberna och gör en parkslide paj istället :). i japan lever den i symbios med omgivningen då det finns alla möjliga saker som äter på den.

så vad tror ni fungerar bäst för mig, rycka skott, när dom är nya eller när dom vuxit upp en bit (50cm?). fylla rören med roundup, var och köpte det starkaste på bauhaus.

på någon svensk sida stod det att behandlingen gick ut på att hugga ned den 4 ggr om året och fortsätta så under flera år, funkar det tro?

Notera att den inte stör mig så mycket än och att jag har flera år på mig, däremot ska det byggas garage rätt nära där den bor.

sKTojl6.jpg

Rangligt utskjul till vänster, grannens hus ligger 2 meter upp som ni ser. parksliden verkar inte bry sig om att ta sig upp dit. längst till göder ser ni ena pinnen för det blivande garaget.
i mitten är komposten som parksliden inte verkar bo i men runt den däremot.

Bränna låter intressant. Om man går på och sveder med gasolbrännare, skulle det funka? Någon som vet?

Om den inte stör dig där den är så funkar det absolut bra att ta ner den 4gånger per år. Det kommer att få den mindre över tid.

Alla rötter som man tar bort minskar energimängden som är kvar.

D Daniel 109 skrev:
Om den inte stör dig där den är så funkar det absolut bra att ta ner den 4gånger per år. Det kommer att få den mindre över tid.

Alla rötter som man tar bort minskar energimängden som är kvar.
Det jag förstått är att tar man bort rötter blir den "arg" och skjuter skott som aldrig förr och expanderar rotsystemet rejält?

hur hög ska jag låta stjälkarna bli innan jag hugger av dom.

bor i stockholm så på vintern "sover" den antar jag? kan jag göra något mot den på vintern, eller är det roundup som verkar populärt att behandla med vi sista klippningen?

A aka_the_barf skrev:
hej!

Köpte ett hus för ca 9 år sedan och parksliden har hållt sig hyfsat "på sin plats", antagligen PGA att den får bråka med lokal fauna som är rätt aggressiv, hallon buskar och någon form av konstiga små gröna plantor.
visste inte om parkslide förrän förra året när jag snubblade över en artikel om den.

Mina hallon buskar har kastat in handduken nu och parksliden dominerar sönder dom små stackarna. den gröna mark plantan håller stången bra på sin sida.

Så jag har nu börjar gräva upp dessa stora "knölar" som ligger precis under marken där de stora skotten kommer ifrån. döm till min förvåning hur otroligt enkelt det var att bråka med dom. trodde det skulle bli som en gammal stubbe men spaden och tigersågen gjorde ett snabbt jobb av att såga av dom från plantan(plantan bor under jorden).

Nu funderar jag på om det finns något jag kan göra med rötterna/plantan för att trötta ned den. alla dessa stora knölar sitter kopplade till en eller 2 stora rötter(oftast). funderar på om man kan spika in koppar spik i dom eller något liknande? marken runt är rätt död endå så jag skadar nog inte så mycket om jag placerar spikarna i rötter långt ifrån snälla blommor/ plantor/ gräs.
Innan vintern borrade jag långa hål i dessa "knölar" som jag fyllde med roundup, tror den inte ens noterade detta.

vad kan jag förvänta mig nu när jag börjat attackera den, instruerat damen att rycka skott på gräsmattan som vanligt.

min plan är att gräva upp alla "knölar" och döda skott samt försöka förgifta rötterna. den behöver inte dö helt men den ska veta vem som bestämmer. Jag ska även bygga ett garage ganska nära denna pest och jag vill inte att den ska börja leta sig in i garaget inte.

[bild]
A aka_the_barf skrev:
hej!

[bild]
Vi har lyckats döda vår parkslide i Skåne genom att under ca fem år tagit bort alla skott som har kommit upp samt sprutat roundup på bladen som har hunnit växa upp lite.
Den är inte helt död men den vet nu vilka som bestämmer!

K Kaunda skrev:
Vi har lyckats döda vår parkslide i Skåne genom att under ca fem år tagit bort alla skott som har kommit upp samt sprutat roundup på bladen som har hunnit växa upp lite.
Den är inte helt död men den vet nu vilka som bestämmer!
Berätta gärna mer i detalj, när tog ni bort skotten? direkt eller lät ni dom växa lite? hur mkt roundup använde ni så det dröp om bladen eller bara så dom blev lite fuktiga?
mina skott är små och röda än så länge och efter att ha kollat noggrannare så måste den tuktas nu då garaget kommer stå på en del av dess revir och jag vill inte ha in parkslide där.

A aka_the_barf skrev:
Berätta gärna mer i detalj, när tog ni bort skotten? direkt eller lät ni dom växa lite? hur mkt roundup använde ni så det dröp om bladen eller bara så dom blev lite fuktiga?
mina skott är små och röda än så länge och efter att ha kollat noggrannare så måste den tuktas nu då garaget kommer stå på en del av dess revir och jag vill inte ha in parkslide där.
Vi lät vissa blad växa upp lite (oavsiktligt) och på dessa blad sprutade vi lite roundup inga mängder men tillräckligt för att bladen ska bli blöta. Men det är en kamp! Kom också ihåg att aldrig lägga det ni gräver upp i komposten! Det måste brännas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.